dc.contributor.advisor | Yıldız, Pelin | |
dc.contributor.author | Koçkan Özyıldız, Pelin | |
dc.date.accessioned | 2018-10-10T11:47:49Z | |
dc.date.available | 2018-10-10T11:47:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-07-04 | |
dc.identifier.citation | Özyıldız, Pelin Koçkan, Tasarım Stüdyosu Eğitiminde Bilişsel Yetkinlik ve Yaratıcılık Süreçleri, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sanatta Yeterlik Tezi, 2018. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5232 | |
dc.description.abstract | This study is a case-study about interior design studio aims to explain the creative
thinking in design cognition. The focus of the study is to determine the similarities and
differences between design students’ conceptual and formal interpretation processes.
The implicit process of creative design and production provides important sources of
procedural knowledge which are difficult to convey in studio. This structured knowledge
supports creative ideation of the designer by determining the ways of using other
domain specific knowledge.
From this point of view, the study aims to explain designerly ways of thinking in context
of design education. In this purpose, the concept of creativity is defined as an
interdisciplinary act and models of creative cognition are investigated in the second
chapter of the thesis.
In the third chapter, which structured the research onto design cognition, the effects of
cognitive approaches on design practice and design pedagogy are examined and
cognitive models which are produced for design education are discussed.
The fourth chapter includes the content, method and related data of the case study.
Verbal and visual analyses of student works are explained in the fifth chapter.
Along with the research, different idea interpretation and transformation strategies have
been identified in the conceptual and formal processes of design and as a result,
thinking structures of the designers are expressed in a multi-layered cognitive creativity
model. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | 1. BÖLÜM: GİRİŞ VE KONUYA YAKLAŞIM
1.1. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ
1.2. ARAŞTIRMANIN AMACI
1.3. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ
1.4. ARAŞTIRMANIN SORULARI, KAPSAMI VE SINIRLARI
1.5. ARAŞTIRMANIN STRÜKTÜRÜ
2. BÖLÜM: KAVRAMLAR VE TANIMLAR
2.1. KAVRAM OLARAK YARATICILIK
2.2. YARATICI BİLİŞ (CREATIVE COGNITION)
2.2.1. Yaratıcılıkta Bilişsel Stiller
2.2.2. Yaratıcılıkta Bilişsel İşlemler
2.2.2.1. Problem Çözme ve Problem Bulma
2.2.2.2. Bilgi İşleme ve Bilgi Yapılandırma
2.2.3. Yaratıcı Süreçleri Açıklayan Bilişsel Modeller
2.2.3.1. Aşamalı Modeller
2.2.3.2. Çok Bileşenli Modeller
2.3. ÜSTBİLİŞ (METACOGNITION)
3. BÖLÜM: ARAŞTIRMAYI YAPILANDIRAN KURAMSAL ÇERÇEVE
3.1. TASARIM BİLİŞİ
3.2. TASARIM EĞİTİMİNE ETKİ EDEN BİLİŞSEL ÇALIŞMALAR
3.2.1. Tasarım Eğitiminde Bilişsel Stiller
3.2.2. Tasarım Eğitiminde Bilişsel İşlemler
3.2.3. Tasarım Eğitiminde Üstbiliş
3.3. UYGULANMIŞ ÖRNEK MODELLER
3.4. ÖRNEK MODELLERİN ÇALIŞMAYA KATKISI
3.4.1. Tasarım Bilgisinin Yapılandırılması
3.4.2. Tasarım Probleminin Tanımlanması
3.4.3. Kavramsal ve Biçimsel Yorumlama
4. BÖLÜM: METODOLOJİ VE PLANLAMA
4.1. PROJE KONUSUNUN VE KAPSAMININ BELİRLENMESİ
4.2. ALAN ÇALIŞMASININ KURGULANMASI
4.3. VERİLERİN NİTELİKLERİ
4.4. VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
5. BÖLÜM: ALAN ÇALIŞMASI
5.1. HAZIRLIK: TASARIM BİLGİSİNİN YAPILANMASI
5.2. PROBLEMİN TANIMLANMASI: ÇIKIŞ NOKTASININ BELİRLENMESİ
5.3. KAVRAMSAL (ZİHİNSEL) VE BİÇİMSEL YORUMLAMA SÜREÇLERİ
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
KAYNAKÇA
EK 1. PROJE ALANI
EK 2. ÖRNEKLEM GRUBUNUN ÇALIŞMALARI
EK 3. STÜDYO DEĞERLENDİRME SORULARININ YANITLARI
EK 4. ANALİZ TABLOLARI | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yaratıcılık | |
dc.subject | Yaratıcı Biliş | |
dc.subject | Tasarım Bilişi | |
dc.subject | Tasarım Eğitimi | |
dc.subject | Tasarım Stüdyosu | |
dc.title | Tasarım Stüdyosu Eğitiminde Bilişsel Yetkinlik ve Yaratıcılık Süreçleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Tasarımcı düşünmenin temeli olan yaratıcılığı bilişsel anlamda açıklamayı hedefleyen
çalışma, iç mekan tasarımı stüdyosu eğitimi özelinde yapılmış bir alan çalışmasıdır.
Çalışmanın odak noktasını, eğitim ortamındaki tasarımcının deneyimlediği kavramsal
ve biçimsel yorumlama süreçlerindeki ortaklıklar ve farklılıklar oluşturmaktadır.
Bir düşüncenin somutlaşarak mekana uyarlanmasında çoğunlukla örtük olarak
gerçekleşen yaratıcı eylemler; tasarım stüdyolarında aktarılması güç olan yönteme
ilişkin bilginin yapı taşlarıdır. Stüdyoda dolaylı olarak yapılanan bu bilgi, alana özgü
diğer bilgilerin kullanım biçimini belirleyerek tasarımcının özgün düşünce yapısını
oluşturur ve yaratıcı üretimi destekler.
Bundan hareketle, iç mekan tasarımı stüdyosunda tasarımcı düşünme biçimini bilişsel
yaklaşımlarla destekleyerek açıklayan çalışmanın kuramsal bölümünde; yaratıcılık
kavramı ve teorileri interdisipliner olarak tanımlanmış, ardından bilişsel yaratıcılık
modelleri aktarılmıştır.
Araştırmayı tasarım bilişi özelinde yapılandıran üçüncü bölümde, bilişsel yaklaşımların
tasarım pratiği ve tasarım pedagojisindeki etkilerine değinilmiş; tasarım eğitimine
yönelik üretilmiş bilişsel modeller irdelenmiştir. Modellerin katkısıyla birlikte belirlenen
yaratıcı süreçler ve işlemler alan çalışmasının omurgasını oluşturmuştur.
İç mekan tasarımı stüdyosunda yapılan alan çalışmasının içeriği, yöntemi ve verileri ile
ilgili bilgilendirmelere dördüncü bölümde yer verilmiş, öğrenci çalışmalarının sözel ve
görsel analizleri ise beşinci bölümde anlatılmıştır.
Yapılan çalışmayla birlikte kavramsal ve biçimsel süreçlerde farklı yorumlama ve
dönüştürme yolları tespit edilmiş, sonuçta ulaşılan bilgiler tasarımcının özgün düşünme
yapısını oluşturan çok katmanlı bilişsel yaratıcılık modeliyle ifade edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10206598 | tr_TR |