dc.contributor.advisor | BAĞDADİOĞLU, Necmiddin | |
dc.contributor.author | SEYHAN, Ahmetcan | |
dc.date.accessioned | 2025-03-10T08:40:55Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2025-01-13 | |
dc.identifier.citation | Seyhan, A. (2025). Türkiye’de Dijital Medya Sektöründe Yoğunlaşma ve Hakim Durumun Tespiti [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36673 | |
dc.description.abstract | Various developments in internet-based communication technologies have led to vital modifications by
affecting the functions and market structures of mass media. As a result of these changes, new media, or
digital media, emerged and took shape as a new market structure. The traditional media economy has
yielded to the new concept of digital media economy, and the added value created by a variety of video
on-demand broadcasting platforms has provided some competitive advantages to countries, resulting in
this area being tackled and evaluated with a new economic perspective. As a result of the generated added
value, the market structure and the competitive nature of the digital media industry have become a more
noteworthy topic each day, necessitating this market to be tackled in terms of both market theories and
economic concentration. This study is based on the analysis of the new digital media market structure
created by the on-demand broadcasting sector, which is rapidly and significantly developing, unlike the
traditional media sector in Türkiye, with the aid of concentration analyses, the determination of the
competitive structure of this field, and the introduction of some policy recommendations. With the
concentration analyses, conducted via concentration indexes that are often utilized to determine the level
of competition in the literature, the ultimate goal is to measure whether the video on-demand platforms
operating in Türkiye have a dominant position in the market.
In this context; The concentration level and competitive structure of the Turkish on-demand broadcasting
sector, which includes BluTV, PuhuTV, Exxen, Netflix, Mubi, Gain, Amazon Prime Video, Disney Plus,
and beIN CONNECT platforms operating in Turkey provided that they have acquired a broadcasting
license from RTÜK, were assessed with concentration indexes calculated utilizing the market shares of
these platforms based on their subscriber digits between 2020 and 2024. Within the extent of this
evaluation; the N-firm concentration Index, Herfindahl-Hirschman Concentration Index, Hannah-Kay
Concentration Index, Total Entropy and Relative Entropy Indices, which are regularly used in the
literature and often referred to as structural approach models, were used. As a result of the analyses, high
concentration, low competition, and an oligopolistic structure were concluded in the Turkish video on
demand media market. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | isteğe bağlı yayın hizmetleri | tr_TR |
dc.subject | piyasa yoğunlaşması | tr_TR |
dc.subject | hâkim durum | tr_TR |
dc.subject | Herfindahl Hirschman endeksi | tr_TR |
dc.subject | oligopol | tr_TR |
dc.subject | Netflix | tr_TR |
dc.subject | dijital medya sektörü | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Maliye | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Kamu maliyesi | tr_TR |
dc.title | Türkiye’de Dijital Medya Sektöründe Yoğunlaşma ve Hakim Durumun Tespiti | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İnternet tabanlı iletişim teknolojilerinde meydana gelen birtakım gelişmeler kitle iletişim araçlarının
işlevlerini ve pazar yapılarını etkileyerek önemli değişikliklere neden olmuştur. Yeni medya diğer bir
deyişle dijital medya da bu değişiklikler sonucunda ortaya çıkmış ve yeni bir pazar yapısı olarak
şekillenmiştir. Geleneksel medya ekonomisi yerini, yeni bir kavram olan dijital medya ekonomisine
bırakmış ve çok çeşitli isteğe bağlı yayıncılık platformlarının oluşturduğu katma değer ülkelere birtakım
rekabet avantajları sağlayarak bu alanın yeni bir iktisadi perspektifle ele alınıp değerlendirilmesi
neticesini ortaya koymuştur. Üretilen katma değer neticesinde dijital medya sektörünün piyasa yapısı ve
rekabet ortamı günden güne önemli bir konu hâline gelmiş ve bu pazarın hem piyasa teorileri kapsamında
hem de iktisadi yoğunlaşma kapsamında ele alınmasını gerektirmiştir. Bu çalışma; Türkiye’de geleneksel
medya sektöründen farklı olarak hızla ve önemle gelişen isteğe bağlı yayıncılık sektörünün oluşturmuş
olduğu yeni dijital medya piyasa yapısının, yoğunlaşma analizleri yardımıyla çözümlenmesi ve bu alanın
rekabet yapısının tespit edilerek birtakım politika tavsiyeleri getirilmesinden hareketle ortaya
konulmuştur. Literatürde rekabet düzeyinin tespiti için sıklıkla kullanılan yoğunlaşma endeksleri
aracılığıyla yapılan yoğunlaşma analizleri ile en nihayetinde Türkiye’de faaliyet gösteren isteğe bağlı
yayıncılık platformlarının piyasada hâkim durum yaratıp yaratmadıklarını ölçmek amaçlanmıştır.
Bu kapsamda; Radyo ve Televizyon Üst Kurulundan yayın lisansı almak şartıyla Türkiye’de faaliyet
gösteren BluTV, PuhuTV, Exxen, Netflix, Mubi, Gain, Amazon Prime Video, Disney Plus ve beIN
CONNECT platformlarının oluşturduğu Türkiye isteğe bağlı yayıncılık sektörünün yoğunlaşma düzeyi ve
rekabet yapısı bu platformların 2020-2024 yılları arasındaki pazar payları kullanılarak hesaplanan
yoğunlaşma endeksleri ile ölçülmüştür. Bu ölçüm kapsamında; literatürde sıklıkla kullanılan ve genellikle
yapısal yaklaşım modelleri olarak ifade edilen N-firma yoğunlaşma endeksi, Herfindahl- Hirschman
Yoğunlaşma Endeksi, Hannah-Kay Yoğunlaşma Endeksi, Toplam Entropi ve Nispi Entropi Endeksleri
kullanılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda Türkiye isteğe bağlı yayıncılık piyasasında yüksek
yoğunlaşma, düşük rekabet ve oligopolistik bir yapı tespit edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Maliye | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-10T08:40:55Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | annotation | tr_TR |
dc.subtype | editorial | tr_TR |