dc.contributor.advisor | Sönmez, Abdulkerim | |
dc.contributor.author | Aydın, Onur | |
dc.date.accessioned | 2023-08-15T07:55:02Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-13 | |
dc.identifier.citation | Aydın, O. (2023). Bir Toplumsal Hareketlilik Stratejisi Olarak Eğitim ve Mesleki Hayat: Genç Profesyoneller Üzerine Bir İnceleme [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Ankara | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33908 | |
dc.description.abstract | This study examines the acquisition of occupations by young people from professional
occupational groups through higher education as a strategy for social mobility. The research data
have been obtained through in-depth interviews with 40 individuals in professional occupational
groups and the early stages of their working lives. The study analyses the possible links between
education and working life in the process of social mobility and aims to evaluate the relationships
and mechanisms that are effective in producing specific outcomes as expressed in the life histories
of the individuals. Research data indicate that aspirations and expectations are formed first as
imaginations for the future in the early stages of educational life and then given a more concrete
form in the later stages, and the evaluation of opportunities and resources available at the disposal
of family and individual influence occupational choices. Preferences and choices of occupation
are formed based on factors such as family resources, educational and other university facilities,
opportunities for employment after graduation, and the social and cultural facilities available in
the city where the university is located. The valuation of occupations varies according to the status
of an obtained degree in the labour market, the university's reputation, and the family's resources.
The amount of material rewards obtained through the exercise of the profession is a significant
issue when evaluating a profession, and most of the participants think that the amount of income
they earn is below their expectations. However, other factors are also considered by the
participants essential when making evaluations, and these factors may even lead to positive
evaluations even if the material rewards are considered unsatisfactory. The findings suggest that
social mobility should be seen as a dynamic process and treated as a more complex phenomenon
rather than analysing specific causes and consequences. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Toplumsal hareketlilik | tr_TR |
dc.subject | Toplumsal hareketlilik stratejileri | tr_TR |
dc.subject | Profesyonel mesleki hayat | tr_TR |
dc.subject | Eğitimsel kazanım | tr_TR |
dc.subject | Çalışma yaşamı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Sosyoloji | tr_TR |
dc.title | Bir Toplumsal Hareketlilik Stratejisi Olarak Eğitim ve Mesleki Hayat: Genç Profesyoneller Üzerine Bir İnceleme | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, profesyonel meslek gruplarına mensup gençlerin bir toplumsal hareketlilik stratejisi
olarak yükseköğretim aracılığıyla meslek edinme süreçleri, meslek tercihleri ve çalışma hayatına
girişleri sonrasında meslekleri ve toplumsal konumları hakkındaki öznel değerlendirmeleri
hakkındadır. Araştırma verileri profesyonel meslek erbabı ve çalışma yaşamlarının erken
dönemlerinde bulunan 40 kişi ile gerçekleştirilen derinlemesine mülakatlar yoluyla derlenmiştir.
Araştırma, toplumsal hareketlilik sürecinde eğitim ve çalışma yaşamı arasındaki olası bağlantıları
analiz etmekte ve bireysel yaşam hikayeleri üzerinden bir sonucu üretmekte etkin olan ilişkilerin
ve mekanizmaların neler olduklarını ve nasıl bir etki ortaya çıkardıklarını değerlendirmeyi
amaçlanmaktadır. Araştırma bulgularına göre eğitim süreçleri içerisindeki arzu ve beklentiler
temel eğitim döneminde geleceğe yönelik tahayyüller biçiminde oluşmakta, süreç içerisinde aile
ve bireysel düzeyde elde bulunan imkân ve kaynaklar ile elde edilebilecek mükafatların
değerlendirilmesi yoluyla gelişmekte ve biçimlenmektedir. Mesleğe yönelik tercih ve kararlar ise
aile imkânları, üniversiteler, öğrenim alanları ve eğitim alınacak şehir etkenlerine dayalı olarak
merkezi sınavlardan alınan sonuçlar bağlamında biçimlenmektedir. Meslek ile ilgili
değerlendirmeler temel olarak yükseköğretimde kazanılan emek vasfının istihdam piyasası
içerisindeki durumu, mezun olunan üniversitenin itibarı ve ailenin sahip olduğu kaynaklara bağlı
olarak farklılaşmakta ve bu etkenlere bağlı olarak kamu, özel sektör ve kendi hesabına çalışmak
arasında bir yol izlenmektedir. Mesleği icra etmek suretiyle elde edilen mükafatlara yönelik
değerlendirmelerin gelir-kazanç boyutunda beklentinin altında bir gelir elde edildiği öne çıkmakta
ve bu durum Türkiye’nin mevcut iktisadi durumuyla ilişkili olarak değerlendirilmektedir.
Mesleğin icrası yoluyla arzu ve beklentilerin karşılanma düzeyleri ise durumu yeniden gözden
geçirmeye bağlı olarak değişmekte, farklı hususlar ön plana çıkabilmekte ya da beklentiler
karşılanmasa bile mesleğe yönelik değerlendirme olumlu olabilmektedir. Bu bulgulara dayanarak
çalışmanın sonuç kısmında toplumsal hareketliliğin dinamik bir süreç olarak değerlendirilmesi ve
değişkenler biçiminde ifade edilmiş belirli neden ve sonuçların analizi yerine daha kompleks bir
olgu olarak ele alınması gerektiği ifade edilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sosyoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-08-15T07:55:02Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |