dc.contributor.advisor | Genç Tokgöz, Derya Deniz | |
dc.contributor.author | Doğrusever, Firdevs | |
dc.date.accessioned | 2023-12-12T12:50:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-09-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34374 | |
dc.description.abstract | The Hybrid Single-Particle Lagrangian Integrated Trajectory (HYSPLIT) model (web-version) was used to simulate hourly 96-hr back trajectories arriving at a rural site in the Eastern Mediterranean, at altitude of 1500 m from the surface, for each day between 2010 and 2013 years. Two meteorological data archives (NCEP/NCAR Reanalysis and GDAS1) and vertical velocity methods (isentropic and model vertical velocity) were used as model inputs as these are the most widely used input variables. The sensitivity of trajectories to model inputs was measured by the absolute horizontal transport deviation (AHTD), the absolute vertical transport deviation (AVTD) and the relative horizontal transport deviation (RHTD) statistics. Both the meteorological archive and vertical transport method significantly influenced the trajectories. Trajectories simulated by NCEP/NCAR Reanalysis archive were less sensitive to the vertical transport method than trajectories simulated by the GDAS1 archive. Cluster Analysis by SPSS (k-means technique) was applied for each back trajectory data set to classify them into similar groups (clusters). Based on their speed, back trajectories in each data set were classified into five clusters. To examine the dependence of potential source directions of pollutants (i.e. cluster centroids) to the HYSPLIT model inputs, differences of sulfate concentrations were discussed. The results indicated that there were discrepancies in the interpretation of the source-receptor relationship when different inputs were used to run the HYSPLIT model.
Keywords: Back trajectory, Clustering, HYSPLIT, GDAS1, NCEP/NCAR Reanalysis, Air quality modelling | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Back trajectory | tr_TR |
dc.subject | Clustering | tr_TR |
dc.subject | HYSPLIT | tr_TR |
dc.subject | GDAS1 | tr_TR |
dc.subject | NCEP/NCAR Reanalysis | tr_TR |
dc.subject | Air quality modelling | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Çevre mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Determination of Sensitivity of Hysplit Back Trajectories for Input Data Commonly Used in Turkey | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | HYSPLIT modeli web sürümü, 2010 ile 2013 yılları arasında her gün için Doğu Akdeniz'de yüzeyden 1500 m yükseklikteki kırsal bir bölgeye varan 96 saatlik geri yörüngeleri saatlik olarak simüle etmek için kullanıldı. En yaygın kullanılan girdi değişkenleri olmaları nedeniyle model girdileri olarak iki meteorolojik veri arşivi (NCEP/NCAR Reanaliz ve GDAS1) ve dikey hız yöntemleri (izentropik ve model dikey hız) kullanılmıştır. Yörüngelerin model girdilerine duyarlılığı, mutlak yatay aktarım sapması (AHTD), mutlak dikey aktarım sapması (AVTD) ve bağıl yatay aktarım sapması (RHTD) istatistikleriyle ölçüldü. Hem meteorolojik arşiv hem de dikey taşıma yöntemi yörüngeleri önemli ölçüde etkiledi. NCEP/NCAR Reanaliz arşivi tarafından simüle edilen yörüngeler, dikey taşıma yöntemine karşı GDAS1 arşivi tarafından simüle edilen yörüngelere göre daha az duyarlı bulunmuştur. Her bir geri yörünge veri seti için bunları benzer gruplara (kümelere) sınıflandırmak üzere SPSS ile Küme Analizi (k-ortalamalar tekniği) uygulandı. Hızlarına bağlı olarak, her veri setindeki geri yörüngeler 5 kümeye ayrıldı. Kirleticilerin potansiyel kaynak yönlerinin (yani küme merkezlerinin) HYSPLIT modeli girdilerine bağımlılığını incelemek için sülfat konsantrasyonlarındaki farklılıklar tartışıldı. Sonuçlar, HYSPLIT modelini çalıştırmak için farklı girdiler kullanıldığında kaynak-alıcı ilişkisinin yorumlanmasında farklılıklar olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Geri yörünge, Kümeleme, HYSPLIT, GDAS1, NCEP/NCAR Reanaliz, Hava Kalitesi Modellemesi | tr_TR |
dc.contributor.department | Çevre Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-12-12T12:50:07Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |