dc.contributor.advisor | Mouratidis, Athanasios | tr_TR |
dc.contributor.author | Demircioğlu Nur, Ayşe | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2017-06-26T05:27:32Z | |
dc.date.available | 2017-06-26T05:27:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3651 | |
dc.description.abstract | Classroom learning environment is considered to create the framework within which students are striving for success and research has shown that a competitive learning environment is less adaptive than a classroom environment where strivings for mastery and learning are encouraged. Yet, this core finding has not been extensively tested in Turkey where there is a lot of competition in the high school classroom. The main purpose of this thesis was to investigate perceived mastery versus competitive learning environment relates to better learning strategies; also, whether achievement goals would mediate the relation between perceived classroom goal structures and socioeconomic status of family on the one hand and academic achievement and learning striving on the other hand. To address these questions, a cross-sectional design was used in which participants were 369 students (181 males; 178 females; 10 students did not report their gender) from high school in Ankara, Turkey. Hierarchical re | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | tr_TR |
dc.subject | classroom goal structures | tr_TR |
dc.title | Perceived Classroom Environment, Sociodemographic Background, and Achievement Goals as Predictors of Students’ Academic Striving | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2016/3021 | tr_TR |
dc.description.ozet | Sınıf öğrenme ortamı, öğrencilerin başarı için mücadele ettikleri bir ortam olarak düşünülebilir ve yapılan çalışmalar rekabetçi bir sınıf ortamının öğrenme ve yeterlilik için mücadele etmenin desteklendiği bir sınıf ortamından daha az uyumsal olduğunu göstermektedir. Ancak bu temel bulgu özellikle liselerde rekabetin çokça bulunduğu Türkiye’de henüz test edilmemiştir. Bu tez çalışmasının asıl amacı, algılanan sınıf ortamının öğrenme stratejileriyle ilişkili olup olmadığını test etmek; ayrıca başarı hedeflerinin bir yandan algılanan sınıf ortamı ve ailenin sosyoekonomik durumu, öte yandan öğrencinin akademik başarısı ve öğrenme stratejileri arasında aracılık edip etmediğini test etmektir. Bu sorulara cevap bulmak amacıyla, Ankara’da bulunan liselerde 369 öğrenciye (181 erkek, 178 kız, 10 kişi cinsiyet belirtmedi) ulaşılarak kesitsel bir çalışma yapılmıştır. Hiyerarşik regresyon analizlerin sonuçlarna göre, algılanan öğrenme-odaklı sınıf ortamı öğrenme-odaklı başarı hedefini pozitif ola | tr_TR |
dc.contributor.department | Psikoloji | tr_TR |