Show simple item record

dc.contributor.advisorLivanelioğlu, Ayşe
dc.contributor.authorOcak, Mukaddes Şeyda
dc.date.accessioned2024-06-27T11:47:01Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-05-27
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35089
dc.description.abstractOcak, M, Ş., Evaluation of Children with Developmental Coordination Disorder within the Scope of ICF from the Perspective of Physiotherapist, Hacettepe University Graduate School of Health Sciences Physical Therapy and Rehabilitation Program Master's Thesis, Ankara, 2024. This study aimed to contribute to the literature by evaluating children with Developmental Coordination Disorder (DCD) within the scope of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) compared to their typically developing peers and revealing the difference between them. 15 children with DCD between the ages of 5-8 years who volunteered to participate in the study (Study Group) and 15 children with typical development who volunteered to participate in the study (Control Group) in the same age range were included. The study was conducted at Hacettepe University Faculty of Physical Therapy and Rehabilitation, Developmental and Early Rehabilitation and Cerebral Palsy and Pediatric Rehabilitation Units. Body structure and function were assessed using the Sensory Processing Scale and Beighton Score; activity levels were assessed using the Test of Gross Motor Test and the Pediatric Evaluation of Disability Inventory Computer Adaptive Test; participation levels were assessed using the Pediatric Data Collection Instrument and the Developmental Coordination Disorder Questionnaire; the European Child Environment Questionnaire was used to assess the effect of environmental factors; and the Strengths and Difficulties Questionnaire was used to assess the effect of personal factors. After all tests were administered to all children and their parents according to the way the test was administered, according to the findings obtained in our study, a significant difference was found in all ICF parameters of children with DCD compared to their typically developing peers (p<0.05). According to the results of our study, it was statistically determined that the body structure and functions, activity levels and participation levels of children with DCD were weaker compared to their typically developing peers and were more affected by environmental and personal factors compared to their peers. As a result, it is important to support children with DCD holistically in terms of structure, function, activity and participation within the scope of ICF, to regulate environmental factors and to address personal factors. We think that with early and correct intervention and appropriate physiotherapy and rehabilitation approaches, the negative effects of the disease can be reduced by increasing their participation in life.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGelişimsel Koordinasyon Bozukluğutr_TR
dc.subjectEngelliliğin Değerlendirilmesitr_TR
dc.subjectICFtr_TR
dc.subjectFizyoterapitr_TR
dc.subjectDispraksitr_TR
dc.subject.lcshPediatritr_TR
dc.titleGelişimsel Koordinasyon Bozukluğu Olan Çocukların ICF Kapsamında Fizyoterapist Bakış Açısıyla Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetOcak, M, Ş., Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğu Olan Çocukların ICF Kapsamında Fizyoterapist Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2024. Bu çalışma Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğu (GKB)’ na sahip çocukların tipik gelişim gösteren akranlarına kıyasla İşlevselik, Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırması (ICF) kapsamında değerlendirip aradaki farkı ortaya koyarak literatüre katkı sağlaması amaçlandı. 5-8 yaş arasında çalışmaya katılmaya gönüllü 15 GKB li çocuk (Çalışma grubu) ile aynı yaş aralığında çalışmaya katılmaya gönüllü tipik gelişim gösteren 15 çocuk (Kontrol Grubu) dahil edilmiştir. Çalışmamız Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Fakültesi Gelişimsel ve Erken Rehabilitasyon ile Serebral Palsi ve Pediatrik Rehabilitasyon Ünitelerinde yürütülmüştür. Vücut yapı ve fonksiyonları; Duyusal İşlemleme Ölçeği ve Beighton Skoru ile, Aktivite seviyeleri Büyük Kas Motor Gelişim Testi ve Pediatirik Engellilik Envanteri Bilgisayar Uyarlamalı Testi ile, katılım seviyeleri; Pediatrik Veri Toplama Aracı ve Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğu Anketi ile; çevresel faktörlerin etkisini değerlendirmek için Avrupa Çevre Çocuk Anketi, kişisel faktörlerin etkisini değerlendirmek için Güçler ve Güçlükler Anketi kullanılmıştır. Tüm testler testin uygulama şekline göre çalışma ve kontrol grubundaki tüm çocuklara ve ebeveynlerine uygulandıktan sonra çalışmamızda elde edilen bulgulara göre GKB’ye sahip çocukların ICF parametrelerinin tümünde tipik gelişim gösteren akranlarına göre anlamlı fark bulunmuştur (p<0.05). Çalışmamızın sonucuna göre GKB tanısına sahip çocukların vücut yapı ve fonksiyonlarının, aktivite düzeylerinin ve katılım düzeylerinin, tipik gelişim gösteren akranlarına kıyasla daha zayıf olduğu çevresel ve kişisel faktörlerden akranlarına kıyasla daha çok etkilendiği istatistiksel olarak tespit edildi. Bu sonuca göre GKB’li çocukların ICF kapsamında bütüncül olarak yapı fonksiyon, aktivite ve katılım açısından desteklenmesi, çevresel faktörlerin düzenlenmesi ve kişisel faktörlerin ele alınması önemlidir. Erken ve doğru müdahale ile uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarıyla desteklenmesi ile hayata katılımlarının artırılarak hastalığın olumsuz etkisinin azaltılabileceğini düşünmekteyiz.tr_TR
dc.contributor.departmentFizyoterapi ve Rehabilitasyontr_TR
dc.embargo.termsAçık erişimtr_TR
dc.embargo.lift2026-06-29T11:47:01Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypelearning objecttr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record