dc.contributor.advisor | Yüksel, Mehmet | |
dc.contributor.author | Baskı, Yılmaz Anıl | |
dc.date.accessioned | 2018-07-23T07:26:19Z | |
dc.date.available | 2018-07-23T07:26:19Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4713 | |
dc.description.abstract | This study is an analytical review of the thematic structure of Development sections
of first movements of Ludwig van Beethoven’s all piano sonatas in the Sonat-
Allegro form with reference to Late Piano Sonatas.
In the Introduction section of the study; "classification of Beethoven's piano sonatas"
is discussed, followed by the second part where the method of work is exhibited. In
the third chapter (Analysis), a comprehensive analysis, consisting of “determination
of the formal structure and general characteristics such as length and mode for each
movement”, “discovering origins of materials used in the Development sections
regarding their relationships with the formal elements in the Exposition”,
“determining these materials’ amount of use in Development sections”, is carried out
for each movement of the Late Periods.
After the thematic analysis of the developmental sections of the first movements of
the Late Period piano sonatas is evaluated in the obtained findings, periodical
comparative and collective evaluations are made on all the sonatas together with the
results obtained in the previous thesis studies of Ferhat Çaylı’s “Thematic Analysis
of Development Sections in Ludwig Van Beethoven’s Early Piano Sonatas” (2014)
and “Thematic Analysis of Development Sections in Ludwig Van Beethoven’s Mid-
Term Piano Sonatas” by Saime Zeynep Aydın.
It was concluded that; in the light of findings obtained from all periods the
movements are grouped as "Short", "Medium" and "Long" according to their lengths,
,10 different kinds of materials are used in the Development sections, the most
frequently used materials are of Theme 1, the usage rate of the materials from Theme
1 increases as the periods progress, at the beginnings and endings of the development
sections, the certain thematic templates of “Theme 1” are used predominantly, the
ix
use of the accompaniments outside of their thematic contexts decreases as the
periods progress.
Keywords:
Beethoven, piano sonata, sonata form, form analysis, Development section, thematic
analysis | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY…………………………………………………………….…….i
BİLDİRİM…………………………………………………………………………...ii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI…………………iii
ETİK BEYAN………………………………………………………………………iv
TEŞEKKÜR…………………………………………………………………….…...v
ÖZET………………………………………………………………………………..vi
ABSTRACT…………………………………………………………………….…viii
İÇİNDEKİLER…………………………………………………………………...…x
KISALTMALAR DİZİNİ……………………………………………………...…xiv
TABLOLAR DİZİNİ………………………………………………………...….…xv
GRAFİKLER DİZİNİ……………………………………………………..…..…xvii
NOTALAR DİZİNİ……………………………………………………………...xviii
1. GİRİŞ……………………………………………………………………..………1
1.1. Beethoven’ın Piyano Sonatlarının Sınıflandırılması Ve Geç Dönem
Piyano Sonatları………………………………………………….……….…1
1.2.Problem Ve Alt Problemler…………………………………………………3
2. YÖNTEM…………………………………………………………………………6
2.1. Analiz Edilen Eserler ………………………………………………………6
2.2. Analiz Basamakları …………………………………………….…………..8
2.2.1. Geç Döneme Ait Muvmanların Form Analizi ……………..…………8
2.2.2. Geç Döneme Ait Gelişme Bölümlerinin Tematik Analizi……………8
2.3.Tüm Dönemlere Ait Gelişme Bölümlerinin Birlikte
Değerlendirilmesi……………………………………………………………9
3. ANALİZ………………………………………………………………………,.10
3.1. Op.101, Sonat No.28, 1. Muvman (La Majör)…………………………..10
3.1.1. Form Öğeleri ve Uzunlukları ……………………………...…………10
3.1.2. Gelişme Bölümünü Oluşturan Tematik Kesitlerde Kullanılan
Malzemeler…………………………………………..……………….…..…10
3.1.3. Gelişme Bölümünde Kullanılan Malzemelerin (ve Eşliklerin)
Dağılımı……………………………………………………………….…….14
3.2. Op.106, Sonat No.29, 1. Muvman (Sib Majör)………………………….15
xi
3.2.1. Form Öğeleri ve Uzunlukları …………………………….…………..15
3.2.2. Gelişme Bölümünü Oluşturan Tematik Kesitlerde Kullanılan
Malzemeler…………………………………………..………….………..…15
3.2.3. Gelişme Bölümünde Kullanılan Malzemelerin (ve Eşliklerin)
Dağılımı……………………………………………………..………………26
3.3. Op.109, Sonat No.30, 1. Muvman (Mi Majör)………………………….27
3.3.1. Form Öğeleri ve Uzunlukları ……………………………..………….27
3.3.2. Gelişme Bölümünü Oluşturan Tematik Kesitlerde Kullanılan
Malzemeler…………………………………………..………….…………..27
3.3.3. Gelişme Bölümünde Kullanılan Malzemelerin (ve Eşliklerin)
Dağılımı………………………………………….…………………….……29
3.4. Op.110, Sonat No.31, 1. Muvman (La Bemol Majör)…………………..30
3.4.1. Form Öğeleri ve Uzunlukları ……………………………………...…30
3.4.2. Gelişme Bölümünü Oluşturan Tematik Kesitlerde Kullanılan
Malzemeler…………………………………………..………………...……30
3.4.3. Gelişme Bölümünde Kullanılan Malzemelerin (ve Eşliklerin)
Dağılımı…………………………………………………………………..…32
3.5. Op.111, Sonat No.32, 1. Muvman (Do minör)…………………………..33
3.5.1. Form Öğeleri ve Uzunlukları ……………………………………...…33
3.5.2. Gelişme Bölümünü Oluşturan Tematik Kesitlerde Kullanılan
Malzemeler…………………………………………..………….……..……33
3.5.3. Gelişme Bölümünde Kullanılan Malzemelerin (ve Eşliklerin)
Dağılımı……………………………………………………………………..40
4. BULGULAR……………………………………………………………………..42
4.1. Geç Dönem Muvmanlarına İlişkin Sonuçlar ……………………...……42
4.1.1. Geç Dönem Muvmanlarının Genel Özelliklerine Toplu Bakış………42
4.1.2. Geç Dönem Muvmanlarına Ait Gelişme Bölümlerinde Kullanılan
Malzemelere Toplu Bakış ……………………………………………..……43
4.1.3. Gelişme Bölümlerinde Yer Alan Malzeme Çeşitliliği …………….…44
4.1.4. Gelişme Bölümlerinde Kullanılan Malzemelerin Rastlanma
Sıklıkları………………………………………………………………..……45
xii
4.1.5. Gelişme Bölümlerinde Yer Alan Malzemelerin Ortalama Kullanım
Oranları ……………………………………………………..………………46
4.1.6. Gelişme Bölümlerinin Başlangıçlarında Rastlanılan Malzemeler ...…46
4.1.7. Gelişme Bölümlerinin Sonlarında Rastlanılan Malzemeler …….……47
4.1.8. Eşliklerin Orijinal Bağlamları Dışında Kullanılması …………..….…47
4.2. Erken, Orta Ve Geç Döneme İlişkin Analiz Sonuçlarının Toplu
Değerlendirilmesi………………………………………………………….…..48
4.2.1. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Genel Özelliklerine Toplu Bakış…………………………..…48
4.2.2. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Gelişme Bölümlerinde Kullanılan Malzemelere Toplu
Bakış…………………………………………………………………………51
4.2.3. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Gelişme Bölümlerinde Yer Alan Malzeme Çeşitliliği ………53
4.2.4. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Gelişme Bölümlerinde Kullanılan Malzemelerin Rastlanma
Sıklıkları ………………………………………………………………….…55
4.2.5. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Gelişme Bölümlerinde Yer Alan Malzemelerin Ortalama
Kullanım Oranları ………………………………………………….…….…56
4.2.6. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Gelişme Bölümlerinde Yer Alan Malzemelerin Ortalama
Kullanım Oranları İle Muvmanların Modaliteleri Arasındaki İlişki………...57
4.2.7. Erken, Orta ve Geç Dönem Minör Moddaki Piyano Sonatlarına Ait
Birinci Muvmanların Gelişme Bölümlerinde Tema 2 Kullanımı…………...58
4.2.8. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Gelişme Bölümlerinde Yer Alan Malzemelerin Ortalama
Kullanım Oranları İle Muvmanların Uzunlukları Arasındaki İlişki……...…59
4.2.9. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Gelişme Bölümlerinin Başlangıçlarında Rastlanılan
Malzemeler ……………………………………………………………….…60
xiii
4.2.10. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Gelişme Bölümlerinin Sonlarında Rastlanılan Malzemeler…62
4.2.11. Erken, Orta ve Geç Dönem Piyano Sonatlarına Ait Birinci
Muvmanların Gelişme Bölümlerinde Eşliklerin Orijinal Bağlamları Dışında
Kullanılması ……………………………………………………….…..……64
5. SONUÇ………………………………………………………………….…….…65
KAYNAKÇA……………………………………………………………….………68
EK 1. Turnitin Raporu | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Beethoven | tr_TR |
dc.subject | piyano sonatı | |
dc.subject | sonat formu | |
dc.subject | form analizi | |
dc.subject | gelişme bölümü | |
dc.subject | tematik analiz | |
dc.title | Op. 101, 106, 109, 110 Ve 111’den Hareketle, Beethoven’ın Piyano Sonatlarında Gelişme Bölümlerinin Tematik Analizi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, Geç Dönem piyano sonatlarından hareketle Beethoven’ın bütün piyano
sonatlarının Sonat-Allegro formundaki birinci muvmanların Gelişme bölümlerinin
tematik yapısı üzerine analitik bir incelemedir.
Çalışmanın Giriş bölümünde; “Beethoven’ın piyano sonatlarının sınıflandırılması”
konusu ele alınmakta, ardından gelen ikinci bölümde ise çalışma yöntemi
sergilenmektedir. Analiz başlıklı üçüncü bölümde, Geç Dönem’e ait her bir muvman
için “uzunluk, modalite gibi genel özelliklerin ve formal yapının belirlenmesi”,
“Gelişme bölümlerinde rastlanılan malzemelerin, Sergi’deki formal öğelerle ilişkileri
bakımından kökenlerinin saptanması” ve “söz konusu malzemelerin, Gelişme
bölümü içindeki dağılımlarının saptanması” aşamalarından oluşan kapsamlı bir
analiz gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen bulgular ışığında Geç Dönem piyano sonatlarının birinci muvmanlarının
Gelişme bölümlerinin tematik analizi topluca değerlendirildikten sonra konu ile ilgili
daha önce hazırlanmış olan Ferhat Çaylı’ya ait “
” (2014) ile Saime Zeynep
Aydın’a ait “ Orta
Tematik Analizi” (2018) adlı tez çalışmalarında elde edilen sonuçlarla birlikte
dönemsel olarak karşılaştırmalı ve tüm sonatlara ilişkin toplu değerlendirmelerde
bulunulmuştur.
Tüm dönemlere ait elde edilen bulgular ışığında muvmanların, uzunluklarına göre,
“Kısa”, “Orta” ve “Uzun” olmak üzere üç grup altında kümelendiği; Gelişme
bölümlerinde 10 farklı malzeme çeşidinin kullanıldığı; en sık kullanılan
malzemelerin Tema 1 olduğu, Tema 1’e ait malzemenin kullanım oranı dönemler
ilerledikçe artış gösterdiği, Gelişme bölümlerinin başlangıç ve sonlarında, “Tema 1”
vii
ağırlıklı belirli tematik şablonların kullanıldığı; eşliklerin tematik bağlamları dışında
kullanımı dönemler ilerledikçe azalma gösterdiği, sonuçlarına ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Müzik Teorileri | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10199234 | tr_TR |