dc.contributor.advisor | Mutluay Çetintaş, Bilge | |
dc.contributor.author | Aslan Uslu, Gülşen | |
dc.date.accessioned | 2018-02-28T11:27:31Z | |
dc.date.available | 2018-02-28T11:27:31Z | |
dc.date.issued | 2018-02-27 | |
dc.date.submitted | 2018-02-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4366 | |
dc.description.abstract | This dissertation explores the role of space and spatial practices in contemporary American fiction which are revealed through the use of postmodernist literary characteristics, hypertext, and materiality. In connection with the growing critical interest in the workings of space, its uses, and constructions, contemporary fiction offers a rich ground for the discussions of space and spatiality. By focusing on three contemporary novels House of Leaves (2000) by Mark Z. Danielewski, VAS: An Opera in Flatland (2002) by Steve Tomasula, Theories of Forgetting (2014) by Lance Olsen in three chapters, the characteristics of postmodernism, hypertext, and materiality are investigated in the novels that contemplate on the multilayered, fragmented, and networked space of contemporary culture.
This research outlines three categories, the spatial form, the narrative space, and the spatial design through which the novels show how an understanding of space is inextricably bound to the form, the content, and the material features of the novel. The first category in this study is spatial form which is used and extended with postmodern literary devices and hypertext. The second category of space is the narrative space of the fictional world which contemplates on different places and spaces such as the house, the human body, and the earthwork. The final category of space is the spatial design, or the material space of the page and the book. Focusing on these three categories, this study prompts a re-thinking of the role of space in fiction and the ways it reshapes the novels by creating literary architectures in experimental ways. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Mekân | |
dc.subject | mekânsallık | |
dc.subject | postmodernism | |
dc.subject | hipermetin | |
dc.subject | maddesellik | |
dc.subject | House of leaves (Yapraklar evi) | |
dc.subject | Space | |
dc.subject | Spatiality | |
dc.subject | Postmodernism | |
dc.subject | Hypertext | |
dc.subject | Materiality | |
dc.subject | House of Leaves | |
dc.subject | VAS: An Opera in Flatland | |
dc.subject | Theories of forgetting | |
dc.title | Postmodern Space Revisited: Hypertextuality and Materiality in the Selected Novels of Mark Z. Danielewski, Steve Tomasula, and Lance Olsen | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez, çağdaş Amerikan kurgusunda hipermetin ve maddesellik özellikleriyle ortaya çıkan mekân kavramını ve mekânsal uygulamaların rolünü postmodern edebi özelliklerle birlikte incelemektedir. Mekân ve mekânsallığın işleyişi, nasıl kullanıldığı ve yapılandırıldığı gibi konularda artan eleştirel uygulamalarla bağlantılı olarak, çağdaş kurgu zengin bir tartışma ortamı sunmaktadır. Bu çalışmada, çağdaş kültürün çok katmanlı, parçalanmış ve ağ-tabanlı mekânı üzerine düşünceler üreten çağdaş Amerikan romanı örneklerinden Mark Z. Danielewski’nin House of Leaves (2000) (Yapraklar Evi), Steve Tomasula’nın VAS: An Opera in Flatland (2002) ve Lance Olsen’ın Theories of Forgetting (2014) eserlerinde postmodern, hipermetin ve maddesel özellikler ele alınmaktadır.
Bu tez, “mekânsal biçem,” “kurgu mekânı” ve “mekânsal tasarım” sınıflandırmaları aracılığıyla mekân anlayışının, romanın biçemiyle, içeriğiyle ve maddeselliğiyle ayrılmaz bir şekilde bağlantılı olduğunu göstermektedir. Bu çalışmadaki ilk sınıflandırma postmodern edebi araçlarlarla ve hipermetinle kullanılan ve genişletilen mekânsal biçem üzerinedir. İkinci kısım, ev, insan bedeni ve arazi sanatı gibi farklı mekânsal kavramlara odaklanan kurgu mekânıdır. Bu romanlarda öne çıkan üçüncü mekânsal sınıflandırma ise sayfanın ve kitabın fiziksel mekânı olarak da adlandırılabilecek mekânsal tasarımdır. Bu araştırma, bu üç sınıflandırma aracılığıyla, kurgudaki mekânın ve edebi mimariler yaratarak roman türünü yeniden şekillendiren deneysel yöntemlerin değerlendirilmesi amacını taşımaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Amerikan Kültürü ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 170309 | tr_TR |