dc.contributor.advisor | Özman, Merve | |
dc.contributor.author | Şahin, Ekin | |
dc.date.accessioned | 2024-02-23T09:37:43Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-01-16 | |
dc.identifier.citation | ŞAHİN, Ekin. Manifestations of Realism and Trauma in Sherman Alexie’s The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven, Reservation Blues, and The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, Master’s Thesis, Ankara, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34731 | |
dc.description.abstract | Being exposed to centuries of settler colonial practices has had long-term effects on Native Americans. This thesis examines how Sherman Alexie’s The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven (1993), Reservation Blues (1995) and The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian (2007) depict the historical trauma caused by settler colonialism and the reservation experience through different manifestations of realism. These three works convey the reservation experience through partly autobiographical characters who live on the Spokane Reservation and focus on discussions of ethnic identity in the United States. Utilizing Maria Yellow Horse Brave Heart’s concepts of “historical trauma” and “historical trauma response” to offer close readings of the selected works, this study focuses on the uses of “reservation realism,” magical realism, and autoethnography, respectively in each chapter, revealing Alexie’s attempt to realistically reflect Native American experience despite existing racial hierarchies, prejudices, stereotypes, and selective historiography. | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Settler colonialism | tr_TR |
dc.subject | Native Americans | tr_TR |
dc.subject | Reservation | tr_TR |
dc.subject | Historical trauma | tr_TR |
dc.subject | Realism | tr_TR |
dc.subject | Sherman Alexie | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Amerika Birleşik Devletleri tarihi | tr_TR |
dc.title | Manifestations of Realism and Trauma in Sherman Alexie's The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven, Reservation Blues, and The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Yüzyıllar boyunca yerleşimci sömürgeciliğe maruz kalmanın Yerli Amerikalılar üzerinde uzun vadeli etkileri olmuştur. Bu tez Sherman Alexie’nin The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven (1993), Reservation Blues (1995) ve The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian (2007) adlı eserlerinde gerçekçiliğin farklı görünümleri aracılığıyla yerleşimci sömürgeciliğin neden olduğu tarihsel travmayı ve rezervasyon deneyimini nasıl tasvir ettiğini incelemektedir. Bu üç eser, rezervasyon deneyimini Spokane Rezervasyonu’nda yaşayan yarı otobiyografik karakterler üzerinden aktarmakta ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki etnik kimlik tartışmalarına odaklanmaktadır. Çalışma, seçilen eserlere yakın okumalar yaparken Maria Yellow Horse Brave Heart’ın “tarihsel travma” ve “tarihsel travma tepkisi” kavramlarından faydalanır. Eserleri sırasıyla “rezervasyon gerçekçiliği,” büyülü gerçekçilik ve otoetnografi merceğinden okuyarak, Alexie’nin ırksal hiyerarşilere, önyargılara, stereotiplere ve seçici tarih yazımına rağmen Yerli Amerikalı deneyimini gerçekçi bir şekilde yansıtma çabasını ortaya koyar. | tr_TR |
dc.contributor.department | Amerikan Kültürü ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-02-23T09:37:43Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |