Özet
The theory called "intertextuality" emerged after the 1960s as a theory that questions the interaction, exchange and originality between works. He tried to reveal to what extent writers and poets relied on the sources they read while producing their works and what effect these sources had on their literary personalities.
In this study, by touching on Attilâ İlhan's world of poetry and starting from his reading world, the first poetry book, duvar, has been tried to be examined in the context of intertextuality methods and the presence or absence of methods has been tried to be determined. In order to understand the richness of the poet's poetry world, it has been enriched with examples other than the poetry book, which is the subject of this study, and it is aimed to be a source for future studies after his first book. The aim of this study is to better understand and explain the poems of the great poet who left his mark on Turkish literature with his literary personality.
In the first part of the study, Attilâ İlhan's place in the general literary world and the sources he read were tried to be given, and the basis on which these sources were determined was referenced with examples taken from the poet's other poetry books. In the second part, all the poems in the main poetry book are tried to be examined and the methods of the theory are revealed.
While making all these determinations, the poet's conversations, interviews, letters, thought books he wrote about some ideas, and studies about the poet during his lifetime, especially his poetry books, were taken as sources.
Künye
Ak, C. (1990). Ziya Paşa'nın Terkib-i Bendi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Dergisi, 5(2), s. 77-84.
Akkaya, E. İ. (2021). DÜNDEN BUGÜNE NORVEÇ: AVRUPA BİRLİĞİ İLE İLİŞKİLERİ. Kocaeli: T.C Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı, Avrupa Birliği Siyaseti ve Uluslarası İlişkiler Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Aksoy, N., & Aksoy, B. (31/39 Güz 1985- Güz 1987). Rus Biçimciliği Üstüne Bir Ön Çalışmanın Notları. Toplum ve Bilim, s. 59-79.
Aksu, C. (2008). Attilâ İlhan'ın Şiirlerinde Klâsik Türk Edebiyatının Etkileri. Uluslararası Divan Edebiyatı Sempozyumu, (s. 37-44). İstanbul.
Aktaş, Ö. (2014). ABD Tarih Ders Kitaplarında Savaşların Anlatım Tarzı Üzerine Değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s. 187-201.
Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınevi.
Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınevi.
Aktulum, K. (2022). Forklor ve Metinlerarasılık. İstanbul: Çizgi Kitabevi.
Allan, G. (2006). Intertextuality. London and New York, Routledge.
Altınkaynak, H. (1977). Edebiyatımızda 1940 Kuşağı. İstanbul: Yaylacık Basımevi.
Ankara, Z. (1996). Yalnız Şövalye Attilâ İlhan. Ankara: Bilgi Yayınevi.
Armağan, Y. (2014). İmkânsız Özerklik Türk Şiirinde Modernizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
Arslan, A. İ. (2021). Kardeşime Mektuplar İstanbul-Paris 1951-1953. İstanbul: Kaynak Yayınları.
Artun, E. (2015). Türk Halkbilimi. Adana: Karahan Kitabevi.
Attilâ İlhan. (1594). Toplumcu ve Gerçekçi Sanat Geleneğine Saygı. Seçilmiş Hikâyeler.
Attilâ İlhan. (1993). Hangi Edebiyat (1. Basım b.). Ankara: Bilgi Yayınevi.
Attilâ İlhan. (1998). Tarih Öncesi Yazıları. (İ. Oluklu, Derleyici) Balıkesir: Jaycees Balıkesir Genç Müteşebbisler Derneği Yayını.
Attilâ İlhan. (2000). Gerçekçilik Savaşı. Ankara: Bilgi Yayınevi.
Attilâ İlhan. (2003). Hangi Batı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Attilâ İlhan. (2006). Duvar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Attilâ İlhan. (2014).Tutuklunun Günlüğü. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Attilâ İlhan. (2017). Yasak Sevişmek. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
Attilâ İlhan. (2018). Hangi Sol. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Attilâ İlhan. (2018). Korkunun Krallığı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Attilâ İlhan. (2019). Belâ Çiçeği. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
Attilâ İlhan. (2019). Sisler Bulvarı. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
Attilâ İlhan. (2020). Böyle Bir Sevmek. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
Attilâ İlhan. (2020). Kimi Sevsem Sensin. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
Attilâ İlhan. (2020). Yağmur Kaçağı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Aydoğan, B. (2020, Aralık). ALİŞANZADE İSMAİL HAKKI’NIN 14. ASRIN TÜRK MUHARRİRLERİ'NİN İKİNCİ DEFTERİ: EKREM BEY. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, s. 313-353.
Aydoğdu, Y. (2017). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Toplumcu Gerçekçi Şiirin Serüveni (1923-1950). Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14).
Aydoğdu, Y. (2017). Cumhuriyet Döneminde Toplumcu Gerçekçi Şiirin Serüveni (1923-1950). Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 267-282.
Aydoğdu, Y. (2020). Ahmed Arif'in Şiir Anlayışı ve Gelenekle İlişkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, s. 1305–1313.
Ayhan, E. (1993). Şiirin Bir Altın Çağı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Babayev, E. (1997). Ustam ve Ağabeyim Nâzım Hikmet. (A. Behramoğlu, Çev.) İstanbul: Milliyet Yayınları.
Bahtin, M. M. (2021). Söylem Türleri ve Başka Yazılar. İstanbul: Metis Yayınları.
Barthes, R. (1990). YAZI VE YORUM, Barthes'dan Seçme Yazılar. (T. Yücel, Dü.) İstanbul: Metis Yayınları.
Barthes, R. (1996). S/Z. (S. Ö. Kasar, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Bayak, C. (2017). Sehâbi Divânı. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
Bayrak, E. Ö. (2016). Sorularla Yeni Türk Edebiyatı. İstanbul: Kesit Yayınları.
Bey, H. (1945). Hayali Bey Divânı. (A. N. Tarlan, Dü.) İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
Bloom, H. (2020). Etkilenme Endişesi. (F. B. Aydar, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
Boratav, P. N. (1941, Mayıs). Milli Sanatın Kaynağı Olarak Forklor. Yurt ve Dünya(5), s. 39-42.
Celâl, M. (2020). Attilâ İlhan Şiirinde Bileşimler. A. İlhan içinde, kimi sevsem sensin (s. 105-115). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Cengiz, M. (2015). Toplumcu Gerçekçi Şiir 1923-1953. İstanbul: Şiirden Yayıncılık.
Cumbur, M. (1993). Karacaoğlan Şiirler. İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.
Çalen, M. K. (2016). “Yeni Hayat”tan “Millî Hayat”a, İntihardan Terkîbe Ziya Gökalp. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, s. 226-236.
Çamyar, E. (2012). Fuzûlî ve Bâki Divânı'nda Belâ Kavramının Karşılaştırılması. Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 58-99.
Çelik, Y. (2007). Şubat Yolcusu, Attila İlhan'ın Şiiri. Ankara.
Çelik, Y. (2010). 1940 Kuşağı Toplumcu Şairleri ve Halk Şiiri. Milli Forklor, s. 78-83.
Çetin, N. (2012). Yeni Türk Şiirinde Geleneğin İzleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
Çıkla, M. C. (2015). Türk Edebiyatında Manzum Poetikalar 1860-1960. Ankara: Akçağ Yayınları.
Çobanoğlu, Ö. (2023). Türk Dünyası Epik Destan Geleneği . Ankara: Akçağ Yayınları.
Çotuksöken, Y. (2004). Türkçe Atasözleri ve Deymler Sözlüğü. İstanbul: Toroslu Kitaplığı.
Eagleton, T. (2018). Edebiyat Kuramı Giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Eco, U. (2023). Açık Yapıt. İstanbul: Can Yayınları.
Elçin, Ş. (1997). Türk Halk Edebiyatında Turna Motifi. Ş. Elçin içinde, Halk Edebiyatı Araştırmaları – 1 (s. 63-75). Ankara: Akçağ Yayınları.
Enginün, İ. (2008). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Erdem, M. E. (2018). Erzincan Türküleri Üzerine Bir İnceleme. Kırşehir: T.C KIRŞEHİR AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ANABİLİM DALI YAYIMLANMAMIŞ YÜKSEK LİSANS TEZİ.
Ergun, S. N. (1938). Halk Edebiyatı Antolojisi. İstanbul: Devlet Basım Evi.
Erkurt, G. Ş. (2021, 01 20). Wolfgang Borchert, Attila İlhan ve Nazım Hikmet’in Yapıtlarında 'Toplumsal Vicdan' ve 'İdeoloji' Temsilcisi Olarak Duvar İmgesi. Diyalog, s. 23-47.
Erol, E., & Özer, H. (2012). ATTİLÂ İLHAN’IN SİSLER BULVARI ŞİİRİ ÜZERİNE BİR TAHLİL DENEMESİ. Turkish Studies, 1107-1117.
Gariper, K. (2016). Epik Destan Geleneği ve Nâzım Hikmet'in Kuvâyi Milliye Destanı. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, s. 82-99.
Gariper, K. (2019). Epik Destan Geleneği ve Simavne Kadısı Oğlu Şeyh Bedreddin Destanı. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 171-187.
Gariper, K. (2020). Metinlerarası İlişkiler Bağlamında Nâzım Hikmet'in Memleketimden İnsan Manzaraları. Ankara: Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Geçen, S. (2016). EDİP CANSEVER ŞİİRLERİNDE YABANCILAŞMA VE VAROLUŞ SORUNSALI. Turkish Studies, s. 213-244.
Genette, G. (2020). Anlatının Söylemi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Gökalp-Alpaslan, G. (2007). Metinlerarası İlişkiler ve Gılgamış Destanının Çağdaş Yorumları. İstanbul: Multilingual Yayınları.
Gölpınarlı, A. (1945). Divan Edebiyatı Beyanındadır. İstanbul: Marmara Kitabevi.
Gölpınarlı, N. D. (1951). Nedim Divânı. İstanbul: Şaka Matbaası.
Güler, T. (2020). Modern Türk Şiirinde Avrupa. İstanbul: Çizgi Kitabevi.
Güler, Z. (2008). Bağdalı Ruhî'nin Meşhur Terkib-bendine Sosyal Psikoloji Açısından Bakış. e-Journal of New World Sciences Academy.
Güneş, Ö., Yeşil, A., & Öğreten, N. (2019). Hüsn ü Aşk’ta anlam çeşitliliği yönünden kuşlar. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, s. 239-260.
Gürsel, N. (2000). Aragon İsyan ve Şiir. İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık ve Yapımcılık A.Ş.
Hieble, J. (1947, January). Lily Marlene- A Study of a Modern Song. The Modern Launguage Journal, s. 30-34.
İleri, S. (2002). nâm-ı diğer kaptan, ''Attila İlhan'ı Dinledim''. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Ilgaz, R. (1993). Fedailer Mangası. İstanbul: Çınar Yayınları.
İnce, Ö. (2020). Şiir ve Gerçeklik. İstanbul: SİA KİTAP.
İpek, M. (2020). Selânik Türkülerinde Aşk ve Hasret. Balkanlarda Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, s. 97-118.
Irgat, C. (2018). Irgatın Türküsü, Büyün Şiirleri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
Kahraman, H. B. (2000). Türk Şiiri, Modernizm, Şiir. İstanbul: Büke Yayınları.
Kahraman, H. B. (2018). toplumcu gerçekçi şiir ve halk şiiri. A. İlhan içinde, korkunun krallığı. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
Kaplan, M. (2014). Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Kaplan, M. (2018). Tevfik Fikret Devir-Şahsiyet-Eser. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Kaplan, N. K. (2014). Şiir Tahlilleri I. İstanbul: Dergah Yayınları.
Karasalihoğlu, M. (2022). Helesa/Heyamola Geleneğindeki Senkretik Unsurlar. Forklor Edebiyat Dergisi, s. 697-720.
Kaya, E. K., & Yağlı, E. (2018). Yeşil Sahalardan Viyana Kapılarına: Twitter Gönderilerinde Osmanlıspor Üzerine Bir Söylemlerarsılık İncelemesi. Ü. D. Turan, H. Yavuz Kopkallı, & A. Balcı içinde, Dilbilimde Güncel Tartışmalar. Ankara: Dilbilim Derneği Yayınları.
Kemal, M. (1977). Acılı Kuşak. İstanbul: Çağdaş Yayınları.
Kemal, N. (1840). Tahrib-i Harabat (Cilt 1. Tab). İstanbul: Matbaa-i Ebuzziya.
Koçak, R. (2017). Nâzım Hikmet'in Şiirlerinde Forklorik Unsurları. Niğde: Ömer Hâlis Demir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı (Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi).
Koçin, A. (2008). Divan Şiirinde Bâd-ı Saba. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1-19.
Kozlu, Z. G. (2018). Attilâ İlhan'ın Şiirlerinde Divan Şiiri Geleneğinin Etkisi Var Mıdır? Journal and Social Humanities Sciences Research, s. 4816-4825.
KÖKTÜRK, Ş., & EYRİ, S. (2013). DİLBİLİM VE GÖSTERGEBİLİM: FERDINAND DE SAUSSURE VE GÖSTERGEBİLİMİ ANLAMAK . SAÜ Fen Edebiyat Dergisi, s. 123-136.
Kurdakul, Ş. (1992). Çağdaş Türk Edebiyatı 3. Ankara: Bilgi Yayınevi.
Lifshitz, M. (tarih yok). Marx'ın San'at Felsefesi. (M. Belge, Çev.) İstanbul: Ararat yayınevi Araratın Küçük Kitapları 9.
Macit, M. (2011). Gelenekten Geleceğe. İstanbul: Kapı Yayınları.
Masdar, F. (2011). Türk Sinemasında Orhan Kemal Uyarlanamaları: Yedi Örnek. Van: Yüzüncü Yüzyıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
Mirzaoğlu, F. G. (2021). Alevî-Bektaşî Şiirinde Bâd-ı Sabâ Motifi. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi.
Moran, B. (2016). Edebiyat Kuramı ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
Nâzım Hikmet. (1992). 835 Satır. İstanbul: Adam Yayınları.
Nâzım Hikmet. (2008). Bütün Şiirleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Nâzım Hikmet. (2014). Henüz Vakit Varken Gülüm. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Nâzım Hikmet. (2022). Benerci Kendini Niçin Öldürdü? İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Nâzım Hikmet. (2022). Kuvâyi Milliye. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Nâzım Hikmet. (2022). Yatar Bursa Kalesinde. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Oğuz, O. (2017). Şaire Karşı Şiir, Niyete Karşı Metin: Attilâ İlhan'ın ''Tarz-ı Kadim'' Şiirinde Gelenek. İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ , s. 152-162.
Okçu, N. (?). Şeyh Galip Divanı. Ankara: T. C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YAYINLARI.
Örgen, E. (2004). 1940-1973 Arası Türk Şiirinde ''Gelenek'' Kavramı Etrafındaki Yaklaşımlar. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(15), s. 65-77.
Özarslan, H. P. (2017). Türk Mânilerinden Seçmeler. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Özcan, R. K.-T. (2018). Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri. E. R. Korkmaz içinde, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000 (s. 266). Ankara: Grafiker yayınları.
Özdemir, C., & Dağlı, A. (2019). SÖZLÜ GELENEĞİN ÂŞIK EDEBİYATINA YANSIMALARI: DUALAR VE BEDDUALAR. Kesit Akademi Dergisi, s. 101-115.
Özel, M. (2023). Cumhuriyet Donanması’nın Yeni bir Yavuz Edinme Grişimleri: Harekât İhtiyaçları mı? Donanma Sembolizmi mi? Türk Savaş Çalışmaları Dergisi, s. 1-26.
Özkan, Ü. Y. (2018). Asumanın Fanusu. Arka Kapak(30).
Öztelli, C. (1953). Köroğlu ve Dadaloğlu. İstanbul: Varlık Yayınları.
Öztelli, C. (1983). HALK TÜRKÜLERİ evlerimin önü. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım.
Plekhanov, G. (tarih yok). Art and Social Life. London: Great Britain By The Camelot Press ltd.
Reyhan, H. (2012). Attilâ İlhan'ın Siyasal Düşüncesi Türkiye'de Ulusalcılığın Kökenleri. Ankara: Phoenix Yayınları.
Sakaoğlu, S. (2004). Karaca Oğlan. Ankara: Akçağ Yayınları.
Sarmaşık, B. (2004). Attilâ İlhan: ''Açtırma Kutuyu!..'' röportajlar-1 (1946-1983). Ankara: Bilgi Yayınevi.
Sayılgan, A. (2009). Türkiye'de Sol Hareketler. İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları.
Seyidoğlu, B. (1985). Erzurum Efsaneleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
Sezen, L. (2002). Yeşilırmak Üzerine Tokat'tan Derlenmiş Maniler. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, s. 171- 179.
Şeyh Gâlib, H. M. (2015). Hüsn ü Aşk. İstanbul: Yelkenli Yayınları.
Tanpınar, A. H. (2014). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Tarhan, A. H. (2013). Makber. İstanbul: Çağrı Yayınları.
Tarlan, A. N. (2013). Fuzûlî Divânı Şerhi. Ankara: Akçağ.
Tınkır, O. (2017). ATTİLÂ İLHAN’IN ŞİİRLERİNDE MİTİK UNSURLAR. Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Tonga, N. (2007). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Divan Şiiri Tartışmaları ve Gelenekten Faydalanma. Turkish Studies.
Toprak, Z. (2016). Aydınlık Dergisi (1921-1925), Marksizm ve Feminizm. Müteferrika, 3-5.
Turan, T., & Gökşen, C. (2020). Epik Destan Geleneği Bağlamında Nâzım Hikmet'in Kuvâyı Milliye Destanını Okumak. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, s. 1534-1556.
Uzunkaya, U. (2011). Orhan Veli’nin Kitabe-i Seng-i Mezar’larında Metinlerarası İlişkiler. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, s. 31-34.
Yardımcı, M. (1998). Halk Edebiyatı Ürünlerinde Âşıkların Dilinde ve Köroğlu'nda Dağ. Bolu’da Halk kültürü ve Köroğlu Uluslararası Sempozyumu.
Yayın, N. (2010). Karacaoğlan'ın Şiirlerinde Formel İfadeler ve Bunların Tip Yapısı. Mukaddime, Sayı 2.
Yeşilyurt, Ş. (2022, Aralık). “BURSA’DAN YAYLIMATEŞ” ŞİİRİNDE LİRİK SEMBOLLER. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, s. 2438-2446.
Yıldırım, D. (1989). Sözlü Gelenek Kültürü. Milli Forklor(1), s. 6-7.
YÜCEL, D. M. (2017). SON DÖNEM OSMANLI DÜŞÜNCESİNDE HÜRRİYET KAVRAMININ ÇÖZÜMLENMESİ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s. 179-188