Show simple item record

dc.contributor.advisorBAYHAN, Pınar
dc.contributor.authorERDEM ÇEVİKBAŞ, Pelin
dc.date.accessioned2018-09-04T06:47:33Z
dc.date.available2018-09-04T06:47:33Z
dc.date.issued2018-08
dc.date.submitted2018-06-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4803
dc.description.abstractThe aim of this study was to find out about adolescents’ beliefs in a just world and the development of this belief among middle school and high school students aged 13–18. Within this context, an original scale measuring the fair world beliefs of the adolescents was developed first. Using this scale, participants' just world beliefs were examined in terms of demographic variables, locus of control and parental attitudes. The data were analyzed using the SPSS 22.00 program. Results reflected that gender, socio-economic level and parental education level did not significantly affect the just world beliefs of adolescents and just world beliefs weakened as adolescents got older - with some specific age breakpoints. It has also been found that adolescents with internal locus of control and parents with democratic parental attitudes is related to having a strong just world belief.en
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ONAY SAYFASI iii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv ETİK BEYAN v TEŞEKKÜR vi ÖZET vii ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER ix ŞEKİLLER xi TABLOLAR xii 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. “Adil Dünya İnancı” Kavramı ve Temel Özellikleri 5 2.2. Adil Dünya İnancı Kavramının Yapısı ve Ölçümü 9 2.3. Adil Dünya İnancının Gelişimi 12 2.4. Adil Dünya İnancı ve Denetim Odağı 15 2.5. Anne Baba Tutumları ve Ergenlik Dönemi 16 2.6. Adil Dünya İnancı ve Anne Baba Tutumları 18 2.7. Adil Dünya İnancının İşlevleri 21 2.8. Adil Dünya İnancı ile İlişkili Değişken ve Özellikler 24 3. GEREÇ VE YÖNTEM 29 3.1. Ön Çalışma 29 3.2. Ölçek Geliştirme Çalışmaları 30 3.2.1. Madde Yazımı ve Uzman Görüşleri 30 3.2.2. Pilot Uygulama 33 3.2.3. Katılımcı Grubu ve Ölçeğin Uygulanması 35 3.2.4. Geçerlik (Faktör Yapısı) 36 3.2.5. Güvenirlik 40 3.3. Ergenler İçin Adil Dünya İnancı Ölçeği ile Yapılan Araştırma 40 3.3.1. Katılımcı Grubu 40 3.3.2. Veri Toplama Araçları 41 3.3.3. Verilerin Toplanması 44 3.3.4. Verilerin Analizi 45 4. BULGULAR 47 4.1. Adil Dünya İnancı ve Demografik Değişkenler 47 4.2. Adil Dünya İnancı ve Denetim Odağı 53 4.3. Adil Dünya İnancı ve Anne-Baba Tutumu 55 4.4. Denetim Odağı ve Anne-Baba Tutumu 57 4.5. Bağımsız Değişkenler ve Adil Dünya İnancı: Modelin Anlamlılığı 59 5. TARTIŞMA 62 5.1. Adil Dünya İnancı ve Cinsiyet 62 5.2. Adil Dünya İnancının Gelişimi: Yaşın Etkisi 63 5.3. Adil Dünya İnancı, Sosyo-Ekonomik Düzey ve Ebeveyn Eğitim Düzeyi 64 5.4. Adil Dünya İnancı ve Denetim Odağı 65 5.5. Adil Dünya İnancı ve Anne Baba Tutumu 69 5.6. Bağımsız Değişkenlerin Adil Dünya İnancı Üzerindeki Açıklayıcılığı 72 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 76 7. KAYNAKLAR 81 8. EKLER EK 1. Onam Formu ve Ergenler İçin Adil Dünya İnancı Ölçeği Örnek Maddeler EK 2. İç-Dış Denetim Odağı Ölçeği EK 3. Onam Formları ve Aile Tutum Envanteri EK 4. Tez Çalışması İçin Alınan İzinler 9. ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAdil dünya inancıtr_TR
dc.subjectergenlik
dc.subjectdenetim odağı
dc.subjectanne baba tutumu
dc.subjectadil dünya teorisi
dc.subjectadalet
dc.titleOrtaokul ve Lise Öğrencilerinin Adil Dünya İnançlarının Denetim Odağı ve Anne Baba Tutumu Açısından Gelişimsel Olarak İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen
dc.description.ozetBu çalışma, 13–18 yaş grubunda bulunan ortaokul ve lise öğrencilerinin adil dünya inançları ve bu inancın ergenlikteki gelişimi hakkında bilgi edinmeyi amaçlamıştır. Bu kapsamda öncelikle ergenlerin adil dünya inançlarını ölçen orijinal bir ölçek geliştirilmiş, bu ölçek kullanılarak katılımcıların adil dünya inançları demografik değişkenler, denetim odağı ve anne baba tutumu çerçevesinde incelenmiştir. Veriler SPSS 22.00 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey ve ebeveyn eğitim durumunun ergenlerin adil dünya inançlarını anlamlı derecede etkilemediği; adil dünya inancının ergenlik döneminde yaş ilerledikçe belli kırılma noktalarının varlığı çerçevesinde zayıfladığı görülmüştür. Ayrıca yaşamın çeşitli alanlarında (aile, okul başarısı, akran ilişkileri gibi) içten denetimli olmanın ve demokratik aile tutumuna sahip bir aileye mensup olmanın güçlü adil dünya inancına sahip olma ile ilişkili olduğu bulunmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentÇocuk Gelişimi ve Eğitimitr_TR
dc.contributor.authorID185031tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record