dc.contributor.advisor | Düger, Tülin | |
dc.contributor.author | Çaylak, Mehtap | |
dc.date.accessioned | 2024-02-08T10:36:39Z | |
dc.date.issued | 2024-01 | |
dc.date.submitted | 2024-01 | |
dc.identifier.citation | Çaylak M., Otizm Spektrum Bozukluğu Olan ve Tipik Gelişim Gösteren Çocuklarda İşlevsellik, Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırılması (ICF) Temelli Uygulanan Değerlendirme Sonuçlarının Karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Programı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34569 | |
dc.description.abstract | Our study was designed to examine the body functions, activity
independence levels and participation levels of children diagnosed with autism spectrum
disorder (ASD) holistically within the framework of ICF and compare them with
typically developing children, to reveal similarities/differences and to determine the
children's functionality profiles. 27 boys aged 5-10 were included in both groups.
Evaluations of the groups regarding their body functions, activity independence levels
and participation levels were made based on the ICF framework. Body functions were
evaluated using the Bruininks-Oseretsky Motor Proficiency 2 Test Short Form (BOT 2-
SF) and Dunn Sensory Profile, activity independence levels were evaluated using the
Pediatric Disability Assessment Inventory (PEDİ), and participation levels were
evaluated using the Child and Adolescent Participation Scale (CASP). It was found that
the motor proficiency levels, sensory profiles, activity independence levels and
participation levels of children with ASD were weaker than typically developing
children (p<0.05). It was determined that as the motor proficiency level of children with
ASD and typically developing children increased, their activity independence and
participation levels increased (p<0.05), and that the children's sensory profiles did not
affect their activity independence and participation levels (p>0.05). It was also found
that as children's activity independence level increased, their participation levels
increased (p<0.05). Our study showed that the motor proficiency levels of children with
ASD and typically developing children significantly affected their activity independence
level and participation level. It was understood that increasing children's motor
proficiency levels in ASD rehabilitation has an important role in ensuring activity
independence and increasing their participation in daily life. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | tr_TR |
dc.subject | OSB | tr_TR |
dc.subject | ICF | |
dc.subject | duyu profili | |
dc.subject | motor yeterlilik | |
dc.subject | fizyoterapi ve rehabilitasyon | |
dc.subject.lcsh | Pediatri | tr_TR |
dc.title | Otizm Spektrum Bozukluğu Olan ve Tipik Gelişim Gösteren Çocuklarda İşlevsellik, Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırılması (ICF) Temelli Uygulanan Değerlendirme Sonuçlarının Karşılaştırılması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Çalışmamız otizm spektrum bozukluğu (OSB)
tanılı çocukların vücut fonksiyonlarını, aktivite bağımsızlık seviyelerini ve katılım
düzeylerini ICF çerçevesinde bütünsel bir şekilde ele alıp tipik gelişim gösteren
çocuklarla karşılaştırarak benzerlikleri, farklılıkları ortaya çıkarmak ve çocukların
işlevsellik profillerini belirleyebilmek amacıyla oluşturuldu. Her iki gruba da 5-10 yaş
aralığında 27 erkek çocuk dahil edildi. Grupların vücut fonksiyonları, aktivite
bağımsızlık seviyeleri ve katılım düzeylerine ilişkin değerlendirmeleri ICF çerçevesi
temel alınarak yapıldı. Vücut fonksiyonları Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlilik 2 Testi
Kısa Formu (BOT 2-KF) ve Dunn Duyu Profili, aktivite bağımsızlık seviyeleri Pediatrik
Özürlülük Değerlendirme Envanteri (PÖDE) ve katılım düzeyleri Çocuk ve Adölesan
Katılım Anketi (ÇAKA) kullanılarak değerlendirildi. OSB’li çocukların motor yeterlilik
düzeylerinin, duyusal profillerinin, aktivite bağımsızlık seviyelerinin ve katılım
düzeylerinin tipik gelişim gösteren çocuklara göre daha zayıf olduğu bulundu (p<0.05).
OSB’li ve tipik gelişim gösteren çocukların motor yeterlilik düzeyi arttıkça aktivite
bağımsızlık seviyesi ve katılım düzeylerinin arttığı (p<0.05), çocukların duyusal
profillerinin aktivite bağımsızlık seviyesini ve katılım düzeyini etkilemediği (p>0.05)
saptandı. Ayrıca çocukların aktivite bağımsızlık seviyesi arttıkça katılım düzeylerinin
arttığı (p<0.05) bulundu. Çalışmamız OSB’li ve tipik gelişim gösteren çocukların motor
yeterlilik düzeylerinin aktivite bağımsızlık seviyesini ve katılım düzeyini önemli ölçüde
etkilediğini gösterdi. OSB rehabilitasyonunda çocukların motor yeterlilik düzeylerini
artırmanın aktivite bağımsızlığının sağlanmasında ve günlük yaşama katılımlarının
artmasında önemli role sahip olduğu görüldü. | tr_TR |
dc.contributor.department | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-12T10:36:39Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | workingPaper | tr_TR |