dc.contributor.advisor | Yarar, Emine | |
dc.contributor.author | Arık, Muhammet Ali | |
dc.date.accessioned | 2024-09-25T06:49:26Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-09-03 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35728 | |
dc.description.abstract | Abstracts are important parts of research articles in that they give the reader preliminary information about the
article. In addition abstracts encourage the reader to read the article, and give clues about the conclusion of the
article. Various rhetorical structures are employed in abstracts to fulfill these functions of providing information,
encouraging the reader, and giving clues about the result of the study. These rhetorical structures in the abstracts of
research articles written in different languages and fields are examined by linguists using various models. The
current study aims to examine the rhetorical structure of the abstracts of research articles focusing on the moves
used. For this purpose, the abstracts of a total of ninety research articles written in the last ten years in the fields of
biology, measurement and evaluation in education, and linguistics were selected and examined. The similarities
and differences among the abstracts, the reasons for the differences, if any, the organization of the move
structures, and also, the move structures in the abstracts in terms of abstract length, move frequency, move pattern,
and words per move and the tenses used in the moves have been analyzed. The abstracts examined in the thesis
were selected from the articles scanned in Dergipark (ULAKBİM) and met the specified criteria -being single or
double-authored and written in period of time from 2013 to 2023. Hyland's (2000) Five-Move Model was used to
analyse the data obtained. Although there are some differences between the abstracts, it is concluded that the
abstracts mostly share the basic rhetorical structures and include at least one of the moves in the model used. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Move analysis | |
dc.subject | RA Abstracts | |
dc.subject | Hyland's Five-Move model | |
dc.subject.lcsh | Filoloji. Dilbilim. | tr_TR |
dc.title | The Move Analysis of Turkish Research Article Abstracts: A Comparative Study | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Özler okuyucuya makale hakkında ön bilgi vermeleri, okuyucuyu makaleyi okuma konusunda teşvik etmeleri
ve makalenin sonucuna dair ipuçları vermeleri açısından araştırma makalelerinin önemli bir parçasını
oluşturmaktadır. Özler bu bilgi verme, okuyucuyu teşvik etme ve çalışma sonucuna dair ipuçları verme
işlevlerini yerine getirmek için çeşitli retorik yapılar kullanmaktadır. Farklı dillerde ve alanlarda yazılan
araştırma makalalerinin özlerinde bulunan bu yapılar dilbilimciler tarafından çeşitli modeller kullanılarak
incelenmektedir. Mevcut çalışma araştırma makalelerinin özlerinin retorik yapısını ve her bir özde kullanılan
adımları incelemeyi amaçlamaktadır. Bunun için, her bir alandan otuzar tane olmak üzere, eğitimde ölçme ve
değerlendirme, biyoloji ve dilbilim alanına ait son on yılda yazılmış tek veya çift yazarlı toplam doksan
araştırma makalesinin özü incelenmiştir. Araştırma sorularına cevap bulmak amacıyla özler arasındaki
benzerlikler ve/veya farklılıklar, varsa farklılıkların nedenleri, retorik yapıların organizasyonu ve son olarak
özdeki adım yapıları, öz uzunluğu, adım sıklığı, adım düzeni ve adım başına kelime sayısı ve adımlarda
kullanılan zaman açısından incelenmiştir. Çalışmada incelenen özler Dergipark'ta (ULAKBİM) taranan,
belirlenen kriterleri, tek yada çift yazarlı olmak ve 2013 ile 2023 yılları arasındaki bir dönemde yazılmış olmak,
taşıyan makalelerden seçilmiştir. Toplanan veriler Hyland'ın (2000) Beş-Adım Modeli kullanılarak
çözümlenmiştir. Özler arasında küçük farklılıklar olsa da çoğunlukla temel retorik yapıları paylaştıkları ve
kullanılan modeldeki adımların en az bir tanesini içerdiği sonucuna varılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İngiliz Dilbilimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-09-25T06:49:26Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |