Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAltıntaş, Kerim Hakan
dc.contributor.authorKgatlhegang, Senikiwe
dc.date.accessioned2024-07-18T07:14:55Z
dc.date.issued2024-07-11
dc.date.submitted2024-07-03
dc.identifier.citationSENIKIWE KGATLHEGANG MSc of PUBLIC HEALTHtr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35306
dc.description.abstractKgatlhegang, S.C., Assessing Knowledge of Hacettepe University Faculty of Health Sciences Fourth Year Students on Health Impacts of Climate Change, Hacettepe University, Graduate School of Health Sciences, Public Health Program, Master’s Thesis, Ankara, 2024. The study aimed to assess the knowledge of Hacettepe University Faculty of Health Sciences fourth-year students on thealth impacts of climate change. This descriptive study was conducted in the Hacettepe University Faculty of Health Sciences in the Departments of Audiology, Child Development, Nutrition and Dietetics, Ergotherapy, and Speech and Language Development. There was no sampling as it was aimed to include all fourth-year Faculty of Health Sciences students in the study. 414 (72.4%) students took part in this study. Results from this study show that, although students had good knowledge on nature and causes of climate change and general effects of climate change, they portrayed relatively lower knowledge on impacts of climate change on human health. Majority of the students (97.3%) had not received any education on health impacts of climate change. Social media (85.0%) was the most commonly used source of information about climate change health impacts. The main barriers faced in obtaining information about climate change health impacts were insufficient provision of climate change education (32.1%), information pollution (23.2%), and lack of access to climate change information (16.4%). Knowledge of nature and causes of climate change varied according to region and marital status. Region of origin had a significant influence on knowledge about climate change health impacts. Usage of school, seminars and workshops as information sources was positively associated with knowledge of nature and causes of climate change and climate change health impacts. There was a low positive correlation between knowledge scores of nature and causes of climate change and health impacts. A moderate positive association was found between knowledge scores of effects of climate change and health impacts of climate change. Appropriate climate change educational platforms should be availed for health science students and curriculum reforms should be done to include climate change and health topics.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectClimate Changetr_TR
dc.subjectHealth
dc.subjectHealth Sciences’ Students
dc.subjectImpacts
dc.subjectKnowledge
dc.subject.lcshHalk bilimtr_TR
dc.titleAssessing Knowledge of Hacettepe Universıty Faculty of Health Sciences Fourth-Year Students ontr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetKgatlhegang, SC, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 4. Sınıf Öğrencilerinin İklim Değişikliğinin Sağlık Etkileri Üzerindeki Bilgilerinin Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2024. Araştırma Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi dördüncü sınıf öğrencilerinin iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri konusundaki bilgilerini değerlendirmeyi amaçlamıştır. Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Odyoloji, Çocuk Gelişimi, Beslenme ve Diyetetik, Ergoterapi ve Dil ve Konuşma Terapisi Bölümlerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Sağlık Bilimleri Fakültesi dördüncü sınıf öğrencilerinin tamamının dahil edilmesi amaçlandığından örnekleme yapılmamıştır. Araştırmaya fakültede kayıtlı 572 dördüncü sınıf öğrencisinden 414 öğrenci katılmıştır (72.4%). Veri toplama Kasım ve Aralık 2023 tarihleri arasında yapılmıştır. Veri toplamak için araştırmacılar tarafindan geliştirilen yapılandırılmış bir anket kullanılmıştır. Anket Türkçe ve İngilizce olarak mevcuttur. Bilgi soruları üç bölüme ayrılmıştır; iklim değişikliğinin doğası ve nedenleri, iklim değişikliğinin etkileri ve iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri. Bilgi sorularına “doğru cevaplar” için 1, “Bilmiyorum ve “yanlış cevaplar” 0 puan verilmiştir. Her bilgi bölüme 10 sorudan oluşuyormaktadır. Katılımcıların her bilgi bölümünde alabileceği ez an puan 0 ve her bilgi bölümünde alınabilecek en yüksek puan ise 10’dur. Veriler, Sosyal Bilimler İstatistik Paket Programı (SPSS) versiyon 25 kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Bağımlı ve bağımsız değikşenler arasındaki ilişkiler Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman korelasyon testleri kullanılarak araştırılmiştir. Kategorik değişkenler arasındaki ilişkileri araştırmak için ki kare testleri kullanılmıştır. Çoklu doğrusal regresyon analizi, yordayıcı ve bağımlı değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemiştir. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar, öğrencilerin iklim değişikliğinin doğası - nedenleri ve iklim değişikliğinin genel etkileri konusunda iyi bilgiye sahip olmalarına rağmen, iklim değişikliğinin insan sağlığı üzerindeki etkileri konusunda nispeten daha az bilgi sahibi olduklarını göstermektedir. Öğrencilerin çoğunluğu (%97,3) iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri konusunda herhangi bir eğitim veya öğretim almamıştır. İklimin sağlık üzerindeki etkileri konusunda en sık kullanılan bilgi kaynağı sosyal medya (%85,0) olmuştur. İklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinmede karşılaşılan temel engeller; iklim değişikliğine ilişkin eğitimin yetersiz verilmesi (%32,1), bilgi kirliliği (%23,2) ve iklim değişikliği bilgilerine erişim eksikliğidir (%16,4). Katılımcıların %93,2'si bölümlerinin sağlık bilimleri öğrencilerini iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri konusunda bilgilendirmek için yeterince çaba göstermediğini düşünmektedir. İklim değişikliğinin doğası ve nedenleri hakkındaki bilgi, bölgeye ve medeni duruma göre farklılık göstermektedir. Menşe bölgesinin iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkilerine ilişkin bilgi üzerinde önemli bir etkisi bulunmaktadır. Bilgi kaynağı olarak okul, seminer, çalıştay ve konferansların kullanılması ile iklim değişikliğinin doğası ve nedenleri ve iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri hakkındaki bilgiyle pozitif ilişki bulunmaktadır. İklim değişikliğinin sağlık etkileri arasında alerjiler ve hava kirliliğine bağlı solunum yolu hastalıkları gibi iklim değişikliğinin dolaylı sağlık etkileri en az bahsedilenler olmuştur. İklim değişikliğinin doğası ve nedenleri bilgi puanları ile iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri bilgi puanları arasında düşük pozitif korelasyon bulunmaktadır (<0,001). İklim değişikliği etkileri bilgi puanları ile iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri bilgi puanları arasında orta düzeyde pozitif bir korelasyon bulunmaktadır (<0,001). Katılımcıların %73,9'u iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkilerini öğrenmek istemektedirler. Bu çalışma, sağlık bilimleri müfredatında iklim değişikliği ile ilgili derslerin eksikliğini ve bölümlerin iklim değişikliği ve insan sağlığı konusuna eğitimde yer vermediğini ortaya çıkarmıştır. Öğrencileri iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki zararlı etkileriyle baş etmeye hazırlamak ve donatmak amacıyla sağlık bilimleri öğrencilerine yönelik iklim değişikliği ve sağlık konularını kapsayacak şekilde müfredat reformları yapılmalıdır. Sağlık bilimleri öğrencileri için uygun iklim değişikliği eğitim platformları sağlanmalıdır. Sosyal medya, sağlık bilimleri öğrencilerini iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri konusunda eğitmek için bir platform olarak kullanılabilir; çünkü araştırmadaki birçok katılımcı, iklim değişikliğinin sağlık etkileri hakkındaki bilgilere erişmek için sosyal medyayı kullandıklarını belirtmişlerdir.tr_TR
dc.contributor.departmentHalk Sağlığıtr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2025-01-20T07:14:55Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypelearning objecttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster