dc.contributor.advisor | Genç, Burkay | |
dc.contributor.author | Kalkan, Buğrahan | |
dc.date.accessioned | 2023-08-04T12:06:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-20 | |
dc.identifier.citation | B. Kalkan, "DEVELOPMENT OF KARAGÖZ THE SHADOW PUPPETRY IN VIRTUAL REALITY ENVIRONMENT," M.S. thesis, Computer Graphics, Hacettepe University, Ankara, 2023. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33877 | |
dc.description | TÜBİTAK 1002 - Hızlı Destek Programı - 122E617 | tr_TR |
dc.description.abstract | In this era of technological advancements, the landscape of entertainment has undergone a transformative shift, leaving behind traditional forms in favor of new ones. While the judgment of whether this change is beneficial or not remains entirely subjective, it is undeniable that certain abandoned art forms have experienced a decline in popularity, stagnation, or even face the threat of extinction. Regrettably, Karagöz, a centuries-old traditional shadow puppetry play deeply rooted in Turkish culture, is among the endangered cultural heritage. However, considering the rapid progress of virtual reality (VR) technology and its widespread applications across various domains, there lies a potential opportunity to revitalize the antiquated art of Karagöz. By harnessing the power of cutting-edge graphical technologies such as ray tracing and advanced game engines, it becomes feasible to simulate shadow puppetry plays within the virtual realm, enabling this ancient performance to be experienced and appreciated on digital platforms. With the core objective of revitalizing Karagöz, this study involves the development of a VR game that caters to both artists and audiences, complete with the meticulous simulation of light physics integral to the art of shadow puppetry. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Bilişim Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | tr_TR |
dc.subject | VR | tr_TR |
dc.subject | Shadow Puppetry | tr_TR |
dc.subject | Karagöz | tr_TR |
dc.subject | Path Tracing | tr_TR |
dc.subject | Translucency | tr_TR |
dc.subject | Ray Tracing | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Bilgisayar mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Development of Karagöz the Shadow Puppetry in Virtual Reality Environment | tr_TR |
dc.title.alternative | Gölge Kuklacılık Oyunu Karagöz'ün Sanal Gerçeklik Ortamında Geliştirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Teknolojik gelişmeler çağında, eğlence alanı köklü bir değişim geçirerek geleneksel formlarını terk edip yeni formlara yönelmiştir. Bu değişimin faydalı olup olmadığına dair değerlendirmeler tamamen öznel olsa da, bazı sanat formlarının popülerliklerinde düşüş veya durgunluk yaşandığı hatta yok olmaya yüz tuttuğu inkar edilemez. Ne yazık ki, Türk kültüründe kökleri derinlere uzanan geleneksel bir gölge oyunu olan Karagöz, tehlike altında olan kültürel miraslar arasında yer almaktadır. Bununla birlikte, sanal gerçeklik (VR) teknolojisinin hızlı ilerleyişi ve çeşitli alanlarda yaygın kullanımı, eski bir sanat olan Karagöz'ün canlandırılması için potansiyel bir fırsat sunmaktadır. Işın izleme (ray tracing) ve gelişmiş oyun motorları gibi modern grafik teknolojileri, gölge oyunlarının sanal düzlemde simüle edilmesine olanak sağlamaktadır. Böylece, bu antik performansın dijital platformlarda deneyimlenmesi ve takdir edilmesi mümkün hale gelecektir. Bu çalışma, Karagöz oyununu sanatçılara ve izleyicilere hitap edecek şekilde yeniden canlandırmayı amaçlamaktadır ve gölge kuklacılık oyunlarının ayrılmaz bir parçası olan ışık fiziğinin titiz bir şekilde simüle edildiği bir VR oyununun geliştirilmesini içermektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar Grafiği | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-02-06T12:06:21Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |
dc.subtype | animation | tr_TR |
dc.subtype | project | tr_TR |
dc.subtype | software | tr_TR |