Özet
In this thesis, titled " Visual Analysis on the Concept of Mass" the masses, unlike the views in the nature, have been dealt with the accumulation of mechanical and artificial objects created by human hands, as well as the crowd of intensive cities and their use in the historical process has been mentioned. In the first part of this work which consists of three chapters; the linguistic definition of the mass concept, its sociological and artistic dimensions and it has been mentioned upon the periods in which art has begun to take part in the historical process, along with the new meaning it has gained after industrial, technological developments. The Industrial Revolution, which is the most important of the developments that took place in the 19th century, transformed human habits while changing production-consumption relations, and art that could not stay away from these changes led to the emergence of mass production objects and changes in consumption society that we have witnessed in the 20th century. In the second chapter, the meaning of the concept of mass as a form and the ways in which the artists use the concept of mass forms of art have been studied with historical references. In the last chapter of personal works, the masses we can not ignore, both as an artist and as a consumer we observe has been examined. Mostly, visual applications have been carried out by way of the situations encountered in everyday life and the accumulation of heaps, mostly human production objects, cumulative, repetitive and stacked together. In the world which is already very crowded and will be more crowded because of our breeding, producing and consuming, the mass of daily life that we exposed and will be exposed to are starting point of this thesis.
Künye
ANTMEN, Ahu. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. Sel Yayıncılık. Ankara
BAUDRILLARD, Jean. (2012). Tüketim Toplumu. (DELİCEÇAYLI, Hazal. KESKİN , Ferda. Çev.). Ayrıntı yayınları, İstanbul
BAUDRILLARD, Jean. (2013). Sessiz Yığınların Gölgesinde. (ADANIR, Oğuz. Çev.). Doğu Batı Yayınları. Ankara
BERGER, John. (2011). Görme Biçimleri. (SALMAN, Yurdanur. Çev.). Metis Yayınları. İstanbul
BİLİR, Ayşe. (2010). Kitle İletişim Araçları ve İnsan Karşıtlığı Üzerine Düşünme Deneyimleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
BOYRAZ, Burak. CANTÜRK, Ali. (2013). Yeni Gerçekçilik Bağlamında Yves Klein ve Fernandez Arman’ın Boşluk ve Dolu Sergileri. Erişim:18 Ocak 2017 https://bit.ly/2rnSrHU
CARACO, Albert. (2008). Kaos’un Kutsal Kitabı. (ERGÜDEN, Işık. Çev.). Versus Kitap. İstanbul
DOLMACI, Sevil. (2009). “Gerçek”in Yeniden Sorgulanışı: Armand Pierre Fernandez. Lebriz Sanal Dergi. Erişim: 10 Şubat 2017 https://bit.ly/2FOnlOa
FISCHER, Ernst. (1993). Sanatın Gerekliliği. (ÇAPAN, Cevat. Çev.). V Yayınları. Ankara
FREUD, Sigmund. (2012). Kitle Psikolojisi. (ŞİPAL, Kamuran. Çev.) Cem Yayınevi. İstanbul
FREYER, H. (1954). Çağımızın Kütle Hayatı II. (AKARSU, Bedia. Çev.). İktisat Fakültesi Mecmuası. Cilt. 16. Sayı. 1-4. s. 269-278. Erişim: 22 Eylül 2016
http://dergipark.gov.tr/download/article-file/8493
GAARDER, Jostein. (2006). Sofie’nin Dünyası. (YÜCESOY, Sabir. Çev.). Pan Yayıncılık. İstanbul
GERMANER, Semra. (1997). 1960 Sonrasında Sanat Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar. Kabalcı Yayınevi. İstanbul
HUXLEY, Aldous. (2016). Cesur Yeni Dünya. (TOSUN, Ümit. Çev.). İthaki Yayınları. İstanbul
İPŞİROĞLU, Nazan. İPŞİROĞLU, Mazhar. (2011). Sanatta Devrim. Hayalperest Yayınevi. İstanbul
İPŞİROĞLU, Nazan, İPŞİROĞLU, Mazhar. (2012). Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi. Hayalperest Yayınevi. İstanbul
JORDAN, Chris (2007). Running the Numbers: An American Self-Portrait.
Erişim: 24 Nisan 2018 http://www.chrisjordan.com/gallery/rtn/#about
KALKAN, Ayşegül. ALTINKURT, Lale. (2012). Günümüz Sanat Ortamında Çağdaş / Güncel Sanat Yaklaşımlarına İlişkin Sanatçı, Eleştirmen Ve Sanat Galericilerinin Görüşleri. Erişim: 27 Aralık 2016 https://bit.ly/2weu849
LE BON, Gustave. (2014). Kitleler Psikolojisi. (CAN, Hasan. Çev.). Tutku Yayınevi. Ankara
LEFEBVRE, Henri. (2017). Şehir Hakkı (ERGÜDEN, Işık. Çev). Sel Yayıncılık, İstanbul
OZANKAYA, Özer. (1984). Temel Toplumbilim Terimleri Sözlüğü. Savaş Yayınları. Ankara
SAĞDIÇ, Ozan. (1986). Sanat Yazıları I. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları. Ankara
SAYDAN, Reha. (2004) 1900'lerın İlk Yıllarında Ford - General Motors Rekabeti (Üretim ve Pazarlama Anlayışının Karşılaştırılması). Erişim:18 Ocak 2017 https://bit.ly/2rpNH3E
SENNETT, Richard. (1999). Gözün Vicdanı. Ayrıntı Yayınları. İstanbul
STANIC, Michael. (1992). Hieronymus Bosch, Adam Sanat. sayı, 83. s. 67-71
SUĞUR, Nadir (2015). Fordizm ve Post-Fordizm. BOZKURT, Veysel. Güneş, Fadime (Editörler). Ekonomi Sosyolojisi. s. 116-140, Açıköğretim Fakültesi Yayını. Eshişehir
ŞAHİNER, Rıfat. (2008). Sanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu. Yeni İnsan Yayınevi. İstanbul
TURANİ, Adnan. (2011). Çağdaş Sanat Felsefesi. Remzi Kitabevi, İstanbul
ÜLKEN, Hilmi Ziya. (1969). Sosyoloji Sözlüğü. Milli Eğitim Basımevi. İstanbul
WALTHER, Ingo. F. (1997). Van Gogh. (ANTMENT, Ahu. Çev.). Abc Kitabevi. İstanbul
WEBER Max. (2005). Şehrin Doğası. AYDOĞAN, Ahmet (Derleyen). Şehir ve Cemiyet Weber-Tönnies-Simmel. s. 101-131. İz Yayıncılık. İstanbul
WODICZKO, Krzysztof. (2011). Kamusal Projeksiyon. HARRİSON, Charles. WOOD, Paul. (Editörler) Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi. s. 1118-1120 (GÜRSES, Sabri. Çev.). Küre Yayınları. İstanbul