dc.contributor.advisor | Tunç, Tanfer Emin | |
dc.contributor.author | Yiğit, Onur | |
dc.date.accessioned | 2025-01-29T06:35:27Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2025-01-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36397 | |
dc.description.abstract | This study analyzes Carson McCullers’s The Heart is A Lonely Hunter (1940), Reflections in a Golden Eye (1941), and The Ballad of the Sad Cafe (1951), and explores the ways her characters configure paradigmatic and complex masculinities by situating readings of McCullers’s fiction as interpolating such theories as gender studies, masculinity studies, queer theory, and disability studies. From a masculinity studies framework, this study traces the types of masculinities present in McCullers’s fiction, elucidating that gender is performative, participatory, relational, and social in nature and that masculinity is one of the main social forces inhabiting the fiction of McCullers, revealing contradictions, and forms of oppression and discrimination within American society. Commenting on the relationship between masculinity and male identity, performativity, sexual orientation, the female body, and disability, this thesis also demonstrates and highlights the sociological potential in the works of Carson McCullers, primarily through a scrutiny of her representation of fictional masculinities. This thesis argues that McCullers compels her readers to imagine non-hegemonic masculinities that contest hegemonic masculinity and gender hegemony, rendering her fiction relevant in the twenty-first century. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Carson McCullers | tr_TR |
dc.subject | Masculinity | tr_TR |
dc.subject | Masculinity studies | tr_TR |
dc.subject | Male identity | tr_TR |
dc.subject | Female masculinity | tr_TR |
dc.subject | Performativity | tr_TR |
dc.subject | Disability studies | tr_TR |
dc.title | Masculinities in Carson McCullers’s The Heart is a Lonely Hunter, Reflections in a Golden Eye, and The Ballad of the Sad Cafe | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez, Carson McCullers'ın The Heart is A Lonely Hunter (1940), Reflections in a Golden Eye (1941), ve The Ballad of the Sad Cafe (1951) eserlerini analiz edecek ve bu eserlerde toplumsal cinsiyet çalışmaları, erkeklik çalışmaları, kuir teorisi ve engellilik çalışmaları gibi teorilerinden yararlanarak McCullers’ın karakterlerinin paradigmatik ve karmaşık erkeklikleri nasıl yapılandırdığını inceleyecektir. Bu çalışma, McCullers’ın bahsi geçen eserlerinde var olan erkeklik türlerini inceleyecek, cinsiyetin performansa ve katılıma dayalı olduğunu, doğası gereği ilişkisel ve toplumsal olarak inşa edilmiş olduğunu ve erkekliğin McCullers’ın kurgu dünyasında yer alan ana sosyal güçlerden biri olduğunu ortaya koyacaktır, ki bu Amerikan toplumundaki çelişkileri ve baskı ve ayrımcılık biçimlerini gözler önüne serecektir. Erkeklik ile erkek kimliği, performatiflik, cinsel yönelim, kadın bedeni ve engellilik arasındaki ilişkiyi yorumlayan bu tezin temel amacı, yazarın eserlerindeki sosyolojik potansiyeli, öncelikle kurgusal erkekliklerin temsilini inceleyerek açığa çıkarmak ve vurgulamaktır. Bu tez, McCullers'ın okuyucularını hegemonik erkekliğe ve toplumsal cinsiyet hegemonyasına karşı çıkan hegemonik olmayan erkeklikleri tahayyül etmeye zorladığını ve Carson McCullers'ın eserlerinin yirminci yüzyılın ortalarında yazılmış olmasına rağmen günümüz dünyasıyla bağlantılı olduğunu savunur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Amerikan Kültürü ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-01-29T06:35:27Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |