dc.contributor.advisor | Renda, Kadri Kaan | |
dc.contributor.author | Işıklar, Zübeyde Selcen | |
dc.date.accessioned | 2018-10-02T07:48:51Z | |
dc.date.available | 2018-10-02T07:48:51Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5070 | |
dc.description.abstract | This thesis examines the public diplomacy activities of the United States, mainly by focusing on
the period after the September 11 attacks. The US, known as the inventor and best implementer
of public diplomacy wanted to activate its soft power besides its hard power as an important
component of its national power, for its war on terror strategy. Along with its strategy of
fighting against terrorism, the US tried to restructure and institutionalize its public diplomacy
activities which it had stopped at the end of the Cold War following the collapse of the Soviet
Union with the belief that there was no more need for it.
The research question of the thesis, therefore, is whether the US has been successful in the
policies conducted with the aim of increasing its soft power, summarily winning hearts and
minds, as the main part of its public diplomacy alongside with its military power that is also
utilized within the scope of the US’ war on terror strategy. In this context, the public diplomacy
policies implemented by different American Presidents since September 11, 2001 are examined.
As a result of the study, it has been found out that despite short-lived successes during some
Administrations, the public diplomacy strategies carried out by the US to improve its image
failed in general, mainly because of two reasons; disregard for the different characteristics of the
nations it addressed and failure to comprehend the sources of negativity especially in the heavily
Muslim populated countries. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Public diplomacy | tr_TR |
dc.subject | soft power | |
dc.subject | September 11 attacks | |
dc.subject | the USA | |
dc.subject | negative image | |
dc.title | Public Diplomacy Practices of American Presidents towards the Islamic World After 9/11 | tr_TR |
dc.title.alternative | 11 Eylül Sonrası Amerikan Başkanlarının İslam Dünyasına Yönelik Kamu Diplomasisi Uygulamaları | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez çalışması Amerika Birleşik Devletleri’nin kamu diplomasisi faaliyetlerini başlıca 11
Eylül 2001 terör saldırıları sonrasındaki döneme odaklanarak incelemektedir. Kamu
diplomasisini ilk oluşturan ve en iyi uygulayan devlet olarak ABD, terörle mücadele
stratejisinde de, askeri gücünün yanı sıra, ulusal gücünün en önemli unsurlardan birisi olarak
gördüğü, yumuşak gücünü de devreye sokmak istemiştir. ABD, bu çerçevede Sovyetler
Birliği’nin dağılmasını takiben Soğuk Savaşın sona ermesi ile artık ihtiyaç duymayacağını
düşündüğü kamu diplomasisi faaliyetlerini bu kez terörle mücadele konusunda yeniden
tasarlamaya ve kurumsallaştırmaya çalışmıştır.
Bu tezde incelenen araştırma sorusu, ABD’nin terörle mücadele strateji çerçevesinde
kullanmakta olduğu askeri gücünün yanı sıra, kamu diplomasisinin ana unsurunu oluşturan
kalpleri ve zihinleri kazanmak olarak özetlenebilecek yumuşak gücünü arttırmak amacıyla
yürüttüğü politikaların başarılı olup olmadığıdır. Bu çerçevede, 11 Eylül 2001 tarihinden bu
yana farklı Amerikan Başkanları döneminde yürütülen kamu diplomasisi politikaları
incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda ise, farklı yönetimler sırasında olumlu adımlar atılmakla
birlikte, özellikle nüfusunun çoğunluğu Müslüman olan ülkelerde olumsuz düşüncelerin
kaynağını ve hitap ettiği halkların özelliklerini göz ardı ettiği için ABD’nin imajını geliştirmek
konusunda uyguladığı kamu diplomasisi stratejilerinin başarısız olduğu görülmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Uluslararası İlişkiler | tr_TR |