dc.contributor.advisor | Turan, F. Figen | |
dc.contributor.author | Doğan, Naze Deniz | |
dc.date.accessioned | 2024-02-01T08:28:09Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-01-05 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34558 | |
dc.description.abstract | In this research; It was aimed to determine whether there is a significant
difference between the name writing, print awareness and alphabet knowledge of
normally developing preschool children according to age, socioeconomic status,
gender and parents' education level, and to compare them with children in the risk
group in terms of early literacy. Relational screening model was used. In the study,
within the "Demographic Family Information Form" that prepared by the researcher
to determine the demographic characteristics of the child and the family, assessment
tools were used as follows; "Name Writing Performance Evaluation" to evaluate name
writing performances, and "Early Literacy Skills Assessment Tool (EOBDA)" to
evaluate print awareness and phonological awareness, ''Letter Knowledge'' to evaluate
alphabet knowledge, ''Home Environment Early Literacy Scale (EROY-EV)'' to
evaluate the home early literacy environment and ''Early Development Inventory
(EGE)'' to evaluate children's development. The sample of the study consisted of 97
children between the ages of 3 and 6 who attended private and public kindergartens in
Ankara and whose families voluntarily agreed to participate, as well as 23 children
with low scores in terms of early literacy and their families. The families of all
participants were informed about the study and signed an informed consent form. The
findings of the research showed that there were significant differences in name writing,
print awareness and alphabet knowledge between the normally developing group and
the risky developing group. Significant differences were found in name writing, print
awareness and alphabet knowledge according to age and gender, but no statistically
significant difference was found according to socioeconomic status and parental
education level. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | dil gelişimi | tr_TR |
dc.subject | isim yazma becerisi | tr_TR |
dc.subject | yazı farkındalığı | tr_TR |
dc.subject | sesbilgisel farkındalık | tr_TR |
dc.subject | alfabe bilgisi | tr_TR |
dc.subject | erken okuryazarlık | tr_TR |
dc.subject | Language development | tr_TR |
dc.subject | name writing skill | tr_TR |
dc.subject | print awareness | tr_TR |
dc.subject | alphabet knowledge | tr_TR |
dc.subject | early literacy | tr_TR |
dc.subject.lcsh | A - Genel konular | tr_TR |
dc.title | Okul Öncesi Dönem Çocukların İsim Yazma, Yazı Farkındalığı ve Alfabe Bilgisi Becerilerinin İncelenmesi ve Erken Okuryazarlık Açısından Risk Grubunda Olan Çocuklarla Karşılaştırılması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada; normal gelişim gösteren okul
öncesi çocukların isim yazma, yazı farkındalığı ve alfabe bilgisinin yaş,
sosyoekonomik durum, cinsiyet ve anne babanın eğitim düzeyi ile arasında anlamlı bir
farkın olup olmadığının belirlenmesi, erken okuryazarlık açısından risk grubunda olan
çocuklarla karşılaştırılması amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmada çocuğun ve ailenin demografik özellikleri belirlemek amacıyla
araştırmacı tarafından hazırlanan “Demografik Aile Bilgi Formu’’, isim yazma
performanslarının değerlendirilmesi için “İsim Yazma Performans Değerlendirme’’,
yazı farkındalığı ve sesbilgisel farkındalığı değerlendirmek için “Erken Okuryazarlık
Becerilerini Değerlendirme Aracı (EOBDA)’’, alfabe bilgisini değerlendirmek için
“Harf Bilgisi’’, ev erken okuryazarlık ortamının değerlendirilmesi amacıyla “Ev
Ortamı Erken Okuryazarlık Ölçeği (EROY-EV)’’ çocukların gelişimlerini
değerlendirmek amacıyla “Erken Gelişim Envanteri(EGE)’’ değerlendirme araçları
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinde 3-6 yaş arası özel ve resmi
anaokullarına devam eden ailesi gönüllü olarak katılmayı kabul eden 97 çocuk ve
ayrıca erken okuryazarlık açısından düşük puan alan 23 çocuk ve bu çocukların aileleri
oluşturmuştur. Tüm katılımcıların ailelerine çalışma hakkında bilgi verilerek
bilgilendirilmiş onam formu imzalatılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular normal
gelişim gösteren grup ile riskli gelişim gösteren grup arasında isim yazma, yazı
farkındalığı ve alfabe bilgisinin anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği bulunmuştur. İsim
yazma, yazı farkındalığı ve alfabe bilgisinin yaşa ve cinsiyete göre anlamlı farklılık
bulunmuş, sosyoekonomik durum ve ebeveyn eğitim düzeyine göre istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-05T08:28:09Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |