Show simple item record

dc.contributor.advisorYücel Özçırpan, Çiğdem
dc.contributor.authorAydın, Sedanur
dc.date.accessioned2024-10-02T11:52:53Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-08-12
dc.identifier.citationVancouvertr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35756
dc.description.abstractThis descriptive study was conducted to determine the menstrual poverty experiences and the affecting factors of female students studying in health sciences at a state university. The study sample consisted of 433 female students enrolled in associate and undergraduate programs in the fall semester of 2023-2024 at Hacettepe University Sıhhiye Campus. Research data were collected between October 2 and December 5, 2023, using the Introductory Information Form and Menstrual Practice Needs Scale (MPNS). Data were evaluated using descriptive statistics, the Mann Whitney U test, the Kruskall Wallis H test, the Dunn test with Bonferroni correction, and linear regression analysis. According to the research results, the total MPNS score average was 2,22±0,33. The model established to examine the factors affecting the total score of the MPNS was found to be statistically significant (F=14973; p<0,001), and 20.6% of the total score of the scale was explained by this regression model. It was found that the total scores of the MPNS were higher in students whose income was higher than their expenses, whose menstrual bleeding duration was between 2-7 days, whose menstrual bleeding did not affect their daily life activities, who did not feel the need to hide their menstrual bleeding, who did not feel the need to hide the product they used and who had access to menstrual hygiene products (p<0,05). In line with these results, it is recommended that menstrual hygiene products be made free or affordable to ensure that all women have access to the products and that basic menstruation education be provided to students to eliminate the stigma and shame regarding menstruation, and that universities, health institutions, and policymakers collaborate to develop supportive policies that will ensure that the menstrual period is spent safely and with dignity.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectMenstruasyontr_TR
dc.subjectMenstrual Yoksulluktr_TR
dc.subjectMenstrual Deneyimtr_TR
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.titleÜniversite Öğrencilerinde Menstrual Yoksulluk ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırma, bir devlet üniversitesinde, sağlık alanında öğrenim gören kadın öğrencilerin menstrual yoksulluk deneyimleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Hacettepe Üniversitesi Sıhhiye Yerleşkesinde, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, ön lisans ve lisans programlarına kayıtlı 433 kadın öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri, 2 Ekim-5 Aralık 2023 tarihleri arasında, Tanıtıcı Bilgiler Formu ve Menstrual Deneyimler Ölçeği (MDÖ) kullanılarak toplanmıştır. Veriler; tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U testi, Kruskall Wallis H testi, Bonferroni düzeltmeli Dunn testi ve lineer regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; MDÖ toplam puan ortalamasının 2,22±0,33 olduğu saptanmıştır. MDÖ toplam puanına etki eden faktörlerin incelenmesi için kurulan model istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş (F=14973; p<0,001) ve ölçek toplam puanının %20,6’lık kısmı, oluşturulan bu regresyon modeli ile açıklanmıştır. Geliri giderinden fazla olan, menstrual kanama süresi 2-7 gün arası olan, menstrual kanaması günlük yaşam aktivitelerini etkilemeyen, menstrual kanamasını gizleme ihtiyacı duymayan, kullandığı ürünü gizleme ihtiyacı duymayan ve menstrual hijyen ürünlerine erişim sağlayan öğrencilerin MDÖ toplam puanlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Bu sonuçlar doğrultusunda; menstrual hijyen ürünlerinin ücretsiz ya da uygun fiyatlı hale getirilerek tüm kadınların ürünlere erişiminin sağlanması, menstruasyona yönelik damgalanma ve utancın ortadan kaldırılması için öğrencilere temel düzeyde menstruasyon eğitimi verilmesi ve menstrual dönemin güvenli ve onurlu bir şekilde geçirilmesini sağlayacak destekleyici politikaların geliştirilebilmesi için üniversitelerin, sağlık kurumlarının ve politika yapıcıların iş birliği yapması önerilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentDoğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliğitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2025-04-06T11:52:53Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record