Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorFil Balkan, Ayla
dc.contributor.authorSeçkinoğulları Korkusuz, Büşra
dc.date.accessioned2025-02-05T08:16:57Z
dc.date.issued2025-07-22
dc.date.submitted2024-12-27
dc.identifier.citationSEÇKİNOĞULLARI KORKUSUZ, B., İdiyopatik Parkinson Hastalarında Duyu-Algı-Motor Eğitimin Kognitif Fonksiyonlar, Denge ve Yürüyüşe Etkisinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Nöroloji Fizyoterapistliği Programı, Doktora Tezi, Ankara 2025.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36440
dc.descriptionYazar doktora eğitimi süresince TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı (BİDEB) tarafından desteklenmiştir.tr_TR
dc.description.abstractThe study aimed to investigate the effects of sensory-motor integration training on cognitive functions, balance, and gait in patients with Parkinson's disease. Forty patients with Parkinson's disease aged between 45-75 years were included in the study and randomized into two groups. Patients in the control group were asked to continue their routine lives and no intervention was made. Patients in the study group were given sensory-motor integration training for 60 minutes, 3 days a week, for 8 weeks. Both groups were evaluated at the study's beginning, 8th week and 12th week. In the study, the Limits of Stability Test (LOS), Modified Sensory Integration and Clinical Assessment of Balance Test (mCTSIB), Walk Across Test (WA), Sit-to-Stand Tests (STS) in static posturography, as well as the Modified Dynamic Gait Index (MDGI) and Functional Reach Test (FRT) were used to evaluate balance and gait. For the evaluation of cognitive functions, Symbol Digit Modalities Test (SRMT), Quick Mild Cognitive Impairment Screening (QMCI), Stroop Test and Clock Drawing Test (CDT) were used. At the beginning of the study, it was observed that the groups were similar regarding all evaluations (p>0.05). In the 8th and 12th week evaluations, a statistically significant difference was observed in favor of the treatment group in all LOS test subparameters except reaction time, WA, STS, mCTSIB tests, mDGI, FUT, CDT, QMCI and Stroop Test scores between the groups (p<0.05). In SRMT, significant improvement was observed only in the treatment group, while no difference was observed between the groups (p>0.05). The study results showed that sensory-motor integration training improved balance, gait and cognitive functions in patients with Parkinson's Disease and that these improvements were maintained for 1 month after treatment. These results suggest that sensory-motor integration training should be added to physiotherapy programs in PD clinics.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectİdiyopatik Parkinson hastalığıtr_TR
dc.subjectduyu-algı-motor eğitim
dc.subjectdenge
dc.subjectyürüyüş
dc.subjectkognitif fonksiyonlar
dc.titleİdiyopatik Parkinson Hastalarında Duyu-Algı-Motor Eğitimin Kognitif Fonksiyonlar, Denge ve Yürüyüşe Etkisinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı Parkinson hastalarında duyu-algı-motor eğitiminin kognitif fonksiyonlar, denge ve yürüyüş üzerine etkilerini araştırmaktı. Çalışmaya 45-75 yaş aralığındaki 40 Parkinson hastası dahil edildi ve iki gruba randomize edildi. Kontrol grubundaki hastalardan rutin yaşamlarına devam etmeleri istendi ve hiçbir müdahale yapılmadı. Çalışma grubundaki hastalara 8 hafta, haftada 3 gün, 60 dakika boyunca duyu-algı-motor eğitim verildi. Her iki grup da çalışmanın başlangıcında, 8. haftasında ve 12. haftasında değerlendirildi. Çalışmada denge ve yürüyüşün değerlendirilmesi için Modifiye Dinamik Yürüme İndeksi (mDYİ), Fonksiyonel Uzanma Testi (FUT) ve statik postürografideki Stabilite Limitleri Testi (LOS), Modifiye Duyusal İntegrasyon ve Dengenin Klinik Değerlendirmesi Testi (mCTSIB), Düz Yürüme Testi (WA), Oturmadan Ayağa Kalkma Testi (STS) kullanıldı. Kognitif fonksiyonların değerlendirilmesi için ise Sembol Rakam Modaliteleri Testi (SRMT), Hızlı Hafif Bilişsel Bozukluk Taraması (HHBBT), Stroop Test ve Saat Çizme Testi (SÇT) kullanıldı. Çalışma başlangıcında grupların tüm değerlendirmeler açısından benzer olduğu görüldü (p>0.05). 8. ve 12. hafta değerlendirmelerinde gruplar arasında reaksiyon zamanı hariç tüm LOS testi alt parametrelerinde, WA, STS, mCTSIB testlerinde, mDYİ, FUT, SÇT, HHBBT ve Stroop Test puanlarında tedavi grubu lehine istatiksel olarak anlamlı bir fark gözlendi (p<0.05). SRMT’de ise sadece tedavi grubunda anlamlı gelişim gözlenirken gruplar arasında fark görülmedi (p>0.05). Çalışma sonuçlarında Parkinson hastalarında duyu-algı-motor eğitiminin denge, yürüyüş ve kognitif fonksiyonları geliştirdiği ve bu gelişimlerin tedavi sonrası 1 ay süre ile korunduğu gözlendi. Bu sonuçlar PH kliniğinde fizyoterapi programlarına duyu-algı-motor eğitimin eklenmesi gerektiğini düşündürmüştür.tr_TR
dc.contributor.departmentFizyoterapi ve Rehabilitasyontr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2025-08-10T08:16:57Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster