dc.contributor.advisor | Özdağ, Ufuk | |
dc.contributor.author | Çeliktaş, Feyza | |
dc.date.accessioned | 2023-08-08T07:35:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-07-24 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33881 | |
dc.description.abstract | Uncle Tom’s Cabin (1851) and Gone with the Wind (1936) still hold a prominant place
in the American public memory. The first novel describes the immoral and unacceptable
aspects of slavery in great length and is considered to be explicit support for the
abolitionist cause in the US. Meanwhile, the second novel foregrounds a love story
happening during the Civil War and Reconstruction Era in the South where people
experience the loss of not only the war but also the idealized way of life in which
everybody, including the slaves, was content. These novels are vastly different in terms
of the ideas they want to convey, yet they were both instrumental in perpetuating
negative stereotypes of African Americans. These novels are master narratives, and the
readers take such texts for granted and do not feel compelled to question their
authenticity. For the contemporary artist Kara Walker, creating counter-narratives is a
way to deal with the repercussions of these two novels in her two early installations:
The End of Uncle Tom and the Grand Allegorical Tableau of Eva in Heaven (1997) and
Gone: An Historical Romance of a Civil War as It Occurred b'tween the Dusky Thighs
of One Young Negress and Her Heart (1995). In these installations, Walker masterfully
links her art to the nineteenth century, a time period depicted in the novels in which
slavery still existed, and presents alternative and disturbing panoramas of slavery
conveniently absent in the novels. The viewers are often uncomfortable about the whole
experience. They remember a point in history that is not palatable. For Walker, this is
the only way in which the conventional historical narratives be challenged, and viewers
feel compelled to confront the uncomfortable truths of slavery. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Enstelasyon sanatı | tr_TR |
dc.subject | Kara Walker | tr_TR |
dc.subject | Kölelik | tr_TR |
dc.subject | Contemporary African American woman artists | tr_TR |
dc.subject | Slavery | tr_TR |
dc.subject | İnstallation art | tr_TR |
dc.title | Kara Walker's Early Installations As Counter-Narratives To Uncle Tom's Cabin And Gone With The Wınd | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Tom Amca’nın Kulübesi (1851) ve Rüzgar Gibi Geçti (1936) romanları Amerikan
toplumsal hafızasında hala önemli bir yere sahiptir. İlk roman, köleliğin kabul edilemez
yönlerini detaylı bir şekilde anlatırken, aynı zamanda Amerika’daki köleliği kaldırma
akımını destekler niteliktedir. İkinci roman ise Amerikan İç Savaşı ve onu takip eden
yeniden yapılanma döneminde Amerika’nın güneyinde geçen bir aşk hikayesini anlatır.
Güneyde insanlar savaşın yanı sıra, köleler dahil herkesin mutlu olduğu ideal eski
yaşam stillerini de kaybetmişlerdir. Bu iki roman içerik olarak farklı olabilir ancak
Afro-Amerikalı karakterleri benzer bir şekilde negatif stereotipler olarak tanımlarlar. Bu
romanlar okuyucuların doğruluklarını teyit etme ihtiyacı duymadığı ana-anlatılardır.
Afro-Amerikan kadın sanatçı Kara Walker için karşı-anlatı bu iki romanın negatif
sonuçları ile baş etmek için gereklidir. Walker erken dönem enstalasyonlarından The
End of Uncle Tom and the Grand Allegorical Tableau of Eva in Heaven (1997) ve
Gone: An Historical Romance of a Civil War as It Occurred b'tween the Dusky Thighs
of One Young Negress and Her Heart (1995) ile sanatını köleliğin var olduğu
ondokuzuncu yüzyıl ile ilişkilendirir ve ziyaretçilere romanların dışında bırakılmış
rahatsız edici kölelik panaromaları sunar. Ziyaretçiler rahatsız olurken aynı zamanda
tarihte kabul edilmesi zor bir dönemi hatırlarlar. Tom Amca’nın Kulübesi (1851) ve
Rüzgar Gibi Geçti (1936) ana-anlatılarına karşı çıkan bu enstalasyonlar, ziyaretçileri
köleliğin rahatsız edici gerçekleriyle başbaşa bırakır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Amerikan Kültürü ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-08-08T07:35:49Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |