dc.contributor.advisor | Gözübüyük, Barış | |
dc.contributor.author | Çayan, Hatice Bengisu | |
dc.date.accessioned | 2024-10-21T10:53:15Z | |
dc.date.issued | 2024-10-07 | |
dc.date.submitted | 2024-09-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36074 | |
dc.description.abstract | The evolution and metamorphosis of technology, business practices, and the advertising industry have
engendered a parallel shift in the perception and content of trademarks. This transformation has ushered in
the emergence of the concept of non-traditional trademarks. Non-traditional trademarks encompass a broad
spectrum of marks that fall outside the realm of conventional trademarks, such as words, numbers, personal
names, and shapes. Trademark regulations of Türkiye, European Union and United States of America
permit the registration of non-traditional trademarks provided they meet the requisite criteria for trademark
protection. In this context, this paper delves into the concept of non-traditional trademarks, exploring the
various types of non-traditional trademarks and the approach adopted by Turkish, European Union and
United States of America regulations governing these marks. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Geleneksel olmayan marka | tr_TR |
dc.subject | ses markası | tr_TR |
dc.subject | koku markası | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Hukuk (Genel). Karşılaştırmalı hukuk. Yeknesak hukuk. | tr_TR |
dc.title | Geleneksel Olmayan Markalar | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Teknolojinin, ticari hayatın ve reklam sektörünün gelişimi ve değişimiyle birlikte marka kavramına olan
yaklaşım da değişmiş ve marka kavramının içeriği de çeşitlilik kazanmış ve bu kapsamda geleneksel
olmayan marka kavramı ortaya çıkmıştır. Geleneksel olmayan markalar; kelime, sayı, kişi adları, şekiller
gibi alışılagelen marka türlerinin dışında kalan markaları ifade etmektedir. Türk Hukuku’nun, Avrupa
Birliği’nin ve Amerika Birleşik Devletleri’nin marka düzenlemeleri marka olabilme koşulunu sağladıkları
halde geleneksel olmayan markaların tesciline izin vermektedir. Bu doğrultuda çalışmada, geleneksel
olmayan marka türü kavramı, geleneksel olmayan marka türleri ve geleneksel olmayan marka türlerinin
tesciline ilişkin hususlar Türk Hukuku, Avrupa Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri mevzuatı
doğrultusunda incelenecektir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Özel Hukuk | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-10-21T10:53:15Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |