Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇavuşoğlu, Ali Tarkan
dc.contributor.authorAyrancı,Emine
dc.date.accessioned2018-12-05T10:39:35Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-06-07
dc.identifier.citationAPA Stilitr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5419
dc.description.abstractThe main aim of this study is to analyze how the prevailing transformation process in higher education system by 1980’s be reverberated to the total factor productivity alterations in the higher education system of OECD countries. The original contributions can be listed as making a classification on the reform processes beginning by 1980’s, to measure higher education system’s total factor productivity using Malmquist-Luenberger Total Productivity Analyze which is based on a broad Data Envelopment Analyze that places undesired outputs on account, analyzing the total factor productivity in the higher education system of 20 OECD countries systematically in between 1998-2012 and providing detailed analysis on the reform process in those countries. The findings of the study indicate that while in the countries who pay attention to the prevailing transformation process, increases of technological change values push up the total factor productivity, technological change values in the countries who ignores that transformation process decreases the total factor productivity.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i BİLDİRİM ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii TEŞEKKÜR v ÖZET vi ABSTRACT vii KISALTMALAR DİZİNİ xi TABLOLAR DİZİNİ xiv ŞEKİLLER DİZİNİ xvi GRAFİKLER DİZİNİ xvii GİRİŞ 1 1. BÖLÜM – YÜKSEKÖĞRETİMDE ETKİNLİK VE EŞİTLİK: SONUÇLARIN İYİLEŞTİRİLMESİNE YÖNELİK REFORMLAR 3 1.1. YÜKSEKÖĞRETİM HİZMETLERİNDE ETKİNLİK VE EŞİTLİK 3 1.1.1. Yükseköğretim Hizmetlerinde Etkinlik 5 1.1.2. Yükseköğretim Hizmetlerinde Eşitlik 7 1.2. YÜKSEKÖĞRETİMDE REFORMLAR 8 1.2.1. Finansal Reformlar 9 1.2.1.1.Yükseköğretim Finansmanında Öğrenci Katkısı ve Öğrenim Ücreti Uygulaması 10 1.2.1.2.Yükseköğretim Finansmanında Burs ve Kredi Sistemi 15 1.2.1.2.1. Gelire Bağlı Kredi Sistemi Enstrümanları 20 1.2.1.2.1.1. Risk Havuzu ile Gelir Durumuna Bağlılık 21 1.2.1.2.1.2. Risk Paylaşımı ile Gelir Durumuna Bağlılık 21 1.2.1.2.1.3. Mezuniyet Vergisi 22 1.2.1.2.1.4. Beşeri Sermaye Sözleşmeleri 23 1.2.1.2.2. Gelire Bağlı Kredi Sistemlerinin Uluslararası Uygulamaları 24 1.2.1.3. Yükseköğretim Sistemlerinde Bağış ve Hayırseverlik 26 1.2.1.3.1. Talep Yönlü Özel ve Kamusal Bağışlar 26 1.2.1.3.2. Arz Yönlü Özel ve Kamusal Bağışlar 28 1.2.1.4. Öğrencilerin İstihdam Alanlarına Erişiminin Sağlanması 28 1.2.1.5. Yükseköğretim Kurumlarına Kamu Fonlarının Dağıtım Şekilleri (Kurumsal Fonlama Mekanizmaları) 29 1.2.2. Yapısal Reformlar (Kurumsal Form Değişimi) 35 1.2.2.1. Kurumsal Özerklik ve Hesap Verilebilirlik 36 1.2.2.2. Uluslararasılaşma 44 1.2.2.3. Girişimci Üniversite 49 1.2.3. Yönetsel Reformlar 52 1.2.3.1. Yükseköğretim Sisteminin Yönetimi (Sistemik Düzeyde) 54 1.2.3.2. Yükseköğretim Kurumlarının Yönetimi (Kurumsal Düzeyde) 58 1.2.4. Kalite Temelli Reformlar 62 2. BÖLÜM – BAZI OECD ÜLKELERİNDE YÜKSEKÖĞRETİM REFORMLARI 66 2.1. AVUSTRALYA 67 2.2. AVUSTURYA 70 2.3. ÇEK CUMHURİYETİ 74 2.4. FİNLANDİYA 77 2.5. FRANSA 79 2.6. ALMANYA 81 2.7. MACARİSTAN 84 2.8. İZLANDA 87 2.9. İRLANDA 88 2.10. İTALYA 91 2.11. JAPONYA 93 2.12. HOLLANDA 96 2.13. YENİ ZELANDA 98 2.14. NORVEÇ 99 2.15. POLONYA 101 2.16. İSPANYA 103 2.17. İSVEÇ 106 2.18. TÜRKİYE 108 2.19. İNGİLTERE 114 2.20. AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ 118 3. BÖLÜM - OECD ÜLKELERİ YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMLERİNİN TOPLAM FAKTÖR VERİMLİLİĞİ ANALİZİ 124 3.1. TOPLAM FAKTÖR VERİMLİLİĞİ ÖLÇÜMÜ 124 3.1.1. Veri Zarflama Analizi 125 3.1.2. Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi 130 3.1.3. Malmquist-Luenberger Toplam Faktör Verimlilik Endeksi 135 3.2. OECD ÜLKELERİ YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMLERİNİN TOPLAM FAKTÖR VERİMLİLİĞİ ÖLÇÜMÜ 141 3.2.1. Literatür Taraması 143 3.2.2. Çalışmanın Temel Amacı 148 3.2.3. Değişkenlerin Belirlenmesi 149 3.2.4. Verilerin Sağlanması 153 3.3. MALMQUIST-LUENBERGER TOPLAM FAKTÖR VERİMLİLİK DEĞİŞİM ENDEKSİ VE REFORMLARIN ETKİSİ 154 3.3.1. Malmquist-Luenberger Toplam Faktör Verimlilik Değişim Endeks Değerleri 154 3.3.2. Kümülatif Malmquist-Luenberger Toplam Faktör Verimlilik Değişim Endeks Değerleri 159 3.3.3. Reformların Etkisi 163 3.3.3.1. Reform Gerçekleştiren Ülkeler 169 3.3.3.2. Reform Gerçekleştirmeyen Ülkeler 176 SONUÇ 180 KAYNAKÇA 183 EK-1 Ülkelerin Yıllara Göre Malmquist-Luenberger Toplam Faktör Verimlilik Değişim Değerleri ve Bileşenleri 203 EK-2 Ülkelerin Yıllara Göre Malmquist-Luenberger Toplam Faktör Verimlilik Değişim Değerleri ve Bileşenleri 204 EK-3 Ülkelerin Yıllara Göre Kümülatif Toplam Faktör Verimlilik Değişim Değerleri ve Bileşenleri 205 EK-4 Ülkelerin Yıllara Göre Kümülatif Toplam Faktör Verimlilik Değişim Değerleri ve Bileşenleri 206 EK-5 Orjinallik Raporu………………………….............................................................207 EK-6 Etik Komisyon Muafiyeti Formu.......………………………………………………………..209tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectyükseköğretim sistemleri
dc.subjectyükseköğretim reformlar
dc.subjectmalmquist-luenberger toplam faktör verimlilik değişim endeksi
dc.subjectoecd ülkeleri
dc.titleYükseköğretim Hizmetlerinde Etkinlik Arayışları ve Reformlar: Yükseköğretim Sistemleri için Dinamik Bir Veri Zarflama Analizi Olarak Malmquist-Luenberger Endeksi Uygulamasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın temel amacı; 1980’li yıllardan itibaren yükseköğretimde hakim olan değişim sürecinin OECD ülke yükseköğretim sistemlerinin toplam faktör verimliliğinin değişimine ne şekilde yansıdığının analiz edilmesidir. Çalışmanın özgün katkıları; 1980’li yıllarda yükseköğretimde başlayan reform süreçlerine ilişkin bir sınıflandırma yapılması, istenmeyen çıktıları hesaplamaya dahil ederek daha kapsamlı bir etkinlik analiz yöntemi olan Veri Zarflama Analizine dayalı Malmquist-Luenberger Toplam Faktör Verimlilik Analiz yönteminin yükseköğretim sistemlerinin toplam faktör verimliliğinin ölçümünde kullanılması, 20 OECD ülkesinin 1998-2012 dönemine ilişkin sistemik düzeyde yükseköğretim sistemlerinin toplam faktör verimliliğinin analiz edilmesi, çalışma kapsamında yer alan ülkelerin reform süreçlerine ilişkin detaylı bir analizin sunulması olarak sıralanabilir. Elde edilen sonuçlara göre, hakim olan küresel değişim sürecini dikkate alan ülkelerin teknolojik değişim değerlerinde meydana gelen artışların toplam faktör verimlilik düzeylerini arttırdığı, değişim sürecini dikkate almayan ülkelerde ise teknolojik değişim değerlerindeki düşüşlerin toplam faktör verimlilik değerlerini azalttığı görülmüştür.tr_TR
dc.contributor.departmentMaliyetr_TR
dc.contributor.authorID44879tr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster