dc.contributor.advisor | Güney, Semra | |
dc.contributor.author | Karslı, Hasan Oğuzhan | |
dc.date.accessioned | 2018-10-01T07:22:41Z | |
dc.date.available | 2018-10-01T07:22:41Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5036 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to investigate the relationship between personal
characteristics and entrepreneurial intention in terms of proactive personality
dimension. The study is completed in three chapters for this aim. Information
about the concept of entrepreneurship is given in the first chapter. In this
chapter, the definition of the concept of entrepreneurship and entrepreneurs,
historical development of entrepreneurship in Turkey and in the world, the social
and economic importance of entrepreneurship, entrepreneurship types are
explained. Then the concept of entrepreneurial intention is discussed, the
definition of the concept and factors affecting this intention are explained.
In the second chapter, the relationship between entrepreneurship and the
concepts of personality and proactive personality is examined Firstly the
definition and dimensions of personality as well as the factors affecting
personality formation are explained. Then, the concept of personality was
discussed in the context of the five factor model. Once the personality traits
were explained within the framework of five factor model, the detailed
information concerning entrepreneurial personality traits has been given.
Finally, as an entrepreneurial personality trait, proactivity concept and the
relationship between this concept and the five factor model are examined. In the
meantime, the entrepreneurship has been dealt with in terms of personality and
the praoctive personality in the final part of this chapter.
The third chapter is the section where the method and findings of the study are
presented. Firstly the sample, the measuring tool and the analysis method are
explained here. Then the findings of the study are included.
For the conceptual and theoretical framework presented in the first two chapters
of the study, the sources were obtained from various databases and these two
chapters are completed in the light of these sources. The data used in the study
is obtained from the students of business administration and engineering
faculties studying at Hacettepe University and Bilkent University by using
questionnaire method. The total number of these students constitutes the
population of this study and 280 individuals, who are selected among this
population with convenience sampling method, constitute the sampling of the
study. The data obtained is analyzed in the SPSS statistical software.
The study results reveal that proactive personality features positively affect
entrepreneurial intention and that the students of business administration are
more entrepreneurial than students of engineering. | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Girişimcilik Niyeti | tr_TR |
dc.subject | Kişilik Özellikleri | tr_TR |
dc.subject | Beş Faktör Kişilik Kuramı | tr_TR |
dc.subject | Proaktif Kişilik | tr_TR |
dc.title | Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Niyeti Arasındaki İlişkinin Proaktif Kişilik Boyutu Açısından İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, kişilik özellikleri ve girişimcilik niyeti arasındaki ilişkinin
proaktif kişilik boyutu açısından incelenmesidir. Bu amaç çerçevesinde çalışma
üç bölümde tamamlanmıştır. Birinci bölümde, girişimcilik kavramına ilişkin
bilgiler verilmiştir. Burada girişimci ve girişimcilik kavramlarının tanımı,
girişimciliğin dünyada ve Türkiye’de tarihsel gelişimi, girişimciliğin sosyal ve
ekonomik açıdan önemi ve girişimcilik türleri açıklanmıştır. Sonrasında ise
girişimcilik niyeti kavramı ele alınarak bu niyeti etkileyen faktörler açıklanmıştır.
İkinci bölümde, girişimciliğin kişilik ve proaktif kişilik kavramları ile ilişkisi
incelenmiştir. Bu bölümde ilk olarak kişiliğin tanımı ve boyutları açıklanmış ve
kişilik oluşumunu etkileyen faktörler üzerinde durulmuştur. Daha sonra kişilik
kavramı Beş faktör kişilik kuramı bağlamında ele alınmış, beş faktör kişilik
özellikleri açıklandıktan sonra girişimci kişilik özellikleri hakkında detaylı bilgi
verilmiştir. Son olarak girişimci kişilik özelliklerinden proaktiflik kavramı ve bu
kavramın beş faktör kişilik özellikleri ile ilişkisi irdelendikten sonra girişimcilik
kavramı kişilik ve proaktif kişilik kavramları ekseninde ele alınmıştır.
Üçüncü bölüm, araştırmanın yöntemi ve bulgularının sunulduğu bölümdür.
Burada öncelikle örneklem, ölçüm aracı ve analiz yöntemi açıklanmıştır.
Ardından araştırma bulgularına yer verilmiştir.
Araştırmanın ilk iki bölümünde sunulan kavramsal ve kuramsal çerçeve için
çeşitli veri tabanlarından kaynak taraması yapılmış ve konuyla ilgili kaynaklar
ışığında bu iki bölüm tamamlanmıştır. Üçüncü bölümde, veri toplama
tekniklerinden anket yöntemi kullanılarak Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent
Üniversitesi’nde öğrenim gören işletme ve mühendislik fakültesi öğrencilerinden
veri toplanmıştır. Bu öğrencilerin tamamı evreni oluştururken, kolayda
örnekleme metoduyla aralarından seçilen 280 kişi örneklemi oluşturmaktadır.
Toplanan veriler SPSS istatistik programında analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre proaktif kişilik özelliğinin girişimcilik niyetini pozitif
yönde etkilediği; işletme öğrencilerinin mühendislik fakültesi öğrencilerine göre
daha girişimci olduğu ortaya konulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | İşletme | tr_TR |