dc.contributor.advisor | Karaağaç, Ebru | |
dc.contributor.author | Şahin, Ebru | |
dc.date.accessioned | 2024-02-20T06:11:56Z | |
dc.date.issued | 2024-04-05 | |
dc.date.submitted | 2023-12-13 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34715 | |
dc.description.abstract | Today, how Baroque music should be played and whether the Baroque Period
influenced today's musical styles is still a matter of debate. Especially when we look
at J.S.Bach's violin works, the vibrato technique, which is very close to the Romantic
Period's interpretation of the work and applied more than necessary, reveals the
opposite musical expression in the work. The interpretation of Bach, a great
composer with the most disagreements about the interpretation of his works, is very
important in this respect. Before interpreting a Baroque work, the interpretation
should be made by examining the period characteristics of that work. In this study,
qualitative research method was used and J.S.Bach's Violin - Harpsichord Sonata
in C minor was analyzed in terms of form and musical aspects. In this study, the
innovative structure that Bach pioneered to the composers of the Classical Period
by moving away from the baroque structure with this sonata was revealed and it
was aimed that the performers would have information about the work for more
accurate interpretation. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Bach, sonat, form, analiz, yorumlama. | tr_TR |
dc.subject | Bach | |
dc.subject | Sonat | |
dc.subject | Form | |
dc.subject | Analiz | |
dc.subject | Yorumlama | |
dc.subject.lcsh | Müzik | tr_TR |
dc.title | Barok Dönem Müziğinin Stil Özellikleri Ve Johann Sebastian Bach’in “Bwv 1017 Do Minör Keman-Harpsichord” Sonatının İncelenmesi ve Günümüzde Yorumlanması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Günümüzde Barok müziğin nasıl çalınması gerektiği ve Barok Dönem’in günümüz
müzik tarzlarını etkileyip etkilemediği halen tartışılan bir konudur. Özellikle
J.S.Bach’ın keman eserlerine bakıldığında, Romantik Dönem eser yorumuna
oldukça yakın ve gereğinden fazla uygulanan vibrato tekniği ile eserde tam tersi bir
müzikal ifadeyi ortaya çıkarmaktadır. Eserlerinin yorumlanması konusunda en fazla
görüş ayrılığının yaşandığı büyük bir besteci olan Bach’ın, günümüzde
yorumlanması bu açılardan oldukça önemlidir. Bir Barok eserini yorumlamadan
önce, o eserin dönem özellikleri incelenerek yorumlama yapılmalıdır. Bu çalışma da
nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup, J.S.Bach’ın Do minör Keman –Harpsichord
Sonatı ele alınarak, form ve müzikal açıdan incelenmiştir. Bu çalışmada, Bach’ın bu
sonatı ile barok yapıdan uzaklaşarak Klasik Dönem bestecilerine öncü olduğu
yenilikçi yapı ortaya konulmuş ve icracıların eser hakkında daha doğru yorumlama
konusunda bilgi sahibi olması hedeflenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yayılı Çalgılar | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-02-21T06:11:56Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |