Show simple item record

dc.contributor.advisorİnözü Mermerkaya, Müjgan
dc.contributor.authorÇapar Taşkesen, Tuğba
dc.date.accessioned2023-07-19T07:16:58Z
dc.date.issued2023-07-17
dc.date.submitted2023-06-15
dc.identifier.citationÇAPAR TAŞKESEN, Tuğba. Obsesif Kompulsif Belirtiler veya Sosyal Kaygı Belirtileri Sergileyen Üniversite Öğrencilerinde Kişilerarası Duygu Düzenlemenin İncelenmesi, Doktora Tezi, Ankara, 2023tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33701
dc.description.abstractMost of the studies related to emotion regulation focus on the intrapersonal aspect of emotion regulation. However, recent studies started to focus on examining the social aspects of emotion regulation. The aim of this current study was to investigate obsessive-compulsive disorder (OCD) and social anxiety disorder (SAD) within the scope of social aspects of emotion regulation. The University Students enrolled in different universities in Turkey were recruited. This study was composed of two parts. The goal of the first study was to determine the high and low levels of OCD and SAD groups. The purpose of the second study was to understand how groups regulate their emotions that emerged after the scenario was presented. At the end of the first study, a significant difference was obtained between the groups in the enhancing positive emotion sub-field of the interpersonal emotion regulation questionnaire. The result showed that students with high-level of OCD symptoms had less need to turn to other people to increase their positive emotions, and high-level OCD and SAD symptoms stated that they had less satisfaction and pleasure from communicating with other people about their positive emotions. In the second study, the scenarios triggering negative emotions were presented. The findings showed that those in the high OCD group tried to regulate their emotions by suppressing more, while those in the high SAD group struggled with their emotions by suppressing more and using less cognitive reappraisal. On the other hand, those with high SAD stated that they needed less perspective-taking from others. In other words, it was found that high-SAD group needed less to hear that the situation was not bad as they thought and know that the other people who have been experiencing more. The results were discussed in terms of attachment theory, parenting styles, culture, and transdiagnostic views.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDuygu Düzenlemetr_TR
dc.subjectKişilerarası Duygu Düzenlemetr_TR
dc.subjectObsesif Kompulsif Belirtilertr_TR
dc.subjectSosyal Kaygı Belirtileritr_TR
dc.subject.lcshPsikolojitr_TR
dc.titleObsesif Kompulsif Belirtiler veya Sosyal Kaygı Belirtileri Sergileyen Üniversite Öğrencilerinde Kişilerarası Duygu Düzenlemenin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetDuygu düzenlemeye ilişkin çalışmaların çoğu birey içi süreçlere odaklanmaktadır. Fakat son zamanlarda bu alanda yapılan çalışmaların odağı duygu düzenlemenin eksik kalan sosyal bağlamına kaymıştır. Duygu düzenlemenin sosyal bağlamı olarak ifade edilen kişilerarası duygu düzenleme alanına yönelik çalışmalar son on yıla dayanmaktadır. Mevcut çalışma duygu düzenlemenin yeni çalışılan sosyal yönünü obsesif kompulsif bozukluk (OKB) ve sosyal kaygı bozukluğunda (SKB) keşifsel bir şekilde incelemeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda Türkiyenin çeşitli üniversitelerinde okuyan öğrencilere ulaşılmıştır. Çalışma iki aşamadan oluşmuştur. İlk aşamanın amacı yüksek düzey ile düşük düzey OKB veya SKB belirtileri sergileyen katılımcıları belirlemek ve kişilerarası duygu düzenlemeyi diğer değişkenlerle incelemektir. İkinci aşamanın amacı ise grupların olumsuz duyguları tetiklendikten sonra açığa çıkan duygularla nasıl başa çıktılarını ölçemeye çalışmaktır. Birinci çalışma sonunda kişilerarası duygu düzenleme stratejileri alt boyutu olan olumlu duyguyu arttırmada gruplar arası anlamlı farklar elde edilmiştir. Yüksek düzey OKB ve yüksek düzey SKB belirtileri sergileyen öğrencilerin olumlu duygularını arttırmak için diğer insanlara yönelme ihtiyacının daha az olduğu ve pozitif duygu sonrasında diğer insanlarla kurdukları iletişimden daha az doyum ve keyif aldıkları bulunmuştur. İkinci aşamada katılımcılara olumsuz duygularını tetikleyecek senaryolar verilmiştir. Sonrasında hem kişilerarası duygu düzenleme hem de birey içi duygu düzenleme ölçekleri katılımcılara sunulmuştur. Araştırma sonunda OKB düzeyi yüksek olanların duygularını bastırarak düzenlemeye çalıştıkları bulunurken, SKB düzeyi yüksek olanların duygularını bastırarak ve bilişsel yeniden değerlendirme stratejilerini daha az uygulayarak duygularıyla başa çıkmaya çalıştıkları saptanmıştır. Bununla birlikte kişilerarası duygu düzenleme alanında OKB grupları arasında anlamlı bir fark elde edilememiş fakat yüksek düzey SKB belirtileri gösteren grubun düşük düzey SKB belirtisi sergileyen gruba kıyasla diğer insanlardan daha az bakış açısı almaya ihtiyaç duydukları bulunmuştur. Bir diğer ifadeyle diğerlerinden durumun o kadar kötü olmadığını ve diğer insanların daha kötü şeyler yaşadıklarını duymaya ihtiyaçlarının yüksek SKB grubunda daha az olduğu görülmüştür. Mevcut bulgular bağlanma kuramı, ebeveynlik özellikleri, kültür ve tanılar üstü kavramlarla tartışılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentPsikolojitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-07-19T07:16:58Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record