dc.contributor.advisor | Tanık, Engin | |
dc.contributor.author | Baysal, Çağrı Bekir | |
dc.date.accessioned | 2019-03-04T07:08:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-02-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/6006 | |
dc.description.abstract | Compatibility of a compliant equivalent for a double wishbone suspension is assessed in this thesis. Reference rigid double wishbone suspension is taken from a small-scale model car. Rear left suspension of this model car is used as a reference to compare the compliant mechanism.
Reference suspension mechanism is modeled using CATIA software. This 3D model is used for obtaining necessary dimensions and positions for kinematic analysis. After conducting the kinematic analysis of the reference suspension mechanism, a smaller equivalent rigid link mechanism needs to be designed as a sub step. The equivalent rigid link mechanism is designed to have the same kinematic properties such as camber, caster, toe variation etc. This sub step is performed because we cannot convert the reference suspension mechanism directly to its compliant equivalent. The reason for that is using pseudo rigid body method to convert a rigid link mechanism results in a bigger compliant equivalent than the mechanism itself. Therefore, converting the smaller rigid link equivalent mechanism to its compliant equivalent will result in a mechanism which has the same kinematic properties as the reference suspension mechanism and can be mounted in the same space on the vehicle.
Compliant equivalent design was performed using fixed guided beams as compliant wishbone sections. After completing initial analyses, stress values on the compliant sections needed to be reduced. This is performed by introducing a novel approach by transforming the compliant lower wishbone to double layer formation. This approach keeps the pseudo joints of the compliant link and reduces the stress at the same time.
Finite element analyses of the mechanism are performed on ANSYS software. Analyses are performed for static loading, maximum bump loading, maximum braking and curb hitting scenarios. Analytical approach is checked with finite element analysis and final compliant design is proven as an equivalent for the reference suspension mechanism. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Double wishbone suspension | tr_TR |
dc.subject | Compliant mechanisms | tr_TR |
dc.subject | Rigid link mechanisms | tr_TR |
dc.subject | Finite elements method | tr_TR |
dc.subject | Pseudo rigid body method | tr_TR |
dc.title | A Compliant Suspension Application to a Small Scale Car | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Sunulan tez kapsamında çift salıncaklı bir süspansiyon mekanizmasına esnek mekanizma alternatifinin eşdeğerliği değerlendirilmiştir. Referans rijit çift salıncak süspansiyon mekanizması küçük ölçekli bir model araçtan alınmıştır. Model olarak kullanılan süspansiyon, aracın sol arka süspansiyon mekanizmasıdır.
Referans süspansiyon mekanizması CATIA yazılımı kullanılarak modellenmiştir. Bu 3D model, gerekli pozisyon ve ölçüleri elde etmek için kullanılmıştır. Referans süspansiyon mekanizmasına kinematik analiz yapıldıktan sonra bir ara basamak olarak daha küçük boyutlarda eşdeğer bir rijit mekanizma tasarımı yapılması gerekmektedir. Eşdeğer rijit mekanizma referans mekanizma ile aynı kamber, kaster ve rot açıları değişimi gibi kinematik özelliklere sahip olacak şekilde tasarlanmıştır. Bu ara basamak, referans süspansiyon mekanizması doğrudan esnek mekanizmaya dönüştürülemeyeceği için gerekmektedir. Bunun sebebi, bir rijit mekanizma sahte-rijit-cisim metodu ile esnek alternatifine dönüştürüldüğünde ulaşılan esnek mekanizmanın boyutunun rijit versiyonundan büyük olmasıdır. Bu bağlamda ara basamak olarak tasarlanan eşdeğer rijit mekanizma esnek alternatifine dönüştürüldüğünde referans süspansiyon mekanizması ile aynı kinematik özelliklere sahip olmaktadır ve araç üzerinde aynı hacme monte edilebilecektir.
Salıncak mafsallarında sabit kılavuzlu mafsal yaklaşımı kullanılarak esnek mekanizma alternatifi oluşturulmuştur. Ön analizler sonrasında esnek salıncak mafsallarında yüksek gerilim değerleri oluştuğu gözlemlenmiştir ve bu değerlerin düşürülmesi gerekmiştir. Bu sorun, esnek alt salıncak mafsalında çift katman kullanma yaklaşımı ile çözülmüştür. Yaklaşım ile esnek mafsal eşdeğer mesnetlerinin konumu bozulmadan üzerindeki gerilimler azaltılmıştır. Bu yaklaşım literatürde bulunmamaktadır.
Sonlu elemanlar analizi ANSYS yazılımı ile gerçekleştirilmiştir. Analizler statik yük, maksimum süspansiyon yükü, maksimum frenleme ve kaldırıma çarpma senaryoları için gerçekleştirilmiştir. Sonlu elemanlar analizi ile analitik yaklaşımın yetkinliği kontrol edilip, nihai esnek mekanizma tasarımının referans süspansiyon mekanizmasına eşdeğerliği kanıtlanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-02-08T00:00:01Z | |