dc.contributor.advisor | Altay, İsmail Fırat | |
dc.contributor.author | Erzin, Sueda | |
dc.date.accessioned | 2025-01-03T18:19:31Z | |
dc.date.issued | 2025-01 | |
dc.date.submitted | 2024-12-12 | |
dc.identifier.citation | Erzin, S. (2025). İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrencilerinin Kullandığı Dilbilgisi Öğrenme Stratejileri. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36317 | |
dc.description.abstract | This study aims to examine the grammar learning strategies used and preferred by international students learning Turkish in Turkish Language Teaching Centers in Turkey. It also seeks to identify the individual differences (gender, mother tongue, and foreign language knowledge) that affect these strategy preferences. A questionnaire consisting of 37 questions was administered to the students who voluntarily participated in this study. Quantitative method was largely used to analyze the data, while qualitative method was also used to analyze the open-ended question responses of the questionnaire. Eighty-four students from four different universities in Ankara participated in this study. The quantitative data obtained was analyzed using IBM SPSS 27 software.
Although the study's findings do not show a statistically significant difference, the data indicate that learners of Turkish as a second language benefit from various grammar strategies. It was observed that students whose mother tongue belonged to the group of fusional languages use grammatical strategies more frequently while learning Turkish, whereas students whose mother tongue belonged to the group of agglutinative languages use these strategies less frequently. However, it was concluded that students in the agglutinative languages group used mother tongue-based grammar strategies more frequently.
In addition to this data, it is thought that students who speak three foreign languages use grammar learning strategies more frequently than students who speak one or two foreign languages. It was also concluded that frequent use of a strategy does not mean that students find this strategy useful. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi | tr_TR |
dc.subject | Dilbilgisi Öğrenme Stratejileri | tr_TR |
dc.subject | Dil Öğretiminde Bireysel Farklılıklar | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrencilerinin Kullandığı Dilbilgisi Öğrenme Stratejileri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, Türkiye’deki Türkçe Öğretim Merkezlerinde Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin kullandıkları ve tercih ettikleri dilbilgisi öğrenme stratejilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, bu strateji tercihlerini etkileyen bireysel farklılıkları (cinsiyet, ana dil ve bilinen yabancı diller) belirlemeyi hedeflemektedir. Gönüllülük esasına bağlı olarak bu çalışmaya katılan öğrencilere, 37 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde büyük ölçüde nicel yöntem kullanılmış olup ankette bulunan açık uçlu soruların cevaplarını analiz etmek amacıyla ise nitel yönteme başvurulmuştur. Çalışmaya Ankara’daki dört farklı üniversiteden 84 öğrenci katılmıştır. Elde edilen nicel veriler IBM SPSS 27 programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırmanın bulgularında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmasa da elde edilen veriler, ikinci dil olarak Türkçe öğrenenlerin çeşitli dilbilgisi stratejilerinden yararlandıklarını ortaya koymaktadır. Ana dili, bükümlü diller grubuna giren öğrencilerin, Türkçe öğrenirken dilbilgisi stratejilerini daha sık kullandıkları, buna karşın ana dili eklemeli diller grubuna giren öğrencilerin bu stratejilere daha az başvurduğu görülmüştür. Ancak, eklemeli diller grubundaki öğrencilerin, ana dil temelli dilbilgisi stratejilerini daha sık kullandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu verilere ek olarak, üç yabancı dil bilen öğrencilerin, bir ve iki yabancı dil bilen öğrencilere göre dilbilgisi öğrenme stratejilerinden daha sık yararlandığı düşünülmektedir. Ayrıca, bir stratejiyi sık kullanmalarının, öğrencilerin bu stratejiyi kullanışlı buldukları anlamına gelmediği sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-01-03T18:19:31Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |