Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorMouratidis, Athanasiostr_TR
dc.contributor.authorDemircioğlu Nur, Ayşetr_TR
dc.date.accessioned2017-06-26T05:27:32Z
dc.date.available2017-06-26T05:27:32Z
dc.date.issued2016tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3651
dc.description.abstractClassroom learning environment is considered to create the framework within which students are striving for success and research has shown that a competitive learning environment is less adaptive than a classroom environment where strivings for mastery and learning are encouraged. Yet, this core finding has not been extensively tested in Turkey where there is a lot of competition in the high school classroom. The main purpose of this thesis was to investigate perceived mastery versus competitive learning environment relates to better learning strategies; also, whether achievement goals would mediate the relation between perceived classroom goal structures and socioeconomic status of family on the one hand and academic achievement and learning striving on the other hand. To address these questions, a cross-sectional design was used in which participants were 369 students (181 males; 178 females; 10 students did not report their gender) from high school in Ankara, Turkey. Hierarchical retr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectclassroom goal structurestr_TR
dc.titlePerceived Classroom Environment, Sociodemographic Background, and Achievement Goals as Predictors of Students’ Academic Strivingtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2016/3021tr_TR
dc.description.ozetSınıf öğrenme ortamı, öğrencilerin başarı için mücadele ettikleri bir ortam olarak düşünülebilir ve yapılan çalışmalar rekabetçi bir sınıf ortamının öğrenme ve yeterlilik için mücadele etmenin desteklendiği bir sınıf ortamından daha az uyumsal olduğunu göstermektedir. Ancak bu temel bulgu özellikle liselerde rekabetin çokça bulunduğu Türkiye’de henüz test edilmemiştir. Bu tez çalışmasının asıl amacı, algılanan sınıf ortamının öğrenme stratejileriyle ilişkili olup olmadığını test etmek; ayrıca başarı hedeflerinin bir yandan algılanan sınıf ortamı ve ailenin sosyoekonomik durumu, öte yandan öğrencinin akademik başarısı ve öğrenme stratejileri arasında aracılık edip etmediğini test etmektir. Bu sorulara cevap bulmak amacıyla, Ankara’da bulunan liselerde 369 öğrenciye (181 erkek, 178 kız, 10 kişi cinsiyet belirtmedi) ulaşılarak kesitsel bir çalışma yapılmıştır. Hiyerarşik regresyon analizlerin sonuçlarna göre, algılanan öğrenme-odaklı sınıf ortamı öğrenme-odaklı başarı hedefini pozitif olatr_TR
dc.contributor.departmentPsikolojitr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster