dc.contributor.advisor | Sennaroğlu, Gonca | |
dc.contributor.author | İhvan Zaıter, Kamer | |
dc.date.accessioned | 2024-07-09T13:21:08Z | |
dc.date.issued | 2024-07-04 | |
dc.date.submitted | 2024-06-04 | |
dc.identifier.citation | İ. Zaıter, K. (2024). İşitsel Beyin Sapı İmplantı Kullanan Çocukların Duyusal, Bilişsel ve Duygusal Algı Becerilerinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35268 | |
dc.description.abstract | The aim of this thesis study is to evaluate the
sensory, cognitive, and emotional perception skills as well as communication skills
of children with auditory brainstem implants. For this purpose, the study had included
35 children using ABI aged between 6 and 13, along with their parents. Participants
were divided into three groups based on their implant usage status: Unilateral ABI,
Bilateral ABI, and CI + ABI. "Perceptual Skills Scale (PSS)" was used to assess
perception skills, and "The Functioning after Pediatric Cochlear Implantation
(FAPCI)" scale was used to evaluate communication skills. Statistical analyses were
performed using SPSS version 26 software with a significance level of 0.05.
Accordingly, no statistically significant differences were found among the scores
obtained from the three sub-dimensions of the PSS among the three groups (p > 0.05).
Similarly, no statistically significant differences were observed among the scores
obtained from the FAPCI scale among the three groups (p > 0.05). Statistically
significant correlations were found between the scores obtained from the PSS and
FAPCI scales (p < 0.05). Furthermore, statistically significant differences were
observed between the communication methods and school status of the participants
and the results obtained from the PSS and FAPCI scales (p < 0.05). The differences,
challenges, and developmental outcomes encountered during the rehabilitation and
follow-up process in children using ABIs align with the findings of this study. As
further as we know, this study is the first to assess three different perceptual
dimensions and communication skills of children using ABIs. It highlights the
importance of considering the development of sensory, cognitive, and emotional
perception skills, as well as communication skills in the follow-up and intervention
programs of these special children. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | ABI | tr_TR |
dc.subject | İşitsel Rehabilitasyon | |
dc.subject | Algı Becerileri | |
dc.subject | İletişim Becerileri | |
dc.title | İşitsel Beyin Sapı İmplantı Kullanan Çocukların Duyusal, Bilişsel ve Duygusal Algı Becerilerinin Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez çalışmasının amacı; işitsel beyin sapı implantlı çocukların
duyusal, bilişsel ve duygusal algı becerileri ile iletişim becerilerinin
değerlendirilmesidir. Bu amaçla, 6 ile 13 yaş aralığında 35 ABI kullanan çocuk ve
ebeveynleri çalışmaya dahil edilmiştir. Katılımcıların implant kullanım durumuna
göre Unilateral ABI, Bilateral ABI ve Kİ + ABI olarak üç gruba ayrılmıştır.
Çalışmada algı becerilerini değerlendirmek için “Algısal Beceriler Ölçeği” ve
iletişim becerilerini değerlendirmek için “Pediatrik Koklear İmplantasyon Sonrası
İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi” ölçekleri kullanılmıştır. İstatistiksel
analizler SPSS versiyon 26 yazılımı kullanılarak yapılmış olup istatistiksel anlamlılık
düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Buna göre ABÖ üç alt boyutu ölçeğinden elde
edilen puanlar üç grup arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmamıştır
(p > 0,05). PKİİB ölçeğinde elde edilen puanlar üç grup arasında istatistiksel olarak
anlamlı farklılık saptanmamıştır (p > 0,05). Katılımcıların ABÖ ve PKİİB
ölçeklerinden elde edilen puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı korelasyonlar
elde edilmiştir (p < 0,05). Katılımcıların iletişim yöntemleri ve okul durumları ile
ABÖ ve PKİİB ölçeklerinden elde edilen sonuçlar ile arasında istatistiksel olarak
anlamlı farklılık elde edilmiştir. (p < 0,05). Literatürde ABI kullanan çocuklarda
rehabilitasyon ve takip sürecinde karşılaşılan farklılıklar, zorluklar ve gelişimsel
sonuçlar, çalışma bulguları ile uyumludur. Bu çalışma bildiğimiz kadarıyla, ABI
kullanıcısı çocukların üç farklı algı boyutu ve iletişim becerilerini değerlendiren ilk
çalışmadır. Bu özel çocukların takip ve müdahale programlarında duyusal, bilişsel
ve duygusal algı becerilerinin ve iletişim becerilerinin gelişiminin göz önünde
bulundurmanın önemini ortaya koymuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Odyoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-01-11T13:21:08Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |