Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGüray, Cenk
dc.contributor.authorÖzbayrak, Seyfullah
dc.date.accessioned2024-04-19T06:35:09Z
dc.date.issued2024-04-16
dc.date.submitted2024-02-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34874
dc.description.abstractOsman Dede is known as "Kutb-ı nâyî" due to his superior talent in the “ney” instrument. The title has been given to only a few ney players throughout history, and he was one of those who deserved this title. Osman Dede, who invented the notation system named after him, is also an important composer and musical theorist. In addition to many classical works and Mevlevi rituals, he composed the composition called Mîrâciye, known as the largest and most comprehensive work of Turkish Religious Music forms. Nâyi Osman Dede composed his piece in seven parts, the lyrics of which he wrote himself. It is seen that a superior musical work and a masterful understanding of art. It has been accepted and expressed by most of our great musicians. This piece of art has continued to be performed for almost three hundred of years. In this study; The concept of "Miracle" is expressed and explained with the sources of the Quran, Hadith and Sufism. In addition, the work was examined in terms of makam by analyzing the melody cores, and the composition structure was expressed through makam patterns.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherGüzel Sanatlar Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectNâyi Osman Dede
dc.subjectMîrâciye
dc.subjectEzgi çekirdekleri
dc.subjectMakam
dc.subjectAnaliz
dc.titleNâyi Osman Dede’ ye Ait Mîrâciye Adlı Eserin Makamsal Yapısının İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetOsman Dede, neyzenlikteki veya ney icrasında üstün yeteneği sebebiyle “Kutb-ı nâyî” diye tanınmaktadır. Tarih boyunca sadece birkaç neyzene verilen bu unvan, kendisine de verilmiştir. Kendi adıyla anılan nota sistemini bulan Osman Dede, aynı zamanda önemli bir bestekâr ve şairdir. Birçok klasik eser ve Mevlevi ayinlerinin yanı sıra, Türk din musikisi formlarının en büyük ve makamsal açıdan en kapsamlı eseri olarak bilinen Mîrâciye’ yi bestelemiştir. Nâyi Osman Dede sözlerini bizzat yazdığı eserini yedi bahir (bölüm) halinde bestelemiştir. Eserde üstün bir mûsikî ve tasavvuf kültürünün, ustalıklı bir sanat anlayışı ile dile getirildiği görülmektedir. Bu eser, musikişinaslarımızca önemli bir eser olarak kabul edilmiş ve 1700-1729 yılları arasında bestelenmiş olabileceği düşünülürse, yaklaşık üç yüz yıldır icra edilmektedir. Bu sebeple incelenen eser, Türk musikisinde bestelendiği dönem ve günümüzün makam tarifi ve uygulamaları açısından benzerlik ve farklılıkları temelinde oldukça büyük önem arz etmektedir. Bu araştırmada; “Miraç” kavramı Kur’an, hadis ve tasavvuf kaynakları çerçevesinde incelenip anlatılmıştır. Ayrıca eser, makamsal açıdan ezgi çekirdekleri analizi ile incelenip beste yapısı makamsal kalıplar üzerinden ifade edilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentDiğertr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-04-19T06:35:09Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster