Show simple item record

dc.contributor.advisorCengiz, Mikail
dc.contributor.authorÇakmak, Tuğçe
dc.date.accessioned2024-06-11T06:35:30Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-05-09
dc.identifier.citationÇakmak, T. (2024). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme ve Konuşma Becerileri Odaklı Kültürlerarası Yaklaşıma İlişkin Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35042
dc.description.abstractIn recent years, with globalization and the advancement of technology, interaction between people has increased. This increased interaction has brought with the need to communicate with people from different cultures and languages. Therefore, intercultural communication among people has gained importance. In order for students to develop intercultural communication in Turkish lessons for foreigners, textbooks should be prepared in accordance with this approach. In textbooks that teach Turkish to foreigners, culture is generally intended to be conveyed through reading and writing skills, and listening and speaking skills are left behind in terms of intercultural approach. For this reason, in this study, the listening and speaking activities of the A2 level Yedi İklim book prepared for teaching Turkish to foreigners was analyzed in terms of their suitability for the intercultural approach. At the end of the evaluation, it was concluded that the listening and speaking activities in the book could be further improved in terms of intercultural approach.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherTürkiyat Araştırmaları Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectYabancı dil olarak Türkçetr_TR
dc.subjectKültürlerarası yaklaşımtr_TR
dc.subjectDers kitabıtr_TR
dc.subjectDinleme becerisitr_TR
dc.subjectKonuşma becerisitr_TR
dc.subject.lcshBilgi kaynaklarıtr_TR
dc.titleYabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme ve Konuşma Becerileri Odaklı Kültürlerarası Yaklaşıma İlişkin Bir Çalışmatr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetSon yıllarda küreselleşme ve teknolojinin ilerlemesiyle birlikte insanlar arasındaki etkileşim artmıştır. Bu artan etkileşim, farklı kültürlerden ve dillerden insanlarla iletişim kurma ihtiyacını da beraberinde getirmiştir. Dolayısıyla insanlar arasında kültürlerarası iletişim önem kazanmıştır. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde de öğrencilerin kültürlerarası iletişimi geliştirmeleri için ders kitapları bu yaklaşıma uygun hazırlanmalıdır. Yabancılara Türkçe öğreten ders kitaplarında kültür genellikle okuma ve yazma becerisi üzerinden aktarılmak istenmiş, dinleme ve konuşma becerileri kültürlerarası yaklaşım açısından geri planda kalmıştır. Bu nedenle bu çalışmada yabancılara Türkçe öğretmek için hazırlanan A2 seviyesindeki Yedi İklim kitabının dinleme ve konuşma etkinlikleri kültürlerarası yaklaşımına uygunluk açısından incelenmiştir. Değerlendirme sonunda kitaptaki dinleme ve konuşma etkinliklerinin kültürlerarası yaklaşım açısından daha fazla geliştirilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-06-11T06:35:30Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypelearning objecttr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record