Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorErbil, Yiğit
dc.contributor.authorÖzdemir, İpek
dc.date.accessioned2024-02-09T07:45:26Z
dc.date.issued2024-01-15
dc.date.submitted2024-01-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34588
dc.description.abstractCulture, encompasses all the values of thought and art possessed by every community that has gained its sovereignty and constitutes the identity of tradition. The Hittites, the first founder of a centralized state organization in Anatolia, that were able to successfully preserve the cultural and social network of relations with both local integrity and the complex artistic structure that emerged from the interaction with different ethnic groups. The most basic indicator of the Hittite understanding of art, which has different sub-branches within itself, is the culture of clothing. This culture, like other civilizations in historical periods, is a unique act of emulation. Given the depicted artifacts, clothing is not only a descriptive object but also a social iconic norm of the Hittites. Studies show that a newly established state has a clothing consciousness as a sign of its identity. The place and purpose of use of clothing within the Hittite social state understanding varies. The hierarchy of dress within the society is most clearly seen on Hittite women. Hittite women, who belonged to two social groups, free or enslaved, wore unique clothes that defined their political and social identities in the ceremonies and celebrations they were in charge of. In the early statehood period, although there were color differences in women's clothes, a common dress culture was tried to be established and social status distinction was not reflected in the language of art. As a result of the increase in women's political and priestly activity during the Imperial Period, fabrics and headdresses were added to the dress style to ennoble and emphasize their different features. In this thesis, it has been tried to evaluate the change in the dress culture of Hittite women and its impact on women's identity over time with a holistic perspective in the light of depictive artifacts and written documents.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKadın
dc.subjectKıyafet kültürü
dc.subjectHiyerarji
dc.subject.lcshArkeolojitr_TR
dc.titleEski Hitit Döneminden İmparatorluk Dönemi Sonuna Kadar Tasvirli Eserlerde Kadın Kıyafetleritr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetKültür, egemenliğini kazanmış her topluluğun sahip olduğu düşünüş ve sanat değerlerinin tümünü kapsaması ve gelenek kimliğini oluşturmasıdır. Anadolu’ da merkezileşmiş devlet teşkilatının ilk kurucusu olan Hititler, kültürel ve sosyal ilişki ağını hem yerel bütünsellikle hem de farklı etnik gruplarla olan etkileşimle doğan komplike sanat yapısını başarıyla koruyabilmişlerdir. Kendi içerisinde farklı alt dalları olan Hitit sanat anlayışının en temel göstergesini kıyafet kültürü oluşturmaktadır. Bu kültür, tarihi dönemlerdeki diğer medeni uygarlıklar gibi kendi içerisinde özgün bir öykünme eylemidir. Tasvirli eserler göz önüne alındığında kıyafet, sadece betimsel bir nesne olmasından ziyade Hititlerin içtimai ikonik normudur. Yapılan çalışmalar, yeni kurulan bir devletin kendi kimlik belirtisi olarak giyim bilincine sahip olduğunu göstermektedir. Kıyafetin, Hitit sosyal devlet anlayışı içerisinde kullanım yeri, amacı farklılık göstermektedir. Toplum içerisinde oluşturulmaya çalışan kıyafet hiyerarşisi en belirgin olarak Hitit kadınları üzerinde görülmektedir. Hür veya esir olmak üzere iki sosyal gruba ait olan Hitit kadınları, görevli oldukları seremoni ve kutlamalarda siyasi ve sosyal kimliklerini tanımlayıcı özgün kıyafetler giymişlerdir. Erken devletleşme döneminde, kadın kıyafetlerinde renk farkı olsa da ortak kıyafet kültürü oluşturulmaya çalışılmış ve sosyal statü ayrımı sanat dilinde yansıtılmamıştır. İmparatorluk Dönemi ile birlikte kadının siyasi ve rahibe etkinliğinin artması sonucu, kıyafet stilinde yüceltici, farklı özelliklerini ön plana çıkarıcı kumaş ve başlık parçaları eklenmiştir. Hazırlanmış olan bu tezde, Hitit kadının sahip olduğu kıyafet kültüründeki değişimin neye bağlı olarak geliştiği, zaman içerisinde kadın kimliğindeki etkisi tasvirli eserler ve yazılı belgeler ışığında bütünsel bakış açısı ile değerlendirilmeye çalışılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentArkeolojitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-02-09T07:45:26Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster