dc.contributor.advisor | DEMİRCİOĞLU, Haktan | |
dc.contributor.author | TOPCU, Zülfiye Güzin | |
dc.date.accessioned | 2019-02-05T06:23:00Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-01-21 | |
dc.identifier.citation | Topcu ZG. Okul öncesi dönem resimli çocuk kitaplarının psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacetepe Üniversitesi; 2019. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5791 | |
dc.description.abstract | It is assumed that children identify themselves with the stories they listen. Depending on this, with this study it was aimed to find the factors which support or jeopardize psychological resilience within picture books in libraries of schools at risky areas due to socioeconomic status. In order to methodize the questions of the study, this study was planned according to phenomenology which is one of the qualitative research method. In order to search for and to categorise the dimensions of resilience; the roots of resilience and the factors to promote and jeopardize resilience were specified by reviewing literature. Correspondingly to the information in the literature, “Checklist for Examining Psychological Resilience in Children’s Picture Books” was prepared by the researchers and was used throughout the study. While the universe is composed of picture books in the libraries of preschool institutions in the low socioeconomic conditional districts of Ankara; the sample consists of 204 picture books in the library of three preschool institutions in three different low-socio-economic districts of Ankara. By examining the books via the help of the checklist, the indicators were recorded as “positive/not positive/not found” accompanied with explanations to the checklist. As being one of the kinds of content analysis, directed content analysis was utilised as analysis method. Depending on that, the results were presented via frequencies in descriptive manner and via direct quotations. According to inferences, the picture books in preschool institutions in low socioeconomic districts are not only insufficient to promote most dimensions of resilience, but also cover jeopardizing factors. Lastly, obtained indicators were discussed in the base of literature and within this context some forward-looking suggestions were presented. | en |
dc.description.tableofcontents | ONAY SAYFASI
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI
ETİK BEYAN SAYFASI
TEŞEKKÜR
ÖZET
ABSTRACT
İÇİNDEKİLER
SİMGELER ve KISALTMALAR
ŞEKİLLER
TABLOLAR
1. GİRİŞ
1.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi
1.2. Varsayımlar
1.3. Sınırlılıklar
2. GENEL BİLGİLER
2.1. Risk ve Stres
2.2. Psikolojik Sağlamlık
2.3. Koruyucu Faktörler ve Özellikler
2.4.Risk, Psikolojik Sağlamlık ve Koruyucu Faktörler: Ekosistemsel Yaklaşım
2.5. Psikolojik Sağlamlık: Genetik ve Çevre Etkileşimi
2.6. Okul Öncesi Dönem Çocukları ve Psikolojik Sağlamlık
2.7. Resimli Çocuk Kitapları ve Psikolojik Sağlamlık
2.8. Araştırmanın Dayandırıldığı “Psikolojik Sağlamlık” Temeli
3. GEREÇ VE YÖNTEMLER
3.1. Araştırmanın Modeli
3.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi
3.3. Veri Toplama Araçları
3.3.1.Resimli Çocuk Kitaplarında Psikolojik Sağlamlığı İnceleme Kontrol Listesinin Oluşturulması
3.4. Veri Toplama Süreci
3.5. Verilerin Analizi
4. BULGULAR
4.1. Koşulsuz Sevilme Boyutuna Yönelik Bulgular
4.2. Duygusal Paylaşım Boyutuna Yönelik Bulgular
4.3. İnisiyatif Alabilme Boyutuna Yönelik Bulgular
4.4. Aile Desteği Boyutuna Yönelik Bulgular
4.5. Model Alma Boyutuna Yönelik Bulgular
4.6. Düzelebilme İnancı Boyutuna Yönelik Bulgular
4.7. Bağ Kurma Boyutuna Yönelik Bulgular
4.7.1. Bağ Kurma Boyutuna Yönelik Karşılaşılan Olumlu Özellikler
4.7.2. Bağ Kurma Boyutuna Yönelik Karşılaşılan Olumsuz Özellikler
4.8. Sınırlı Kontrol Farkındalığı Boyutuna Yönelik Bulgular
4.9. Yeni Deneyimler Boyutuna Yönelik Bulgular
4.10. Başarma İnancı Boyutuna Yönelik Bulgular
4.11. Mizah Boyutuna Yönelik Bulgular
4.12. Gelecek Fikri Boyutuna Yönelik Bulgular
4.13. Olumlu İlişkiler Boyutuna Yönelik Bulgular
4.14. Olumlu Mevcut Durum Boyutuna Yönelik Bulgular
4.15. Çıkarım Yapabilme Boyutuna Yönelik Bulgular
4.16. Yardım Arayabilme Boyutuna Yönelik Bulgular
4.17. Kişisel Değerlilik Farkındalığı Boyutuna Yönelik Bulgular
4.18. Bedensel Değerlilik Farkındalığı Boyutuna Yönelik Bulgular
4.19. Maddiyattan Bağımsız Mutluluk Boyutuna Yönelik Bulgular
4.20. Olumlu Yana Odaklanma Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21. Mutluluğun Kaynakları Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.1. Mutluluğun Dostluk/Birliktelik Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.2. Mutluluğun Başarı Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.3. Mutluluğun “Olduğu gibi Kabul Edilme” Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.4. Mutluluğun Yeni Deneyimler Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.5. Maddiyata Bağlı Mutluluk Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.6. Mutluluğun Yardım Etme Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.7. Mutluluğun Paylaşma Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.8. Mutluluğun “Mutlu Etme” Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.9. Mutluluğun “Sağlık” Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.10. Mutluluğun “Basit Mutluluk” Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.11. Mutluluğun “Kendine Ait Bir Alan ve Yuva” Alt Boyutu
4.21.12. Mutluluğun “Dürüstlük” Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.13. Mutluluğun “Özgürlük” Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.14. Mutluluğun “Güzellik” Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
4.21.15. Mutluluğun “Düzen” Alt Boyutuna Yönelik Bulgular
5. TARTIŞMA
6. SONUÇ VE ÖNERİLER
7. KAYNAKLAR
8. EKLER
EK-1: Etik Kurul İzni (Hacettepe Üniversitesi Etik Komisyonu)
EK-2: Araştırma İzni (Ankara Valiliği Milli Eğitim Müdürlüğü izni)
EK-3: İncelenen Resimli Çocuk Kitaplarının Listesi
EK-4: Resimli Çocuk Kitaplarında Psikolojik Sağlamlık İnceleme Kontrol Listesi
EK-5: Grotberg (3) Tarafından Hazırlanan “Uluslararası Psikolojik Sağlamlık Projesi” İçin Kullanılan Kontrol Listesi
EK-6A: Orijinallik Raporu – Dijital Makbuz
EK-6B: Orijinallik Raporu
9. ÖZGEÇMİŞ | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | psikolojik sağlamlık | tr_TR |
dc.subject | risk altındaki okul öncesi dönem çocukları | |
dc.subject | resimli çocuk kitapları | |
dc.title | Okul Öncesi Dönem Resimli Çocuk Kitaplarının Psikolojik Sağlamlık Açısından İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | en |
dc.description.ozet | Çocukların dinledikleri öyküler ile yaşamları arasında özdeşim kurdukları varsayılmaktadır. Buna binaen bu çalışmada, sosyoekonomik anlamda risk altında bulunan yerleşim yerlerindeki okulöncesi kurumlarının kütüphanelerinde bulunan resimli çocuk kitaplarındaki psikolojik sağlamlığı destekleyen ya da riske atan etmenlerin bulunması amaçlanmıştır. Araştırmanın sorularını yöntemleştirmek üzere nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim tekniğine göre araştırma planlanmıştır. Kitaplardaki psikolojik sağlamlık boyutlarını incelemek ve kategorize edebilmek için, literatür taranarak psikolojik sağlamlığın temelleri, psikolojik sağlamlığı koruyucu ve riske edici faktörler belirlenmiştir. Literatürdeki bilgilere istinaden, “Resimli Çocuk Kitaplarında Psikolojik Sağlamlığı İnceleme Kontrol Listesi” araştırmacılar tarafından hazırlanmıştır ve veri toplama sürecinde kullanılmıştır. Evren, Ankara ilinin düşük sosyoekonomik koşullu semtlerinde bulunan okul öncesi kurumu kütüphanelerindeki kitaplardan oluşurken; örneklem, Ankara’nın düşük sosyoekonomik düzeydeki üç farklı semtindeki üç okulöncesi kurumundaki kütüphanesinde bulunan 204 resimli çocuk kitabından oluşmaktadır. Kitaplar, kontrol listesi yardımı ile incelenerek, psikolojik sağlamlığa yönelik göstergeler “olumlu/olumlu değil/rastlanmadı” şeklinde ve açıklamalarıyla kontrol listesine kaydedilmiştir. İçerik analizi yöntemlerinden biri olan güdümlü içerik analizi, analiz yöntemi olarak kullanılmıştır. Buna bağlı olarak frekanslar üzerinden betimsel anlatımla ve doğrudan alıntılar ile sonuçlar sunulmuştur. Çıkarımlara göre, sosyoekonomik düzeyi düşük semtlerdeki okul öncesi kurumlarında bulunan resimli çocuk kitapları psikolojik sağlamlığın birçok boyutunu desteklemekte yetersiz kalmakla birlikte, riske atıcı etmenleri de içinde bulundurmaktadır. Son olarak, elde edilen destekleyici ve riske edici göstergeler literatür bazında tartışılmış olup, bu bağlamda geleceğe yönelik öneriler sunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10233279 | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-08-10T06:23:00Z | |