Show simple item record

dc.contributor.advisorKedik, Ayşe Sibel
dc.contributor.authorErcan, Okan
dc.date.accessioned2024-09-19T08:53:35Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-26
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35718
dc.description.abstractIn the Qualification Art Study titled "The Production of the Image: Digital Image", the realization possibilities of both image production and the digital image are examined through the artworks produced. It is understood that image production does not only refer to the visual, but also has the possibility of being a result of every element that is sensed depending on social, cultural and technological developments. From this point of view, it has been determined that especially the mechanical dimension of image production is realized through the abstraction and standardization of the perceived. In fact, the possibilities of image productions realized through the "transformation of perceived reality into an interchangeable sign" can be considered as the pioneer of today's computer technologies in this respect. Today, the transfer of the given reality of the world to computer environments, that is, the realization of a kind of displacement, leads to the digitization of reality, while at the same time transforming this "reality" into "data" that can be controlled, scaled, shared, reproduced and reproduced on the digital plane. This situation points to the digitization that takes place in computer environments through the abstraction of reality. The creation of its standard is its digital dimension. This "interchangeability" between the real and the virtual itself points to image production. The digital dimension of image production is a kind of reproduction in this context. Therefore, digital images should also be a kind of reproduction of image productions. In this context, digital images of image production are examined in terms of both production and realization conditions, and it is tried to determine what kind of possibilities they bring to contemporary art. "The Production of the Image: The Digital Image", the personal artistic productions realized on the basis of the given reality are dealt with in the context of the possibilities of digital images, which are the most important element of both image production and artistic productions realized with such technologies, with the conditions of "being here" and "being here", even though they have the characteristics of "interchangeable images".tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherGüzel Sanatlar Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİmgetr_TR
dc.subjectGörüntütr_TR
dc.subjectGerçekliktr_TR
dc.subjectVeritr_TR
dc.subjectDijitaltr_TR
dc.subjectTeknolojitr_TR
dc.subject.lcshN- Güzel sanatlartr_TR
dc.subject.lcshGörsel sanatlartr_TR
dc.subject.lcshHeykeltr_TR
dc.subject.lcshGenel olarak sanattr_TR
dc.titleGörüntünün Üretimi: Dijital İmgetr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozet“Görüntünün Üretimi: Dijital İmge” başlıklı Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması’nda hem görüntü üretiminin hem de dijital imgenin gerçekleşme olasılıkları, üretilen sanat çalışmaları üzerinden incelenmeye çalışılmıştır. Görüntü üretiminin, yalnızca görsel olana işaret etmediği, toplumsal, kültürel ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak duyumsanan her unsurun bir sonucu olma olasılığı taşıdığı anlaşılmaktadır. Buradan hareketle görüntü üretiminin özellikle mekanik boyutunun, algılananın soyutlanması ve standardının oluşturulmasıyla gerçekleşmekte olduğu belirlenmiştir. Öyle ki algılanan gerçekliğin “yer değiştirilebilir birer göstergeye dönüşümü” ile gerçekleşen görüntü üretimlerinin sahip olduğu olasılıklar bu yanıyla günümüz bilgisayar teknolojilerinin öncüsü sayılabilmektedir. Günümüzde dünyanın verili gerçekliğinin bilgisayar ortamlarına aktarımının, yani bir tür yer değiştirmenin gerçekleşmesi, gerçeğin sayısallaştırılmasına sebep olurken, aynı zamanda dijital düzlemde söz konusu “gerçekliği” de, kontrol edilebilir, ölçeklendirilebilir, paylaşılabilir, çoğaltabilir ve yeniden üretilebilir birer “veri”ye dönüştürmektedir. Bu durum gerçeğin soyutlanması yoluyla bilgisayar ortamlarında gerçekleşen sayısallaştırmaya işaret etmektedir. Standardının oluşturulması ise dijital boyutudur. Gerçek ve sanal arasındaki bu “yer değiştirilebilirliğin” kendisi de görüntü üretimine işaret etmektedir. Görüntü üretiminin dijital boyutu bu bağlamda bir tür yeniden üretimdir. O halde dijital imgeler de görüntü üretimlerinin bir tür yeniden üretimleri olmalıdır. Bu kapsamda görüntü üretiminin dijital imgeleri hem üretim hem de gerçekleşme koşullarıyla incelenerek günümüz sanatına ne gibi olasılıklar getirdiği hususu belirlenmeye çalışılmıştır. “Görüntünün Üretimi: Dijital İmge” başlığı altında verili gerçekliğe dayanarak gerçekleştirilen kişisel sanat üretimleri hem görüntü üretiminin hem de bu türden teknolojiler ile gerçekleştirilen sanat üretimlerinin en önemli unsuru olan dijital imgelerin olasılıkları bağlamında, her ne kadar “yer değiştirilebilir birer imge” özellikleri taşısalar da “şimdi” ve “burada olma” koşullarıyla ele almıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentHeykeltr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-09-19T08:53:35Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeproficiencyinarttr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record