Show simple item record

dc.contributor.advisorKöse, Nezire
dc.contributor.authorTanış, Melike
dc.date.accessioned2024-10-02T13:10:26Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-07-29
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35770
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate the relationship between the attitudes and anxiety levels of parents of preschool children with cerebral palsy (CP) and their children's activity and participation levels, social skills and behaviours. The study included 66 children with CP aged 3-6 years and their parents. Gross motor function level (Gross Motor Function Classification System-GMFCS), fine motor function level (Manual ability classification system-MACS), communication function level (Communication Function Classification System-CFSS) and functional levels of children with CP were determined. Gross motor activity level of the children was assessed using the Gross Motor Function Measure (GMFM), fine motor activity level was assessed by the Upper Extremity Skill Quality Test (QUEST), participation level by the Child and Adolescent Participation Questionnaire (CASP), daily living participation and activity level by the Pediatric Disability Evaluation Inventory (PEDI), and social skills and behaviour levels by the Kindergarten and Preschool Behaviour Scale (PKBS). The attitudes of the parents were evaluated by the Parental Attitude Scale (PAS) and anxiety levels by the Hospital Anxiety Depression Scale (HADS). Consequently, relationships were found between parental attitudes and children's gross and fine motor activity levels total scores (p=0,001 r=-0,403, r=-0,392, respectively); between participation and daily life participation and activities (p<0,001 r=-0,607, p=0,002 r=-0,380, respectively); and between children's social skills and behaviours (p<0,001 r=-0,449). There was no relationship between parents' anxiety levels and children's fine and gross motor activity levels (p=0,268, p=0,215, respectively) and social skills and behaviours (p=0,030 r=-0,268), but there was a relationship between total participation level (p=0,005, r=-0,307). With the result that parental attitudes and anxiety had an effect on children's activity and participation levels and social skills and behaviours in preschool period children with CP, it was thought that the importance of the mental states of the parents and the attitudes they exhibited was drawn attention and that it would create awareness for the rehabilitation team and families in this regard.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectSerebral palsi, aktivite ve katılım, sosyal beceri, ebeveyn tutumu, kaygıtr_TR
dc.titleOKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ SEREBRAL PALSİLİ ÇOCUKLARIN AKTİVİTE VE KATILIM DÜZEYLERİ, SOSYAL BECERİ VE DAVRANIŞ SEVİYELERİ İLE EBEVEYNLERİN TUTUMLARI VE KAYGI DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma, okul öncesi serebral palsili (SP) çocukları olan ebeveynlerin tutumu ve kaygı düzeyleri ile çocukların aktivite ve katılım düzeyi ve sosyal beceri ve davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amacı ile planlandı. Çalışma kapsamında 3-6 yaş arası 66 SP’li çocuk ve ailesi dahil edildi. Çalışmaya katılan SP’li çocukların kaba motor fonksiyon seviyesi (Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi-KMFSS), ince motor fonksiyon seviyesi (El Becerisi Sınıflandırma Sistemi-EBSS), iletişim fonksiyon seviyesi (İletişim Fonksiyonu Sınıflandırma Sistemi-İFSS) ile fonksiyonel seviyeleri belirlendi. Çocukların kaba motor aktivite düzeyi Kaba Motor Fonksiyon Ölçütü (KMFÖ), ince motor aktivite düzeyi Üst Ekstremite Beceri Kalitesi Testi (ÜEBKT), katılım düzeyi Çocuk ve Adölesan Katılım Anketi (CASP), günlük yaşam katılımı ve aktivite düzeyi Pediatrik Özürlülük Değerlendirme Envanteri (PÖDE), sosyal beceri ve davranış düzeyleri Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği (PKBS) ölçekleri uygulanarak değerlendirildi. Ebeveynlerin tutumları Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ), kaygı düzeyleri ise Hastane Anksiyete Depresyon Ölçeği (HADS) ile değerlendirildi. Çalışma sonunda, ebeveyn tutumları ile çocukların kaba ve ince motor aktivite düzeyleri total puanları arasında (sırasıyla p=0,001, r=-0,403, r=-0,392); katılım ve günlük yaşam katılım ve aktiviteleri arasında (sırasıyla p<0,001, r=-0,607, p=0,002, r=-0,380); çocukların sosyal beceri ve davranışları arasında (p<0,001 r=-0,449) ilişkiler bulundu. Ebeveynlerin kaygı düzeyleri ile çocukların ince ve kaba motor aktivite düzeyleri arasında (sırasıyla p=0,268, p=0,215) ve sosyal beceri ve davranışlar arasında (p=0,030, r=-0,268) ilişki bulunmazken, total katılım düzeyi arasında (p=0,005, r=-0,307) ilişkiler bulundu. Okul öncesi dönem SP’li çocuklarda, ebeveyn tutum ve kaygı durumlarının çocukların aktivite ve katılım düzeylerine ve sosyal beceri ve davranışlarına etkisi olduğu sonucu ile ebeveynlerin ruhsal durumlarının ve sergiledikleri tutumların önemine dikkat çekildiği, bu konuda rehabilitasyon ekibine ve ailelere farkındalık oluşturacağı düşünüldü.tr_TR
dc.contributor.departmentFizyoterapi ve Rehabilitasyontr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2025-04-06T13:10:26Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record