dc.contributor.advisor | Ötgün, Cebrail | |
dc.contributor.author | Göktepe, Beyza | |
dc.date.accessioned | 2024-05-31T06:33:00Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-05-22 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34970 | |
dc.description.abstract | Considering the experimentalism of contemporary art, it seems insufficient to consider the
inclusion of live animals in artworks, which is the subject of discussion in this thesis, as ethical,
animal rights or only anthropocentric. While examining how the "ready-made" turns into a "ready
live", a field based on earth and ecology, encompassing cultures, geographies, living creatures and
even technology, without a language focus, without a masculine focus and away from human
centrism was needed. Therefore, within the framework of "posthumanist ecocriticism", which
adopts the principle of interdependence, asks what human morality is, and accepts the integrity and
symbiosis of all subjects called "other", the dilemma of the ready-live as art has been tried to be
revealed.
The myth of mutual constructionism naturally implies a non-dominated collaboration. The practical
works carried out within the scope of the thesis share the experience of establishing a partnership
with living animals. This mutuality is not only between animals and human beings, but is part of
the ongoing movement consisting of the becoming of animals, individually acquired knowledge,
experiments, human construction, and then the making of animals again.
Starting from the question "How does the artist, as the subject of the work of art that emerges with
animals, share their role with the animal and can we talk about ethics here?", the problem of subject,
sharing and ethics is opened to a discussion based on the earth in terms of the ready-live. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Hayvanlar | tr_TR |
dc.subject | Hazır canlı | tr_TR |
dc.subject | Posthümanizm | tr_TR |
dc.subject | Ekoeleştiri | tr_TR |
dc.subject | Sanat | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Etik | tr_TR |
dc.title | Karşılıklı İnşacılık Miti Bağlamında Doğanın Modellendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tezin tartışma konusu olan canlı hayvanların bulunduğu sanat yapıtlarını, çağdaş sanatın
deneyselliği düşünüldüğünde, yalnızca etik, hayvan hakları ya da insan merkezci bakışla ele almak
yetersiz görünmektedir. “Hazır nesne”nin “hazır canlı”ya nasıl dönüştüğü incelenirken, yeryüzü ve
ekoloji temelli, kültürleri, coğrafyaları, canlıları ve hatta teknolojiyi de kapsayan, dil odaksız, eril
odaksız ve insan merkezcilikten uzak bir alana ihtiyaç duyulmuştur. Bu yüzden karşılıklı bağlılık
ilkesini benimseyen, insan ahlakının ne olduğunu soran, tüm öteki olarak adlandırılan öznelerin
bütünlüğünü ve ortak yaşamını kabul eden “posthümanist ekoeleştiri” çerçevesinde, hazır canlının
sanat olma ikilemi ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.
Karşılıklı inşacılık miti, doğal olarak tahakkümsüz bir birliktelik anlamına gelir. Tez kapsamında
yapılan uygulama çalışmaları canlı hayvanlarla ortaklık kurmanın deneyimini paylaşmaktadır. Bu
karşılıklılık yalnızca hayvanlar ve insan arasında geçmemiş, hayvanların oluşundan, bireysel olarak
edinilen bilgilerden, deneylerden, insan yapımından ve ardından tekrar hayvanların yaptıklarından
oluşan ve henüz devam etmekte olan devinimin parçasıdır.
“Hayvanlarla ortaya çıkan sanat yapıtının öznesi olarak sanatçı, hayvanla nasıl rolünü paylaşır ve
burada etikten bahsedilebilebilir mi?” sorusundan yola çıkılarak özne, paylaşma ve etik sorunu,
hazır canlı özelinde yeryüzü temelli bir tartışmaya açılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-05-31T06:33:00Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |