dc.contributor.advisor | Erol, Burçin | |
dc.contributor.author | Çakmak Özgürel, Cansu | |
dc.date.accessioned | 2017-05-31T08:27:39Z | |
dc.date.available | 2017-05-31T08:27:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-11-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3419 | |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to analyse the changing representation of African women -
specifically Igbo women- in postcolonial Nigeria through an in depth reading of Buchi
Emecheta’s Second Class Citizen (1974) and Chinua Achebe’s Things Fall Apart
(1958) and Anthills of the Savannah (1987), since these novels employ female
protagonists and significant female characters who represent new African women with
higher education in order to fulfil their ideals and ambitions and assert themselves as
individuals in terms of protagonists’ questioning and opposing the patriarchal structures
and limitations which restrict their lives socio-economically and socio-culturally.
In the first chapter of this thesis, Buchi Emecheta’s Second Class Citizen is analysed in
order to illustrate how Emecheta represents the newly emerging Nigerian women’s
identities and their status through Adah, the heroine of the novel. On account of her
education Adah is proven to be a representation of Nigerian women who struggle
against patriarchal restrictions in order to fulfil her dreams and ideals to assert
themselves as individuals owing to her determination and self-confidence.
In the second chapter, Chinua Achebe’s representations of African women in Things
Fall Apart and Anthills of the Savannah are discussed. In Things Fall Apart which takes
place in precolonial Nigeria, it is pointed out that although limited, the women
characters have some power according to the rules of the society they belong to. Invi
Anthills of the Savannah, which is Achebe’s last novel set in postcolonial Nigeria, the
heroine, Beatrice and other female characters are capable of existing as individuals in
the society and they do not necessarily have to have stereotypical roles as mothers and
wives in order to survive on their own. Moreover, they are leaders and decision makers
contributing to their society and country.
In the conclusion, it is concluded that the representation of African women has changed
as reflected in the heroine Adah, Beatrice and other female characters in these novels.
Even though African understanding of colonialism and patriarchy leaves a limited space
for these women, ironically they can benefit from the opportunities that colonialism has
brought to Nigeria: education; thus, it is pointed out that the conventional roles | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Buchi Emecheta | tr_TR |
dc.subject | Chinua Achebe | tr_TR |
dc.subject | Second class citizen | |
dc.subject | Things fall apart | |
dc.subject | Anthills of the Savannah | |
dc.title | Changing Representations of African Women in Buchi Emecheta’s Second Class Citizen and Chinua Achebe’s Things Fall Apart and Anthills of the Savannah | tr_TR |
dc.title.alternative | Buchi Emecheta’nın Second Class Citizen ve Chinua Achebe’nin Things Fall Apart ve Anthills of the Savannah adlı eserlerinde Afrikalı kadınların değişen betimlemeleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez, Buchi Emecheta’nın Second Class Citizen (İkinci Sınıf Vatandaş) (1974) ve
Chinua Achebe’nin Things Fall Apart (Parçalanma) (1958) ve Anthills of the Savannah
(1987) isimli eserlerindeki değişen Afrikalı -özellikle de Igbo- kadın betimlemelerini
incelemektedir. Nijeryalı kadın yazar Buchi Emecheta ve erkek yazar Chinua Achebe,
ataerkil düzen tarafından özellikle sömürgecilik döneminde baskı altına alınmış Afrikalı
kadınlara ses kazandırmak, toplum içindeki rollerini ve statülerini yeniden tanımlamak
ve betimlemek amacıyla, eserlerinde güçlü kadın başkarakterlere yer vermektedirler.
Tezin birinci bölümünde, Buchi Emecheta’nın Second Class Citizen adlı eserinde
başkahraman Adah aracılığı ile ortaya çıkan yeni Nijeryalı kadının kimliğini ve
toplumdaki yerini yazarın nasıl aktardığı incelenmektedir. Adah’ın, bir birey olarak
gelişebilmek, ideallerini gerçekleştirebilmek amacıyla, içinde bulunduğu baskıcı
ataerkil düzene karşı çıkarak, ironik bir şekilde sömürgecilik döneminin sağladığı
eğitim olanaklarından yararlanarak, bir birey olarak toplumda yer kazanmak isteyen
çalışkan, kendine güvenen ve bağımsız Afrikalı kadınları temsil ettiği ortaya konmuştur.
Çalışmanın ikinci bölümünde, Chinua Achebe’nin Things Fall Apart ve Anthills of the
Savannah isimli romanlarında, Nijeryalı erkek bir yazar olarak Achebe’nin Afrikalı
kadınları nasıl tasvir ettiği tartışılmaktadır. Nijerya’ da sömürgecilik dönemi öncesi
geçen Thing Fall Apart isimli eserde, kadınların içinde bulunduğu düzenin kurallarınaiv
göre, kısıtlı da olsa güç sahibi olabilecekleri ve toplumda önemli görevleri ve katkıları
olduğu tartışılmaktadır. Achebe’nin en son eseri olan ve sömürgecilik sonrası dönemde
geçen Anthills of the Savannah da, kadın başkahraman, Beatrice ve romanda yer verilen
diğer kadın karakterlerin, artık toplumda birey olarak var olabildikleri ve basmakalıp
roller içerisinden sıyrıldıkları hatta karar verici liderler oldukları ve önemli roller
üstlendikleri ortaya konmaktadır.
Sonuç bölümünde ise, söz konusu eserlerde, Adah’ın, Beatrice’ in ve diğer kadın
karakterlerin analizleri doğrultusunda, Afrikalı kadınların edebi betimlemelerinin nasıl
bir değişim ve gelişim geçirdiği ortaya konmaktadır. Nijerya’daki ataerkil anlayış bu
kadınlara kısıtlı bir alan bıraksa da, sahip oldukları eğitim sayesinde kendilerini birey
olarak topluma kabul ettiren ve hedeflerini gerçekleştiren Afrikalı kadının geleneksel rol
ve statüsü, kendi beklentilerini, isteklerini karşılayabilmek için toplumda | tr_TR |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |