dc.contributor.advisor | Camgöz, Selin Metin | |
dc.contributor.author | Nadirov, Orxan | |
dc.date.accessioned | 2018-10-02T11:08:09Z | |
dc.date.available | 2018-10-02T11:08:09Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5174 | |
dc.description.abstract | After the oil crisis and the sharp rise in the oil prices in 1970’s, oil-rich Islamic countries felt a need to
invest their funds into the banking systems. As the concept of interest is unlawful in Islam, the capitals of
Muslim households remained idle. As a result, participation banking sector was born and developed
rapidly with a widespread recognition. This study aims to explore the potensial reasons behind the
customers' preference of participation banking services and tries to identify the level of knowledge about
the products and services of participation banking. The study also investigates the differences in terms of
levels of religious orientation and financial literacy scares between the customers of participation and
commercial banking services. A logistic model is derived from the variables (religious orientation,
financial literacy, level of knowledge about participation banking, age, gender, marital status) in
predicting the odds of using paticipation banking.
The sample of this study is composed of 207 banking service customers (79 participation banking users
and 128 commercial). The findings of this research reveal that “religious reasons”, “these institutions
being far away from the concept of interest” and “close attention of staff to customers” are ranked as the
top among the reasons for the preference of choosing participation banking. Independent sample t-test
indicate that while customers of participation and commercial banking differ significantly in religious
orientation, they are similar in financial literacy. According to the logistics regression model, religious
orientation, knowledge about participation banking and gender (being a male) are reported to have a
significant positive effect while financial literacy has a negative effect on the use of participation banking.
On the other hand, age and marital status have not been found to be significant in predicing the odds of
using of participation banking. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | katılım bankacılık | |
dc.subject | finansal okuryazarlık | |
dc.subject | dini yönelim | |
dc.subject | demografik özellikler | |
dc.subject | katılım banka tercih sebepleri | |
dc.title | Katılım (İslami) Bankaları ve Ticari Bankalarda Müşteri Tercihleri: Türkiye Üzerine Bir Araştırma | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | 1970’lerde petrol krizi ve petrol fiyatlarında kesin artıştan dolayı petrol zengini olan İslam ülkelerinde
fonlarının bankacılık sistemlere yatırılması gereksinimi duyulmuştur. Bankacılık sistemine faizin haram
olması nedeniyle fonlarını yatıramayan Müslüman hane halkın sermayeleri elinde atıl vaziyette kalmıştır.
Bunun sonucu olarak katılım bankacılık sektörü önemi artarak hızla tanınmış ve gelişmiştir. Bu
çalışmada, Türkiye’deki banka müşterilerinin katılım bankacılığının tercih etme sebepleri, katılım
bankacılığı ürün ve hizmetleri hakkında bilgi düzeylerin belirlenmesi hedeflenmiştir. Öte yandan, katılım
ve ticari bankacılığı kullanan müşterilerin dini yönelim ve finansal okuryazarlık puanları
karşılaştırılmıştır. Katılım bankacılığı etkileneceğini düşünülen değişkenlerden (dini yönelim, finansal
okuryazarlık, katılım bankacılığı hakkında bilgi sahibi olma, yaş, cinsiyet, medeni durum) bir model
oluşturulmuş ve bu modelin katılım bankacılığı kullanabilme tahmin gücü ölçülmüştür.
Çalışmanın örneklemi toplam 207 banka müşterisinden (79’u katılım bankacılığı ve 128’i ticari
bankacılığı müşterisi) oluşmaktadır. Yapılan analizlere göre; “Dini Nedenler”, “Faiz Kavramından
Tamamıyla Uzak Kurumlar Olmaları”, “Personelin Yakın İlgisi” katılım bankacılığını en fazla tercih
etme sebepleri olarak bildirilmiştir. Bağımsızlık örneklem t testi ile katılım bankacılığı müşterileri ile
ticari banka müşterilerinin dini yönelim açısından farklılaştıkları; ancak finansal okuryazarlık açısından
farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Oluşturulan lojistik regresyon modeline göre dini yönelim, katılım
bankacılığı hakkında bilgi sahibi olma ve cinsiyetin (erkek olmanın) katılım bankacılığını kullanmayı
olumlu yönde, finansal okuryazarlığı ise olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir. Diğer taraftan, yaş ve
medeni durumun katılım bankacılığı kullanımı üzerinde anlamlı bir etkisine rastlanmamıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İşletme | tr_TR |