dc.contributor.advisor | Doğan, Özcan | |
dc.contributor.author | Akpınar Doğan, Eda | |
dc.date.accessioned | 2024-07-01T13:00:28Z | |
dc.date.issued | 2024-06 | |
dc.date.submitted | 2024-06-04 | |
dc.identifier.citation | Akpınar Doğan, E. Ergenlerin sosyal medya tutumları ile benlik algıları arasındaki ilişkide dijital okuryazarlığın aracı rolü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35134 | |
dc.description.abstract | The Mediating Role of
Digital Literacy in the Relationship Between These Adolescents' Social Media
Attitudes and Self-Perceptions, attitudes and self-concept perceptions. The type of
research consists of a total of 287 adolescents, 188 of whom are girls (65.5%) and 99
of whom are boys (30.3%), in the 14-17 age group, who attend secondary education
in the Central district of Bilecik province. “Personal Information Form”, “Social
Media Attitude Scale”, “Digital Literacy Scale” and “Self-Perception Scale for
Adolescents” were used as measurement tools. The data in the analysis phase was
completed by transferring to SPSS Statistics 23. Independent t-test was used for
differences between two groups, and one-way analysis of variance (One Way
ANOVA) was used to determine whether there was a difference. between more than
two groups. Pearson distribution analysis was used to examine the relationship
between the scales, and path analysis was used for model testing. P<0.05 was
accepted for significance. It is obtained that adolescents' social media attitude, digital
literacy and self-perception level subscale scores differ according to demographic
variables. According to the Path model, social media attitude behavior has a positive
significant effect on digital literacy behavior (β: 0.475, p: 0.000), and digital literacy
behavior has a positive significant effect on self-perception behavior (β: 0.412, p:
0.000). . In addition, it was determined that digital literacy view (β: 0.196, p: 0.005)
played a mediating role in the effect of social media attitude view on self-perception
view. When the results are evaluated, it is possible to talk about the positive effect of
social media distribution on the self-perception of adolescents as well as the
acquisition of digital literacy. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ergenlik | tr_TR |
dc.subject | sosyal medya tutumu | |
dc.subject | dijital okuryazarlık | |
dc.subject | benlik algısı | |
dc.subject | aracı rol | |
dc.title | Ergenlerin Sosyal Medya Tutumları ile Benlik Algıları Arasındaki İlişkide Dijital Okuryazarlığın Aracı Rolü | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada ergenlerin sosyal medya tutumları ile benlik algıları arasındaki ilişkide dijital okuryazarlığın aracı rolünü incelemek amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi, Bilecik ili Merkez ilçesinde ortaöğretim kurumlarında eğitimine devam eden 14-17 yaş grubunda yer alan 188 kız (%65,5), 99 erkek (%30.3) toplam 287 ergenden oluşmaktadır. Ölçme aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Sosyal Medya Tutum Ölçeği”, “Dijital Okuryazarlık Ölçeği” ve “Ergenler İçin Benlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Analiz aşamasında veriler SPSS Statistics 23 programına aktarılarak tamamlanmıştır. İki grup arasındaki farklarda bağımsız örneklem t testi kullanılmış, ikiden fazla grup arasında fark olup olmadığı ise tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA) ile incelenmiştir. Ölçekler arasındaki ilişkinin incelenmesi için pearson korelasyon analizinden ve model testi için path (yol) analizinden yararlanılmıştır. Anlamlılık için p<0,05 kabul edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre ergenlerin sosyal medya tutumu, dijital okuryazarlık ve benlik algısı ölçek alt boyut puanları demografik değişkenlere göre farklılaşmaktadır. Path modeline göre sosyal medya tutum ölçeğinin dijital okuryazarlık ölçeği üzerinde pozitif yönde (β:0,475, p:0,000), dijital okuryazarlık ölçeğinin benlik algısı ölçeği üzerinde pozitif yönde (β:0,412, p:0,000) anlamlı bir etkisi bulunmaktadır. Ayrıca sosyal medya tutumlarının benlik algısı düzeyi üzerindeki etkisinde dijital okuryazarlık becerilerinin (β:0,196, p:0,005) aracı bir rol üstlendiği tespit edilmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde ergenlerde dijital okuryazarlık becerileriyle desteklenen sosyal medya alışkanlıklarının, benlik algısı üzerinde olumlu etkisinden söz etmek mümkündür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-07-01T13:00:28Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |