dc.contributor.advisor | Demircioğlu, Haktan | |
dc.contributor.author | Yoldaş Örs, Ceren | |
dc.date.accessioned | 2024-08-22T06:15:42Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-26 | |
dc.identifier.citation | Yoldaş Örs, C. Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Duygu Düzenleme Becerileri,
Duygusal Zeka ve Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri İle Davranış Problemleri
Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı Doktora Tezi, Ankara, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35633 | |
dc.description.abstract | The aim of the research was to examine the relationship between
emotion regulation skills, emotional intelligence, psychological resilience levels, and
behavioral problems in preschool children. The population of the research was
composed of 4812 children in the 3-6 age group attending independent kindergartens
and kindergartens of primary schools affiliated to the Istanbul Sultangazi District
Directorate of National Education in the 2023-2024 academic year and their teachers.
The sample group of the research consisted of 407 children (225 boys and 182 girls)
and their teachers (47 teachers), with a margin of error of 5%. Research data were
obtained using the Information Form, Conners Teacher Rating Scale-Revised Short
Form, Emotion Regulation Scale, Sullivan Children's Emotional Intelligence
Assessment Scale for Teachers, Social Emotional Well-Being and Psychological
Resilience Scale for Preschool Children (PERIK). Kolmogorov-Smirnov, Independent
sample T Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Pearson Correlation
Coefficient and Multiple Regression were used in the analysis of the data. As a result
of the research, there were statistically significant differences between preschool
children's emotional intelligence, emotional regulation skills, psychological resilience
and behavioral problems and many of the variables determined within the scope of the
research, and it has been determined that there is a significant relationship between
preschool children's emotional intelligence, emotional regulation skills, psychological
resilience and behavioral problems. Finally, emotional intelligence, emotion
regulation and psychological resilience scales appear to have a statistically significant
effect in predicting behavior problem scores. In this context, the research findings were
interpreted by examining the relevant literature and suggestions were made. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | tr_TR |
dc.subject | okul öncesi dönem | tr_TR |
dc.subject | davranış problemleri | |
dc.subject | duygusal zeka | |
dc.subject | duygu düzenleme | |
dc.subject | psikolojik sağlamlık | |
dc.title | Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Duygu Düzenleme Becerileri, Duygusal Zeka ve Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri ile Davranış Problemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Araştırmada okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerileri, duygusal
zeka ve psikolojik sağlamlık düzeyleri ile davranış problemleri arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim ve öğretim
yılında İstanbul Sultangazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bağımsız
anaokullarına ve ilkokulların anasınıflarına devam eden 3-6 yaş dilimi içerisindeki
4812 çocuk ve onları öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklem grubunu ise
%5 yanılma payı ile 407 çocuk (225 erkek ve 182 kız) ve onların öğretmenleri (47
öğretmen) oluşturmuştur. Araştırma verileri Bilgi Formu, Conners Öğretmen
Derecelendirme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa Formu, Duygu Düzenleme Ölçeği, Sullivan
Öğretmenler için Çocukların Duygusal Zekasını Değerlendirme Ölçeği, Okul Öncesi
Çocuklar için Sosyal Duygusal İyi Oluş ve Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (PERİK)
kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde Kolmogorov-Smirnov, Bağımsız
Gruplar T Testi (Independent sample t test), Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA),
Pearson Korelasyon Katsayısı ve Çoklu Regresyon kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda okul öncesi dönem çocuklarının duygusal zekaları, duygu düzenleme
becerileri, psikolojik sağlamlıkları ve davranış problemleri ile araştırma kapsamında
belirlenen değişkenlerin pek çoğunda istatiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu ve
okul öncesi dönem çocuklarının duygusal zekaları, duygusal düzenleme becerileri ile
psikolojik sağlamlıkları ve davranış problemleri arasında anlamlı düzeyde bir ilişkinin
olduğu tespit edilmiştir. Son olarak, duygusal zeka, duygu düzenleme ve psikolojik
sağlamlık ölçeklerinin davranış problemleri puanlarını yordamada istatistiksel olarak
anlamlı bir etkisi olduğu görülmektedir. Bu kapsamda araştırma bulguları ilgili
alanyazın incelenerek yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-02-24T06:15:42Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |