Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖzdağ, Ufuk
dc.contributor.authorÇeliktaş, Feyza
dc.date.accessioned2023-08-08T07:35:49Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-07-24
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33881
dc.description.abstractUncle Tom’s Cabin (1851) and Gone with the Wind (1936) still hold a prominant place in the American public memory. The first novel describes the immoral and unacceptable aspects of slavery in great length and is considered to be explicit support for the abolitionist cause in the US. Meanwhile, the second novel foregrounds a love story happening during the Civil War and Reconstruction Era in the South where people experience the loss of not only the war but also the idealized way of life in which everybody, including the slaves, was content. These novels are vastly different in terms of the ideas they want to convey, yet they were both instrumental in perpetuating negative stereotypes of African Americans. These novels are master narratives, and the readers take such texts for granted and do not feel compelled to question their authenticity. For the contemporary artist Kara Walker, creating counter-narratives is a way to deal with the repercussions of these two novels in her two early installations: The End of Uncle Tom and the Grand Allegorical Tableau of Eva in Heaven (1997) and Gone: An Historical Romance of a Civil War as It Occurred b'tween the Dusky Thighs of One Young Negress and Her Heart (1995). In these installations, Walker masterfully links her art to the nineteenth century, a time period depicted in the novels in which slavery still existed, and presents alternative and disturbing panoramas of slavery conveniently absent in the novels. The viewers are often uncomfortable about the whole experience. They remember a point in history that is not palatable. For Walker, this is the only way in which the conventional historical narratives be challenged, and viewers feel compelled to confront the uncomfortable truths of slavery.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEnstelasyon sanatıtr_TR
dc.subjectKara Walkertr_TR
dc.subjectKöleliktr_TR
dc.subjectContemporary African American woman artiststr_TR
dc.subjectSlaverytr_TR
dc.subjectİnstallation arttr_TR
dc.titleKara Walker's Early Installations As Counter-Narratives To Uncle Tom's Cabin And Gone With The Wındtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetTom Amca’nın Kulübesi (1851) ve Rüzgar Gibi Geçti (1936) romanları Amerikan toplumsal hafızasında hala önemli bir yere sahiptir. İlk roman, köleliğin kabul edilemez yönlerini detaylı bir şekilde anlatırken, aynı zamanda Amerika’daki köleliği kaldırma akımını destekler niteliktedir. İkinci roman ise Amerikan İç Savaşı ve onu takip eden yeniden yapılanma döneminde Amerika’nın güneyinde geçen bir aşk hikayesini anlatır. Güneyde insanlar savaşın yanı sıra, köleler dahil herkesin mutlu olduğu ideal eski yaşam stillerini de kaybetmişlerdir. Bu iki roman içerik olarak farklı olabilir ancak Afro-Amerikalı karakterleri benzer bir şekilde negatif stereotipler olarak tanımlarlar. Bu romanlar okuyucuların doğruluklarını teyit etme ihtiyacı duymadığı ana-anlatılardır. Afro-Amerikan kadın sanatçı Kara Walker için karşı-anlatı bu iki romanın negatif sonuçları ile baş etmek için gereklidir. Walker erken dönem enstalasyonlarından The End of Uncle Tom and the Grand Allegorical Tableau of Eva in Heaven (1997) ve Gone: An Historical Romance of a Civil War as It Occurred b'tween the Dusky Thighs of One Young Negress and Her Heart (1995) ile sanatını köleliğin var olduğu ondokuzuncu yüzyıl ile ilişkilendirir ve ziyaretçilere romanların dışında bırakılmış rahatsız edici kölelik panaromaları sunar. Ziyaretçiler rahatsız olurken aynı zamanda tarihte kabul edilmesi zor bir dönemi hatırlarlar. Tom Amca’nın Kulübesi (1851) ve Rüzgar Gibi Geçti (1936) ana-anlatılarına karşı çıkan bu enstalasyonlar, ziyaretçileri köleliğin rahatsız edici gerçekleriyle başbaşa bırakır.tr_TR
dc.contributor.departmentAmerikan Kültürü ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-08-08T07:35:49Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster