dc.contributor.advisor | Okay Tekinsoy, Özge | |
dc.contributor.author | Bulut, Metin | |
dc.date.accessioned | 2024-09-16T11:10:02Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-07-16 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35684 | |
dc.description.abstract | ABSTRACT
BULUT, Metin. Public Loss, Ph. D. Dissertation, Ankara, 2024.
Public loss is an unlawful act that involves the violation of the state's financial interests and property values. Turkish positive law has made public loss a matter of public law by regulating it within the framework of administrative law and financial law rules that are a part of this law. In addition, the adoption of a procedure in which private law rules are valid in pursuing and suing the damage has necessitated evaluating the public loss together with broader system of rules. In administrative law, the damages caused to state property and the part of the damages suffered by individuals and the administration related to duties subject to public law that are attributed to the personal fault of the public official bring together the sources of public loss. In terms of financial law, public loss consists of decisions, transactions or actions contrary to the legislation, resulting from the intent, fault or negligence of public officials that prevent an increase or decrease in public resources. The specified definitions have a comprehensiveness that indicates certain points of distinction regarding the responsibility of public officials and the areas of responsibility arising from the transactions and actions of the administration. The importance of this distinction is that financial losses due to service defects cannot be included in the public damage category. Although there is no public damage in terms of service defects that express the inadequacy in the performance of administrative functions due to the deficiencies and disorders seen in the establishment, organization and function system, the personal fault of the public official, which arises due to non-compliance with the requirements of duty and the system of administrative functions, has been accepted as the source of public loss. A similar situation also applies to the liability of relevant persons outside the administration. This distribution of responsibility necessitated taking into account the distinctions between the financial responsibility of the administration and the public official in the legal evaluation of public loss.
Keywords
Public Loss, Public Resource, Administrative and Financial Liability, Service-Connected Fault and Personal Fault, Public Official. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kamu Zararı, Kamu Kaynağı, İdari ve Mali Sorumluluk, Hizmet Kusuru ve Kişisel Kusur, Kamu Görevlisi. | tr_TR |
dc.title | Kamu zararı | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | ÖZET
BULUT, Metin. Kamu Zararı, Doktora Tezi, Ankara, 2024.
Kamu zararı, devletin para ve para ifade eden maddi menfaatleri ile malvarlığı değerlerinin ihlalini kapsayan bir hukuka aykırılıktır. Türk pozitif hukuku, kamu zararını idare hukuku ile bu hukukun bir parçası olan mali hukuk kuralları çerçevesinde düzenleyerek bir kamu hukuku konusu haline getirmiştir. Ayrıca zararın takip ve dava edilmesinde özel hukuk kurallarının geçerli olduğu bir usulün benimsenmesi, kamu zararını daha geniş kurallar sistemiyle birlikte değerlendirmeyi gerektirmiştir. İdare hukukunda devlet malına verilen zararlar ile kamu hukukuna tabi görevlerle ilgili olarak kişilerin ve idarenin uğradığı zararların kamu görevlisinin kişisel kusuruna atfedilen kısmı, kamu zararı kaynaklarını bir araya getirmektedir. Mali hukuk açısından ise kamu zararı, kamu kaynağında artışa engel veya eksilmeye neden olan kamu görevlilerinin kasıt, kusur veya ihmallerinden kaynaklı olarak mevzuata aykırı karar, işlem veya eylemlerinden oluşur. Belirtilen tanımlar, kamu görevlileri sorumluluğu ile idarenin işlem ve eylemlerinden doğan sorumluluk alanlarına ilişkin belirli ayrım noktalarını işaret eden bir kapsayıcılığa sahiptir. Bu ayrımın önemi, hizmet kusuruna bağlı mali kayıpların kamu zararı kategorisine dâhil edilemeyecek olmasıdır. Kuruluş, teşkilat ve fonksiyon sisteminde görülen noksanlık ve bozukluk sebebiyle, idari işlevlerin yerine getirilmesinde yaşanan yetersizliği dile getiren hizmet kusuru açısından kamu zararı söz konusu olmamasına mukabil, görev gereklerine ve idari işlevler sistemine aykırılığa bağlı olarak ortaya çıkan kamu görevlisinin kişisel kusuru, kamu zararının kaynak sebebi olarak kabul edilmiştir. Benzer durum idarenin dışında yer alan ilgili kişilerin sorumluluğu için de geçerlidir. Bu sorumluluk dağılımı, kamu zararının hukuki açıdan değerlendirilmesinde idare ve kamu görevlisinin mali sorumluluğu arasındaki ayrımları göz önünde tutmayı gerektirmiştir.
Anahtar Sözcükler
Kamu Zararı, Kamu Kaynağı, İdari ve Mali Sorumluluk, Hizmet Kusuru ve Kişisel Kusur, Kamu Görevlisi. | tr_TR |
dc.contributor.department | Kamu Hukuku | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-09-16T11:10:02Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |