dc.contributor.advisor | Süalp, Eren | |
dc.contributor.author | Gültekin, Gürkan | |
dc.date.accessioned | 2023-11-17T10:31:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-10-04 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34157 | |
dc.description.abstract | In this study, the guitar transcriptions made by the composers themselves, which
are rare in guitar literature, were examined. The instances selected from such works
were discussed in the concept of fundamental principles of transcription and the
extent to which those principles apply to these instances, was evaluated.
In this context, all of the works that the scores of which can be reached, were taken
into consideration. As a result, three works that belong to different composers, were
examined.
By making measure-level comparisons of the original versions and the guitar
transcriptions of these works, their melodic, harmonic and rhythmic differences were
determined. With the guidance of the data obtained, interpretations were made on
the degree that the composers remain consistent with their original works.
In the end, the results obtained from the study were summarized in a general
perspective, along with the explanations of the results obtained in terms of the goals
of the study and suggestions that will shed light on future research. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Klasik gitar | |
dc.subject | Transkripsiyon | |
dc.subject | Mompou | |
dc.subject | Santorsola | |
dc.subject | Villa-Lobos | |
dc.subject.lcsh | Müzik | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Müzik literatürü | tr_TR |
dc.title | Bestecilerin Kendi Eserlerinden Yaptıkları Gitar Transkripsiyonlarının İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, gitar transkripsiyon literatüründe ender olarak rastlanan, bestecinin
kendisi tarafından yapılmış olan gitar transkripsiyonları incelenmiştir. Söz konusu
eserlerden seçilen örnekler, transkripsiyonun temel ilkeleri kapsamında ele alınmış
ve bu ilkelere ne derecede bağlı kaldıkları değerlendirilmiştir.
Bu bağlamda, yapılan literatür taraması sonucunda notalarına ulaşılabilen bütün
eserler değerlendirmeye alınmış, bunun sonucunda da her biri ayrı bir besteciye ait
olan üç eser incelenmiştir.
Eserlerin orijinal versiyonları ile gitar transkripsiyonlarının ölçü bazında
karşılaştırması yapılarak, arada melodi, armoni ve ritm açısından ne gibi farklılıklar
olduğu belirlenmiş, elde edilen veriler ışığında bestecilerin transkripsiyonda, eserin
aslına ne derecede bağlı kaldıkları yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda, elde edilen bulguların genel çerçevede bir özeti çıkarılmış,
amaç ve hedefler doğrultusunda elde edilen sonuçlar açıklanarak gelecek araştırma
ve çalışmalara ışık tutacak öneriler verilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Piyano | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-11-17T10:31:46Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |