dc.contributor.advisor | Kaya, Mümtaz | |
dc.contributor.author | Göçmen, Emrah | |
dc.date.accessioned | 2019-01-03T08:52:18Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-12-06 | |
dc.identifier.uri | 10227199 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5650 | |
dc.description.abstract | In this research, “The Use of Authentic Documents in Teaching Turkish as a Foreign Language
and its Effect on Language Skills at A1-A2 Level was examined". The aim of the research is to
reveal how authentic documents, which are the most important part of the communicative and
task-based approach, are handled in French and Turkish textbooks, and which methods are used
in lecture activities for communicative intentions. In this context, in order to find answers to
the research questions of our thesis, authentic documents which are used in the textbooks
“Tendances A1-A2” used in the teaching of “New Hitit Foreigners A1-A2” and French in the
current foreign language Turkish textbooks were examined culturally and linguistically. In the
light of the subjects and themes contained in this book and in the light of the techniques in the
task-based learning method, language skills measurement practices on daily life were prepared
and authentic documents determined according to the subject were created. They were applied
to foreign students who were learning Turkish as a foreign language at the Charles de Gaulle
French High School in Ankara. The study aims to contribute to the language skills of the
students with these tasks and the given situations.
According to the obtained data, the effects of authentic documents on language skills are
evaluated in the conclusion section of the thesis. Authentic document application activities used
in the thesis writing phase are presented in order to form a concrete example in the thesis
section. According to the findings of the study, it has been observed that the foreign language
we have chosen for our thesis contributes to the language skills of authentic documents used in
teaching Turkish. In particular, the practice activities carried out by the students revealed that
authentic documents contributed to the development of language skills within the scope of
AOBM A1-A2 level (beginning), but the students were influenced by the mother tongue and
cultural factors during the stage of realizing their speech acts. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Türkçe öğretimi | tr_TR |
dc.subject | Otantik dokümanlar | tr_TR |
dc.subject | Eylem odaklı yaklaşım | tr_TR |
dc.subject | İletişimsel yaklaşım | tr_TR |
dc.subject | Dil becerileri | tr_TR |
dc.subject | Turkish teaching | en |
dc.subject | Authentic documents | en |
dc.subject | Task based approach | en |
dc.subject | Communicative approach | en |
dc.subject | Language skills | en |
dc.title | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Otantik Dokümanların Kullanımı ve A1-A2 Düzeyinde Dil Becerilerine Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | The Use of Authentic Documents in Teaching Turkish as a Foreign Language and its Effects on Language Skills at A1-A2 Level | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Otantik Dokümanların Kullanımı ve
A1-A2 Düzeyinde Dil Becerilerine Etkisi” konusu incelenmiştir. Araştırmanın amacı, iletişimsel
ve eylem odaklı yaklaşımın en önemli parçası olan “otantik dokümanların” Fransızca ve Türkçe
ders kitaplarında nasıl ele alındığını, hangi iletişimsel niyetler için hangi yöntemlerle ders
etkinliklerinde kullanıldığını ortaya çıkarmaktadır. Bu kapsamda tezimizin araştırma sorularına
cevap bulunabilmesi amacıyla, güncel yabancı dil olarak Türkçe ders kitaplarından “Yeni Hitit
Yabancılar İçin A1-A2 ” ve Fransızca öğretiminde kullanılan “Tendances A1-A2” adlı ders
kitaplarında kullanılan otantik dokümanlar kültürel ve dilbilimsel açıdan incelenmiştir. Bu
kitapta bulunan konular ve temalar temelinde ve de göreve dayalı öğrenme yöntemindeki
teknikler ışığında, gündelik hayata dair dil becerileri ölçme uygulamaları hazırlanmış, konuya
uygun belirlenmiş otantik dokümanlar oluşturulmuş ve bunlar sınıf ortamında Ankara Charles
de Gaulle Fransız Lisesinde Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen yabancı uyruklu öğrencilere
uygulanmıştır. Çalışma, bu görevler ve verilen durumlarla öğrencilerin dil becerilerine katkı
sağlamayı hedeflemektedir.
Elde edilen verilerde otantik dokümanların dil becerilerine etkisi tezin sonuç bölümünde
değerlendirilmiştir. Tez yazım aşamasında kullanılan otantik doküman uygulama etkinlikleri,
tezin ekler bölümünde somut örnek teşkil etmesi amacıyla sunulmuştur. Araştırma sonunda
elde ettiğimiz bulgularla, tezimiz için seçtiğimiz yabancı dil Türkçe öğretiminde kullanılan
otantik dokümanların dil becerilerine katkı sağladığı gözlenmiştir. Özellikle öğrencilere yapılan
uygulama etkinlikleri AOBM A1- A2 seviyesi (başlangıç) kapsamında dil becerilerini
geliştirme sürecinde otantik dokümanların katkı sağladığını, fakat öğrencilerin söz edimlerini
gerçekleştirme aşamasında ana dil ve kültürel etkenler etkisinde kaldıklarını ortaya koymuştur | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-01-03T08:52:18Z | |