Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDemir, Nurettin
dc.contributor.authorAbudusalamu, Ayiguzaili
dc.date.accessioned2017-08-01T07:07:37Z
dc.date.available2017-08-01T07:07:37Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-06-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3823
dc.description.abstractGenerally, in many languages interrogation is been expressed by certain linguistic approaches such as interrogatives, word order, interrogative affixes and stress. In forming interrogation, modern Uyghur has also different ways, which are interrogative affixes, stress and interrogatives. In this paper, the interrogation in modern Uyghur is mainly discussed. In the first chapter, some general knowledge about Uyghurs and Uyghur language is put forth. In the second chapter, the concept of interrogation, the interrogative affixes in modern Uyghur, interrogatives are studied, and previous studies on this topic are accounted. In the third chapter, the formation of interrogative sentences in modern Uyghur is discussed; interrogative sentences are classified according to structural characteristics and explained by giving examples. In the fourth chapter, the interrogative sentences in modern Uyghur are categorized into literal or rhetoric interrogative in semantical point of view. The most essential function of interrogative sentences is questioning and by which earning information, however, because of the internal and external effects during the communication, the meaning of the same interrogative sentence can be different depending on the context. In this part, the interrogative sentences taken from an Uyghur novel are classified and studied in light of their meaning in the text. In the fifth chapter, the formation of interrogation in modern Uyghur and Turkish are compared by giving specific examples; differences and similarities in forming interrogation in these two Turkic languages are put forward.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i BİLDİRİM ii YAYIMLAMA VE FİKİR MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii ETİK BEYAN iv TEŞEKKÜR v ÖZET vi ABSTRACT vii İÇİNDEKİLER viii I. GİRİŞ 1 1. Konu 1 2. Kapsam 1 3. Amaç 2 4. Yöntem 2 II. SORU KAVRAMI 4 1. Soru Nedir? 4 2. Literatür 6 2.1. Genel çalışmalar 6 2. 2. Türkçede Soru 6 2. 3. Yeni Uygurcada Soru 8 3. Soruyu Oluşturan Unsurlar 10 3.1. Soru edatları 11 4. Soru Sözcükleri 23 4.1. Soru Zamirleri 23 4.2. Soru Sıfatları 26 4.3. Soru Zarfları 27 4. 4. Vurgu 30 III. YAPI BAKIMINDAN SORU CÜMLELERİ 32 1. Cümle ve Soru Cümlesi 32 2. Türkçede Soru 33 3. Yeni Uygurcada Soru 36 3.1. Soru Ekli Soru Cümleleri 38 3.2. Soru Sözcüklü Soru Cümlesi 45 3.3. Yansımalı Sorular 60 IV. ANLAM BAKIMINDAN SORU CÜMLELERİ 72 1. Anlambiliminde Soru 72 2. Gerçek Soru 75 2. 1. Kızma 75 2. 2. Sitem 75 2. 3. Merak 76 2. 4. Bilememe 81 2. 5. Şaşırma 81 2. 6. Sabırsızlık 83 2. 7. Fikir Sorma/Danışma 83 2. 8. Kanıt İsteme 84 2.9. Tahmin Anlamı İfade Eden Gerçek Soru 84 2. 10. Anlam Veremezlik 85 2. 11. Korku 87 2. 12. Meydan Okuma 88 2. 13. Eleştiri 88 2. 14. Küçümseme 91 2. 15. Açıklama İsteme 92 2. 16. Şüphe 92 2. 17. İtiraz 94 2. 18. Alay 94 2. 19. Hatır Sorma 95 2. 20. Onay İsteme 96 2. 21. Akıl Yürütme/Düşünme 96 2. 22. Önemsememe 97 2. 23. Kabullenemezlik 97 2. 24. Üzüntü 98 2. 25. Sınama 98 2. 26. Hatırlatma 99 2. 27. İmkânsızlık 99 2. 28. Telaş 100 2.29. Hatırlama 100 3. Sözde Soru 100 3.1. Kinaye 101 3.2. Şaşkınlık 102 3.3. Eleştiri 102 3.4. Telaş 103 3.5. İtiraz 104 3.6. Kanıt 104 3.7. Küçümseme 104 3.8. Beğenmemezlik 105 3.9. Açıklama 105 3.10 Hatırlatma 105 3.11. Olağan 106 3.12. Anlam veremezlik 106 3.13. Meydan Okuma 107 3.14. Alay 107 3.15. Şüphe 108 3.16. Kızgınlık 108 3.17. Başkaldırma 109 3.18. Akıl Yürütme 110 3.19. Merak 111 3.20. Sorgulama 112 3.21. Çaresizlik 113 3.22. Açıklama 113 V. YENİ UYGURCA VE TÜRKİYE TÜRÇESİNDE SORU 114 1. Soru Edatı 114 2. Soru Sözcükleri 118 3. Vurgu 119 VI. SONUÇ 120 Taranan Eserler Kaynakçası 122 KAYNAKÇA 123 EKLER 128 EK 1: ETİK KURULU İZİN MUAFİYETİ FORM 128 EK 2: ORİJİNALLİK RAPORU 129tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectYeni Uygurcatr_TR
dc.subjectSoru
dc.subjectSoru Yapımı
dc.subjectSoru Ekleri
dc.subjectSoru Sözcükleri
dc.subjectVurgu
dc.subjectAnlam
dc.titleYeni Uygurcada Sorutr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetSoru dillerde soru ekleri, soru sözcükleri, sözdizimi değişiklikleri ve vurgu gibi çeşitli dil bilgisel araçlarla oluşturulmaktadır. Soru yapım yolları açısından oldukça zengin olduğunu söyleyebileceğimiz Yeni Uygurcada soru, temel olarak soru ekleri, soru sözcükleri ve vurgu yoluyla yapılır. Bu çalışmada Yeni Uygurcadaki soru ele alınmıştır. Çalışmanın giriş bölümünde, Uygurlar ve Uygurca ile ilgili genel bilgiler verilmiştir. İkinci Bölümde soru kavramı, Yeni Uygurcadaki soru yapım ekleri, soru sözcükleri incelenmiştir. Burada mevcut kaynaklardaki bilgilerden yararlanılmıştır. Üçüncü bölümde, Yeni Uygurcadaki soru cümleleri yapı bakımından ele alınmıştır. Soru cümleleri yapı özelliklerine göre sınıflandırılmış, örnekler verilerek ayrıntılı incelenmiştir. Dördüncü bölümde, Yeni Uygurcadaki soru cümleleri anlam bakımından gerçek soru ve sözde soru olarak sınıflandırılmıştır. Soru cümlesinin temel işlevi soru sormak ve bilgi almak olsa da, iletişim ortamında bulunan dil içi ve dil dışı etkenlerden dolayı, aynı bir soru cümlesinin anlamı her zaman sabit olamayabilir. Bu bölümde Yeni Uygurca romandan derlenen soru cümleleri cümlenin ifade ettiği anlamlara göre sınıflandırılmış ve incelenmiştir. Beşinci bölümde, Yeni Uygurca ve Türkiye Türkçesindeki soru, derlenen örneklere dayanarak yapı bakımından karşılaştırılmış, iki Türk dilinin soru yapımı bakımındaki farklılık ve benzerlikleri kısaca ortaya koyulmaya çalışılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentÇağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatlarıtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster