dc.contributor.advisor | Seber, Hande | |
dc.contributor.author | Kut Belenli, Pelin | |
dc.date.accessioned | 2018-01-29T12:21:02Z | |
dc.date.available | 2018-01-29T12:21:02Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-01-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4246 | |
dc.description.abstract | This study argues that there is a striking resemblance between Robert Browning’s early poetry and “introspection,” which is the psychological method of self-examination or first-person observation of one’s own mental and emotional processes, used by the Victorian psychologists. This dissertation also claims that Browning uses the psychological method of introspection to represent various human psychological states of the main characters in his Pauline (1833), Paracelsus (1835), and Sordello (1840). These works are examples of the introspective poetry of the nineteenth-century “psychological school of poetry.” Accordingly, this dissertation analyses these poems in three main chapters by pursuing the different methods that Browning used in the portrayal of the human soul to obtain an insight into the changes in the inner world of humans and to achieve a realistic representation of it. The endeavour of the main characters in Pauline, Paracelsus, and Sordello to achieve self-knowledge through self-analysis and how they are represented as introspective individuals are scrutinised in these chapters. Furthermore, as an individual of the Victorian culture, Browning’s use of the matters of self-consciousness, the first and/or third-person speech, and subjectivity and objectivity—that were discussed and used in the discourse of introspection—to examine the images of the self and subjective experience are studied and illustrated in the analyses of the works. In these analyses, scientific studies conducted by leading figures in Victorian psychology, and definitions used and discussed by them, are also used in discussing the manner in which Browning represented “the development of the human soul.” | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.title | The Use of Introspection in Robert Browning's Early Poetry | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, bireyin öz-inceleme veya kendi zihinsel ve duygusal süreçlerini birinci elden gözlemlemesi için psikolojik bir metot olarak Viktorya dönemi psikologları tarafından kullanılan “içebakış” ile Robert Browning’in ilk dönem şiirleri arasında çarpıcı benzerlikler olduğunu savunmaktadır. Bu tez, ayrıca, Browning’in bir psikolojik metot olan içebakışı Pauline (1833), Paracelsus (1835) ve Sordello (1840) adlı eserlerindeki ana karakterlerin insana dair farklı ruh hallerinin temsilinde kullandığını ileri sürmektedir. Bu eserler on dokuzuncu yüzyıl psikolojik şiir ekolünün içebakışçı şiirinin örnekleridir. Buna göre, bu tez, Browning’in insanın iç dünyasındaki değişimlerin özünü anlamak ve bunun gerçekçi bir temsilini sunmak amacıyla insan ruhunun tasvirinde kullandığı farklı yöntemleri takip ederek bu şiirleri üç ana bölümde incelemektedir. Pauline, Paracelsus ve Sordello adlı eserlerdeki ana karakterlerin öz-inceleme yoluyla benlik bilgisi elde etme çabaları ve içebakışçı bireyler olarak nasıl temsil edildikleri bu bölümlerde bütün boyutlarıyla ele alınmıştır. Ayrıca, Viktorya dönemi kültürü içinde yaşayan bir birey olan Browning’in, benlik imgelerini ve bireysel deneyimleri incelemek için içebakış bağlamında kullanılan ve tartışılan öz-bilinç, birinci şahıs ve/veya üçüncü şahıs konuşma, öznellik ile nesnellik konularını kullanımı, eserlerin incelenmesinde irdelenmekte ve gösterilmektedir. Bu incelemelerde Viktorya dönemi psikoloji biliminin önde gelen isimleri tarafından yapılan bilimsel çalışmalar ve onlar tarafından kullanılan ve tartışılan tanımlar da Browning’in insan ruhunun gelişimini konu ediş şekli tartışılırken kullanılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |