dc.contributor.advisor | Dalgıç, Başak | |
dc.contributor.author | Özeskici, Aybars İlter | |
dc.date.accessioned | 2017-05-30T12:35:40Z | |
dc.date.available | 2017-05-30T12:35:40Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-12-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3411 | |
dc.description.abstract | In this thesis, the effects of competition on market economy and the importance of
competition policies is assessed and, the efficiency of Turkish Competition Authority as
the main regulatory authority responsible from competition policies in Turkey, is
evaluated comparatively with other countries using Data Envelopment Analysis.
Competition is the main factor on which a consensus is reached and required for a well-
functioning and sustainable market economy. Competition maximizes both individual
and social welfare. In a market economy, what is meant to be reached by competition is
forming a consumer ruling structure, where the price of commodities and services are
determined by supply-demand conditions and, accordingly efficient resource allocation
is realized.
In an economic system, it is not possible to meet all the conditions of a perfectly
competitive market while failing to meet one or more of such conditions gives rise to
market failures. Under such circumstances, public authorities are required to establish
and execute competition policies in order to ensure that competition process works
efficiently in the markets. Competition policies are public policies providing the
sustainability of competition, giving rise to competitive and efficient firms and making
the markets function better. These policies are executed by various competition
authorities that monitor, supervise and impose sanctions in order to sustain competition.
In Turkey, competition policies are tried to be designed in line with those of developed
countries. Turkish Competition Authority is authorized as the main regulatory body to
establish and monitor the competition in markets, as well as the other regulatory
authorities which are formed to monitor the market conditions in various industries.
Considering their economic impacts, measurement of the efficiency levels of
competition authorities is crucial for designing better processes and structures. In this
study, the efficiency of the Turkish Competition Authority is explored in comparison
with other authorities operating in the world by employing Data Envelopment Analysis-
a non-parametric efficiency measurement methodology. The study utilizes the data
collected by Global Competition Review (GCR).vii
Results of the analyses suggest that Turkish Competition Authority is performing with a
low efficiency level compared to the other authorities in question. Based on the
technical and scale efficiency scores calculated under the assumption of variable returns
to scale, it should be noted that Turkish Competition Authority could benefit from
economies of scale and, provide more public services with the same level of inputs and
in turn could function more compatibly with the aimed practices in developed countries. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Rekabet | tr_TR |
dc.subject | Competition | tr_TR |
dc.title | Rekabet Otoritelerinin Etkinliğinin Ölçülmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tezde rekabetin piyasa ekonomisine etkileri ve rekabet politikalarının önemi
incelenmiş, Türkiye’de rekabet politikalarından sorumlu temel kurum olan Rekabet
Kurumu’ nun etkinliği Veri Zarflama Analizi kullanılarak diğer ülkelerle karşılaştırmalı
olarak ele alınmıştır.
Piyasa ekonomilerinin işlemesi ve sürekliliği için gerekli olan ve üzerinde mutabakat
sağlanan en temel öge rekabettir. Rekabet hem bireysel faydayı hem toplumsal refahı
ençoklaştırmaktadır. Piyasa ekonomisinde, rekabet ile ulaşılmak istenen tüketicinin
egemen olduğu, malın fiyatının arz talep dengesi içerisinde belirlendiği bir yapı
oluşturmak ve bu yolla kaynakların etkin dağılımını sağlamaktır.
İktisadi açıdan tam rekabet koşullarının yerine getirilmesi pratikte mümkün olmamakla
birlikte bu koşullardan bir veya birkaçının gerçekleşmemesi piyasa başarısızlıklarına
neden olmaktadır. Bu durum kamu otoritesinin rekabet sürecinin etkin işlemesi için
rekabet politikaları oluşturmasını ve uygulamasını gerektirir. Rekabet politikaları
rekabet koşulların devamlılığını, rekabetçi ve etkin firmaların oluşmasını, piyasanın
daha iyi işlemesini sağlayan kamu politikalarıdır. Bu politikalar, rekabetin ve piyasa
ekonomisinin işlemesi için piyasayı gözetleyen, denetleyen ve yaptırım gücüne sahip
rekabet otoritelerince uygulanır.
Türkiye’de gelişmiş ülkelerle uyumlu rekabet politikaları hedeflenmiştir. Rekabetin
tesisi ve denetlenmesinden sorumlu temel kurum olarak Rekabet Kurumu farklı
sektörlerdeki piyasa şartlarını izlemek amacıyla da farklı düzenleyici otoriteler
yetkilendirilmiştir.
Rekabet otoritelerinin iktisadi etkileri dikkate alındığında, etkinliklerinin ölçümü bu
ölçümlerin sonuçlarına göre etkinliklerini artıracak süreç ve yapıların tasarlanması
açısından önemlidir. Bu çalışmada parametrik olmayan etkinlik ölçüm yöntemlerinden
Veri Zarflama Analizi kullanılarak Türkiye’deki Rekabet Kurumu’nun etkinliği çeşitli
ülkelerle karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Çalışma Global Competition Review
(GCR) tarafından “Rating Enforcement” adıyla yayımlanan araştırmadan elde edilen
verilere dayanmaktadır.v
Yapılan
analizlerin
karşılaştırıldığında,
sonuçlarına
Rekabet
göre
diğer
Kurumu’nun
ülkelerin
etkinlik
rekabet
düzeyinin
otoriteleri
düşük
ile
olduğu
görülmektedir. Ölçeğe göre değişen getiri varsayımı ile yapılan teknik etkinlik ve ölçek
etkinliği
skorlarına
bakıldığında,
Rekabet
Kurumu’nun
ölçek
etkinliğinden
yararlanabileceği, aynı girdi miktarı ile daha fazla kamu hizmeti sağlayabileceği bu
yolla hedef olarak belirlediği gelişmiş ülkelerdeki uygulamalara yakınsayabileceği
söylenebilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Maliye | tr_TR |