Show simple item record

dc.contributor.advisorÇimen, Mustafa
dc.contributor.authorAydın Çelik, Aslıhan
dc.date.accessioned2024-07-29T07:25:26Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-11
dc.identifier.citationAPAtr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35385
dc.description.abstractThis study aims to examine the effects of different time window choices in Vehicle Allocation problems on three dimensions of sustainability: economic, social, and environmental. For this purpose, a Vehicle Allocation Problem under time window constraints is formulated using the Mixed Integer Programming model. Tight and loose time windows are examined using the relevant model; The profitability of the company in terms of the economic dimension, the number of satisfied customers under the assumption of penalty costs in terms of the social dimension, and the effects on the emission rate resulting from transportation activities in terms of the environmental dimension were examined and analyzed. As far as is known, there is no study in the literature that analyzes the effects of time window choices on sustainability in vehicle allocation problems. It is anticipated that this thesis study can potentially contribute to the sustainable freight transportation management literature by filling this gap in the literature.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAraç Tahsistr_TR
dc.subjectZaman Penceresitr_TR
dc.subjectKarma Tam Sayılı Programlamatr_TR
dc.subjectSürdürülebilirliktr_TR
dc.subject.lcshH- Sosyal bilimlertr_TR
dc.titleZaman Penceresi Gevşekliğinin Araç Atama Problemlerinde Sürdürülebilirlik Performansı Üzerinde Etkileritr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma Araç Tahsis problemlerinde farklı zaman penceresi seçimlerinin sürdürülebilirliğin ekonomik, sosyal ve çevresel olmak üzere üç boyutu üzerinde etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, zaman pencereleri kısıtları altındaki bir Araç Tahsis Problemi, Karma Tam Sayılı Programlama modeli kullanılarak formüle edilmiştir. İlgili model kullanılarak sıkı ve gevşek zaman pencerelerinin; ekonomin boyut açısından şirketin kârlılığı, sosyal boyut açısından ceza maliyeti varsayımı altında memnuniyeti sağlanmış müşteri sayısı, çevresel boyut açısından da taşıma faaliyetlerinden ortaya çıkan emisyon oranına etkileri incelenmiş ve analiz edilmiştir. Bilindiği kadarıyla literatürde araç tahsis problemlerinde zaman penceresi seçimlerinin sürdürülebilirlik üzerindeki etkilerini analiz eden bir çalışma bulunmamaktadır. Bu tez çalışmasının literatürdeki bu boşluğu doldurarak potansiyel olarak sürdürülebilir yük taşımacılığı yönetimi literatürüne katkıda bulunabileceği öngörülmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentİşletmetr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-07-29T07:25:26Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record