Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorEzici, Türel
dc.contributor.authorNuranova, Aizaada
dc.date.accessioned2018-10-10T11:44:21Z
dc.date.available2018-10-10T11:44:21Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-06-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5222
dc.description.abstractNURANOVA, Aizaada. "Manascimentation as a Traditional Performance Art and a Scene Application ", Master Art Works Report, Ankara, 2018 The epics are cultural reflections of the progress of civilizations. The Manas epic is a "masterpiece" that has an important place in world cultural heritage. The national identity, cultural value of the Kyrgyz people can be examined on the world stage towards the Manas figure. The arrival of this epic nowadays from generation to generation has been possible with the adoption of oral folk literature in a wide range of environment and geographies. In this artwork, it was attempted to examine the "Manas narratives", which are not only in Kyrgyzstan but all around the world and came up to date with the traditional style, with great representatives / performers, with or without examples, original variants. As a result we tried to bring a written text in Turkish in order to cover as much as possible from the greatness. This work is based on the result of sustained research, interpretation and application process of representation of Türel Mzici in the form of a resji which is similar to the manas narrative technique of "Manas ... Alpine Yoghurt of Kyrgyz ...", which emerges from the first part of the Manas epic, that was performed. Aiming to live the similar structure of Kyrgyz and Turkish cultures once in the theater scene it is aimed to be an intercultural work based on research, application and interpretation. Key words: Manas, epic, epic narrative, Kyrgyz culture, interculturalism.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY................................................................................................... i BİLDİRİM ................................................................................................................. ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI................................ iii ETİK BEYAN............................................................................................................ iv TEŞEKKÜR............................................................................................................... v ÖZET.......................................................................................................................... vi ABSTRACT............................................................................................................... vii İÇİNDEKİLER .......................................................................................................... viii GİRİŞ ......................................................................................................................... 1 1.BÖLÜM. HALK EDEBİYATINDA DESTAN TÜRÜ.......................................... 3 1.1. Tanım, Etimoloji, Kavram Olarak Destan Türü .............................................. 3 1.2. Destanların Oluşumu ve Ortak Özellikleri ...................................................... 6 1.3. Anlatı Geleneği ve Çeşitli Halk Geleneklerinde Destanlar ............................. 6 1.3.1. Anlatı Geleneği ............................................................................................ 7 1.3.2. Çeşitli Halk Geleneklerinde Destanlar ve Türleri ................................... 8 1.3.3. Türk Destanları ve Örnekler....................................................................... 9 1.3.3.1. Oğuz Kağan Destanı...................................................................... 12 1.3.3.2. Uygur Türeyiş Destanı ............................................................. 13 1.3.3.3. Dede Korkut Destanı ..................................................................... 13 1.3.3.4. Dede Korkut Destanı Hikayelerinin Kısaca Özeti .................... 15 1.3.3.5. Kerem ile Aslı Destanı .................................................................. 17 1.3.3.6. Destanlarda Görülen Ortak Motifler ........................................... 17 2.BÖLÜM. KIRGIZ DESTANLARI......................................................................... 20 2.1. Kırgız Destanları, Etimoloji, Türler, Motifler ve Destan Anlatıcısı................ 20 ix 2.1.1. Kırgız Destanları .......................................................................................... 20 2.1.2. Kırgız Destanlarında Etimoloji .................................................................. 21 2.1.3. Kırgız Destanlarında Türler ....................................................................... 22 2.1.3.1. Arkaik Kahramanlık Destanları: (Arhaikalık –Baatırdık Epostor) 23 2.1.3.2. Tarihî Kahramanlık Destanları: ............................................... 24 2.1.3.3. Tarihî Destanlar: ...................................................................... 25 2.1.3.4. Lirik-Romantik Destanlar: ....................................................... 25 2.1.3.5. Kırgız sözlü geleneğinde Dinî ve sosyal konulu destanlar ...... 25 2.2. Kırgız Destanlarında Türlere Göre Destan Örnekleri ..................................... 26 2.2.1. Canıl-Mırza Destanının özeti ..................................................................... 27 2.2.2. Ak Möör Destanının özeti: ......................................................................... 28 2.2.3. Kedeykan Destanının kısaca özeti ............................................................. 29 2.2.4. Kırgız Destanlarında Motifler .................................................................... 29 2.2.5. Kırgız Destanlarında Destan Anlatıcısı .................................................... 35 3.BÖLÜM. KIRGIZ-MANAS DESTANI ................................................................. 38 3.1. Manas Destanının Tarihsel ve Yerel Özellikleri, Varyantları ......................... 38 3.2. Manas Destanı’nın Yazı Diline Aktarımı ........................................................ 41 3.3. Destan Anlatıcılığı Olarak Manasçılık ............................................................ 45 3.4. Manasçı Okul Öncülerinin Yaşamı ve Sanat Yapılarına Bakış....................... 53 3.4.1. Narın’lı Manasçılar Okulu Öncüsü: Tınıbek Capiev .............................. 53 3.4.1.1. Sagımbay Orozbakov ............................................................... 54 3.4.1.2. Şapak Rısmendeev ................................................................... 55 3.4.2. Issıkköl’lü Manasçıların Okulu ve Öncüsü Akılbek ............................... 56 3.4.2.1. Çoyuke Ömürov ....................................................................... 56 3.4.2.2. Sayakbay Karalaev .................................................................. 57 3.4.3. Çüy-Talas’lı Manasçıların Okulu ve Öncüsü Keldibek ......................... 58 x 3.4.3.1. Balık (Bekmurat) Kumar Uulu ................................................ 59 3.4.4. Güney’li Manasçıların Okulu ve Öncüsü Canıbay ................................. 60 3.4.4.1. Abdılda Döölöt Uulu ............................................................... 60 3.4.4.2. Matisak Abay Uulu .................................................................. 60 3.4.5. Yurt dışındaki Kırgız Manasçılar ve öncüleri .......................................... 61 3.4.5.1. Çin’li Kırgız Manasçı, Cusup Mamay ..................................... 61 3.4.5.2. Türkiye’li Kırgız Manasçı, Ceenbek Yurdak .......................... 62 3.4.5.3. Afganistan’lı Kırgız Manasçı, Aşım Afes ............................... 63 3.4.5.4. Taciksanlı Kırgız Manascı, Alıyman Musa Kızı ..................... 63 3.4.6. Manasçı İle Şaman Benzerliği ................................................................... 64 3.4.6.1. Kırgız Şaman Tedavisi ....................................................................... 67 3.3. Manas Destanının Konusu-Öyküsü ................................................................. 70 3.4. Manas Destanında Yer ve Zaman Özellikleri ................................................. 74 3.5. Manas Destanı’nda Kişiler ve Özellikleri ....................................................... 76 3.6. Bir Destan Kahramanı Olarak Manas ............................................................. 80 3.7. Manas Destanı Başkahramanı Manas, Eylemleri ve Eylemleriyle Örtüşen Motifler ............................................................................................................ 86 3.8. Kahramanın özellikleri ve vazifeleri ............................................................... 88 4. BÖLÜM ................................................................................................................. 93 4.1. Manas Destanı’ndan Hareketle Yazılan Tiyatro Metinleri ............................. 93 4.1. Metin Yazarı Türel Ezici’nin Yaşamı, Sanatçı Kimliği ve Eserleri ................ 94 5. BÖLÜM ................................................................................................................. 97 5.1. “Manas... Kirgizin Alp Yiğidi” Oyununun Metin Incelemesi ve Dramaturji Objektifleri ...................................................................................................... 97 5.1.1. Oyunun Öz, Biçim ve Biçem Özellikleri ................................................. 97 5.1.1.1. Konu ......................................................................................... 97 5.1.1.2. Özet .......................................................................................... 97 xi 5.1.1.3. Tema ........................................................................................ 101 5.1.1.4. Kişiler: ..................................................................................... 101 5.1.1.5. Tema Bağlamında Kişiler Arası İlişkiler: ................................ 104 5.1.1.6. Oyunun Biçim Özellikleri........................................................ 104 5.1.1.7. Uzam ve Zaman:...................................................................... 105 5.1.1.8. Eylem/Olay Örgüsü: ................................................................ 106 5.1.1.9. Oyunda çatışma........................................................................ 106 5.1.1.10. Oyunun Biçem Özellikleri ..................................................... 106 6 .BÖLÜM ................................................................................................................. 108 “MANAS... KIRGIZ’IN ALP YİĞİDİ”- REJİ DEFTERİ......................................... 108 6.1. Dramaturgi Yorumu ........................................................................................ 108 6.2. Oyunculuk ve Reji Yorumu............................................................................. 108 6.3. Dekor Tasarımı, Gerekçesi, Dekor Planı......................................................... 112 6.4. Kostüm Yorumu .............................................................................................. 112 6.5. Işık Yorumuı.................................................................................................... 113 6.6. Müzik, Efekt Özellikleri .................................................................................. 113 6.7. Görev Dağılımı ................................................................................................ 116 SONUÇ ...................................................................................................................... 153 KAYNAKÇA............................................................................................................. 155 EKLER....................................................................................................................... 161 EK 1.ORJİNAL METİN ............................................................................................ 162 EK-3. GENEL PROVA VE TEMSİL FOTOĞRAFLARI ........................................ 192 EK-4. OYUNDA KULLANILAM HALK MÜZİKLERİ ......................................... 200 EK-5. TURNİTİN RAPORU ..................................................................................... 202tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherGüzel Sanatlar Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectManas
dc.subjectDestan
dc.subjectDestan Anlatıcılığı
dc.subjectKırgız Kültürü
dc.subjectKültürlerarasılık
dc.titleGeleneksel Performans Sanatı Olarak Manasçılık Ve Bir Sahne Uygulamasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetNURANOVA, Aizaada. “Geleneksel Performans Sanatı Olarak Manasçılık ve Bir Sahne Uygulaması”, Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu, Ankara, 2018. Destanlar, medeniyetlerin ilerleyişlerinin, kültürel yansımalarıdır. Manas Destanı ise dünya kültür mirası içinde önemli yer tutan bir “şaheserdir”. Manas, Kırgızlar’ın milli kimliğinin, kültürel değerinin, dünya sahnesindeki yerinin incelenebileceği bir figürdür. Bu destanın nesilden nesile aktarılıp bugüne kadar gelebilmesi ise sözlü halk edebiyatının geniş çevre ve coğrafyalarca benimsenmesiyle mümkün olmuştur. Bu sanat çalışmasında, geleneksel üslupla yalnız Kırgızistan’da değil dünyanın dört bir tarafında yaşatılan “Manas Anlatıcılığı”nın, günümüze kadar gelen formu, büyük temsilci/icracıları, kayda alınmış/alınmamış örnekleri, özgün varyantları, içerdiği kültürel motifleri, özgün uyarlamaları ile incelenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmaların neticesinde bu çalışmaya sığdırılamayacak kadar geniş zenginliğini kapsayabilecek, Türkçe bir metin oluşturulmaya gidilmiştir. Sürdürülen araştırma, yorum, uygulama sürecinin sonucunda gerçekleşecek temsil, Türel Ezici’nin benzer kültürlerin buluşma noktası niteliğinde Manas Destanı’nın birinci bölümünden hareketle ortaya çıkardığı “Manas… Kırgız’ın Alp Yiğidi…” isimli metnin ‘Manas Anlatıcılığı’ tekniğine yakınsayan bir reji üslubuyla gerçekleştirilmiştir. Kırgız ve Türk kültürlerinin benzer yapısını bir kez de tiyatro sahnesinde yaşatmayı amaçlayan bu sanat çalışmasının araştırma, uygulama, yorum neticesinde yaratılan kültürler arası bir çalışma olması hedeflenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentTiyatrotr_TR
dc.contributor.authorID10202602tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster