Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBinark, Mutlu
dc.contributor.authorAltıntaş, Mustafa
dc.date.accessioned2017-05-11T16:11:03Z
dc.date.available2017-05-11T16:11:03Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBinark, M. ve M.Altıntaş (2016) “Veri İkizlerimizin Farkında Mıyız? Dijital Gözetimin Çeşitli Boyutlarına Karşı Farkındalık…” Yeni Medya Çalışmaları II. Ulusal Kongre, (Editörler) Burak Özçetin, Ceren Sözeri, İdil Sayımer, İrem İnceoğlu, Perrin Öğün Emre, Tuğrul Çomu, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği, 315-334. ISBN: 978-605-62169-5-4tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3384
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAlternatif Bilişim Derneğitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectveri gözetimitr_TR
dc.subjectveri ikizitr_TR
dc.subjectdijital gözetimtr_TR
dc.titleVeri İkizlerimizin Farkında Mıyız? Dijital Gözetimin Çeşitli Boyutlarına Karşı Farkındalık…tr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjecttr_TR
dc.description.ozetYeni medya ortamları, özellikle sosyal medya ortamları günümüzde yurttaşlar için kendi sözlerini üretmeye, yaymaya, çoğaltmaya ve çeşitli toplumsal-kültürel-siyasal ve ekonomik sorunlar için örgütlenmeye, bir araya gelmeye olanak tanıyan etkileşimli alanlardır. Katılımcı kültürün kullanıcı türevli içerik üretimi olanağı üzerinden gerçekleştiği bu yeni kamusal alan, aynı zamanda teknolojiye ve alana gömülü olan bir diğer toplumsal-ekonomik ve siyasal olguyu da ortaya çıkartır: süperpanoptikon. Yurttaşın bilerek isteyerek bu dijital gözetim ağlarının bir parçası olması, diğer bir deyişle “dikizleme/gözetleme” olgusu bir yana, gerek siyasi gerekse ekonomik iktidar kaynakları yurttaşları süregiden bir dijital gözetim altında kayıtlamakta, verileri eşlemekte, verilerden “makbul” ve “makbul olmayan”lar şeklinde profiller çıkartmakta, veri ikizleri üretmektedir. Kimlik kartı numarası uygulamasından, MOBESE kamera kayıtlarına, bankamatik çiplerinden, iris, parmak izi ve damar kesiti kayıtlamasına, cep telefonlarındaki küresel konumlandırma sistemiyle işaretlenmeye, sosyal medya hesaplarından, arama motorları taramalarında oluşturulan kullanıcı bilgileri, tercihleri ve alışkanlıklarına değin, yurttaşların fiziksel bedenleri dijital bedenlere dönüşmekte, fiziki bedenin dijital bir veri ikizi ortaya çıkmaktadır. Dijital gözetimin çeşitli boyutları konusunda Türkiye'de bilgi ve farkındalık eksikliği giderek önemli bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, yukarıda belirtilen eksen çerçevesinde bir vakıf üniversitesinin iletişim fakültesinde 2014-2015 akademik yılı bahar döneminde yürütülen “Yeni Medya” seçmeli dersi kapsamında dijital gözetim olgusunun çeşitli boyutlarını irdelemiş bir grup öğrenci ve aynı üniversitede söz konusu eğitimi almamış farklı iki grup öğrenciyle yapılan üç odak grup görüşmesi ile aynı kentteki iki devlet üniversitesine bağlı iletişim fakültesinde gerçekleştirilen farklı iki odak grup görüşmesi (toplam 5 odak grup görüşmesi) temel alınarak, yeni medya okuryazarlığının bir konusu olan dijital gözetim olgusuna yönelik olarak yurttaşlarda farkındalık geliştirme eğitimi ve bu farkındalık eğitimine yönelik temel sorunlar ele alınacaktır. Dijital gözetim olgusuna yönelik olarak geliştirilecek bir yurttaş eğitiminde ele alınması gereken temel kavramlar, olgular/durumlar, bu eğitimin hangi yaş grubunda başlaması gereği ve bu eğitimin neden gerektiği, dijital gözetime karşı şifrelemenin sağlayabilecekleri gibi sorular odak grup görüşmelerinin bulgularından yararlanılarak, dijital gözetim çalışmaları izleğinde tartışmaya açılacaktır.
dc.relation.journalKonferans Tam Metnitr_TR
dc.contributor.departmentRadyo Tv. ve Sinema Bölümütr_TR
dc.identifier.startpage315tr_TR
dc.identifier.endpage334tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster